Vandaag was het dan zover: het bestelde capturestation voor het capturen van presentaties en colleges is afgeleverd en Edugolive heeft de installatie van het bijbehorende serverdeel verzorgd. Het was een lange dag, want zoals altijd is de server die je zelf hebt net niet helemaal hetzelfde ingericht als die van de persoon die de handleiding gemaakt heeft en dus was er nog het nodige uitzoekwerk te doen.
Daarom ook nog geen link naar een live-opname, we hebben wel een paar testopnames online staan maar dat is nog niet voor bredere verspreiding geschikt, maar een screenshot. En natuurlijk wat uitleg bij de werking ervan. Echo360
Het systeem dat we aangeschaft hebben is van Echo360, beter bekend waarschijnlijk als Apreso. Vorig jaar tijdens de SURF Onderwijsdagen zag ik het product voor het eerst en maakte er een kort filmpje over.
Als onderdeel van het inrichten van het ICT en Onderwijs Lab van de afdeling Onderwijs waren we ook op zoek naar een oplossing die nog enigszins betaalbaar was maar die wel al een compleet verhaal bood voor het capturen van lessen en presentaties.
Op het Echo360 capturestation sluit je een videocamera aan en een VGA kabel die naar de laptop van de spreker gaat. Daarmee neem je alles op wat op het beeldscherm van de spreker getoond wordt zonder dat die daar speciaal software voor hoeft te installeren.
Dat lukt niet vloeiend met streaming video (al was een test met een webpagina met een YouTube filmpje erop best te doen), maar muisbewegingen, animaties etc worden goed gecaptured.
Het systeem ziet zelf op basis van tijd en wijzigingen in het beeld wanneer het in de navigatie nieuwe screenshots moet maken (zie je links onder in de afbeelding). Met die screenshots kun je door de presentatie of de les springen. Wil je dus iets nog een keer horen wat na een half uur of zo gezegd werd, dan spring je daar meteen naar toe.
Er is voor de persoon die de opname maakt nauwelijks iets in te stellen, gewoon een naam voor de opname ingeven en het systeem doet de rest tot en met het uploaden naar de server toe.
Komend jaar willen we het systeem niet alleen voor onze eigen presentaties gebruiken maar zeker ook om experimenten bij instituten te ondersteunen. Tegelijkertijd zal er ook een project gaan lopen dat zich richt op het didactisch gebruik van zulke opnamemogelijkheden. Dan gaat het ook om vragen als “moet je dat wel zo integraal online zetten?”, “wat vinden studenten er van?”, “gaat een docent zich anders gedragen als er een opname gemaakt wordt?” etc.
Kortom, meer dan voldoende om ons bezig te houden…na de kerstvakantie!
Dat ziet er wel veelbelovend uit. Ik heb zalf de afgelopen dagen lopen stoeien om opnames van een presentatie en ppt slides te synchroniseren. Daar gaat stiekem een hoop tijd in zitten.
Hoe groot is het capturestation eigenlijk? Kon ik net op de site niet terug vinden.
Ben alleen wel benieuwd naar de discussie rondom opnames en het online plaatsen. Hier zitten idd nogal wat haken en ogen aan.
Heb mezelf nu tig keer terug moeten horen voor ik hem goed online kon plaatsen. Maar nadien was ik toch een stuk minder enthousiast om hem online te plaatsen
De komende drie maanden (totdat de nieuwe versie van het systeem beschikbaar komt) gaat het om een kast ter grootte van een PC. Daarna krijgen we een kastje met de afmetingen van een forse dichtgeklapte laptop.
In beide gevallen kun je het starten van een opname inplannen of via een webinterface starten. Dat hoeft dan niet eens persé vanaf het capturestation zelf.
De huidige oplossing is verplaatsbaar, maar je moet er natuurlijk toch rekening mee houden dat je enige setup-tijd nodig hebt (kabels aansluiten etc.)
Bij een vaste opstelling wordt het capturestation vaak vast aangesloten aan een camera (die al dan niet vast aan het plafond hangt) en staat het station ergens in een kast, en hoeft de docent/spreker slechts een VGA kabel op zijn/haar laptop aan te sluiten. Die VGA kabel wordt dan gesplitst zodat het beeld zowel naar de beamer gaat als naar het capturestation.
Ik heb gisteren naar een webinar zitten kijken/luisteren (je moet je helaas registreren om het te kunnen zien) waarbij ook aangegeven werd dat het er in dit geval niet om ging om een zo gelikt mogelijke voorstelling op te nemen. Het is een vastlegging van wat er live gebeurt is, inclusief alle versprekingen, zenuwtrekjes van de spreker, lachwekkende momenten etc.
Het voordeel hier is overigens natuurlijk ook dat je hem zelf niet terug hoeft te kijken als je dat niet wilt.
Interessant Pierre! Maar in welke bedragen moeten we denken? Is daar ergens info over te vinden? Bij Echo kom ik geen bedragen tegen (of ik zie ze over het hoofd).
Zou wel mooi zijn als deze opstelling standaard zou worden in lokalen. Maar vrees dat dat niet zal gebeuren.
Wel handig voor conferenties, studiedagen e.d. Ben benieuwd of er veel gebruik van gemaakt zal worden.
Vraag me wel af wat uiteindelijk de impact zal zijn als deze tools standaard worden en alle colleges online staan.
Het is dan wel heel erg makkelijk om mensen op uitspraken terug te pakken. Ik merk dat ik in mijn college tips geef waarvan ik me goed kan voorstellen dat sommige mensen hier een heel andere mening over hebben (onterecht natuurlijk ). Ik denk dat een hoop effecten van het opnemen van colleges nog niet te voorspellen zijn.
@Willem: Nee, die bedragen zijn niet iets voor hier in een post, hangt ook allemaal een beetje af van de combinatie die je aanschaft.
@Jeroen: Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat we dat niet voor elkaar zouden kunnen krijgen? De TU/e heeft het ook in een aantal zalen. Idem voor een aantal andere universiteiten.
Wat dat "terug pakken" op uitspraken betreft kan ik me voorstellen dat je er om die reden ook voor kunt kiezen om niet alle materiaal zomaar voor iedereen toegankelijk te maken en/of na bepaalde tijd ook weer te verwijderen (na 1 jaar of na 2 jaar?) zodat je geen eeuwig durend online archief aan het creëren bent.
Van de andere kant…elke post die ik plaats kan zo’n effect hebben…
Hoi Pierre, Bij ons speelt de gedachte om alle colleges van het propedeuse jaar op te gaan nemen. Samen een projectje starten?
En natuurlijk ben ik reuze benieuwd hoe dat ding werkt en wat hij als output aanbiedt.
Als ik het goed begrijp kun je dus alles wat zich op de laptop van de presentator afspeelt inblikken. Ook als hij een stukje van een dvd afspeelt, of een geluidsfile laat horen, iets laat zien op een website?
Gr. Patrick
Jammer, want daarmee kan de lezer van je verhaal niet de conclusie trekken: "dit is misschien ook wel wat voor ons" of "dit is voor ons absoluut niet haalbaar, daar hoeven we niet eens over na te denken".
Maakt de nieuwswaarde voor anderen dus ook wat minder. Kennelijk is het ook een goed bewaard geheim, want een beetje Googlen levert mij niets meer op dan deze link en dan gaat het alleen over licentiekosten per jaar…
Natuurlijk is de prijs afhankelijk van de uitvoering. Dat geldt ook voor auto’s, maar dan nog weet ik ongeveer hoe duur een Passat is.
Snap zo’n bedrijf ook niet dat ze daar niet gewoon open in zijn. Etalages waar artikelen in liggen zonder prijskaartje loop ik voorbij.
@Patrick: ik ben vanaf 7 januari weer in Eindhoven en dan gaan we er mee verder. Het opnemen van een presentatie over ICT en Onderwijs lab staat dan hoog op mijn lijstje. Zowel om te laten zien wat in het lab kan en om te laten zien (nou ja, eigenlijk ook uittesten) wat de set kan.
We moeten dan op korte termijn maar weer eens overleggen!
Wat betreft opnemen: de ene ingang is voor een videocamera. Dat is dus gewoon met de gebruikelijke 25 beelden per seconde.
De VGA ingang vanaf de computer van de spreker kan maximaal 10 beelden per seconde capturen. Muisbewegingen, ‘gewone’ animaties in een PowerPoint, het demonstreren van de werken van applicaties, het schrijven op een tablet PC etc. komen met dat aantal beelden goed over.
De screenshot is gemaakt van een stukje opname waarbij op de aangesloten laptop een eerdere test afspeelde. Hij captured die video wel, maar je wilt er geen hele DVD op laten zien/mee capturen. Daar is het aantal beelden per seconde voor dat deel dan te laag en je zult de audio van de laptop dan ook via de camera moeten laten lopen, want anders capture je sowieso alleen het beeld.
@Pierre
Ik zou het heel erg mooi vinden als dit apparaat standaard op ieder locatie in de collegezalen of in enkele collegezalen zouden komen te hangen en evenatueel ook een aantal mobiele exemplaren komen.
Maar als ik kijk naar de procedures die men moet doorlopen om een extra beamer in een lokaal te krijgen, dan denk ik dat dit nog lastiger is dan het zou lijken.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat dit niet geprobeerd moet worden. Lijkt mij fantastisch om de verschillende fontyscolleges terug te kunnen kijken.
eLearning is de toekomst!
Veel scholen leren pas net de mogenlijkheden van de inzet van ICT in het onderwijs. Deze conclusie kwam vooral naar voren uit onze eBusiness Monitor http://www.strategyondemand.nl/ ).
Maar nu de scholen massaal overstappen op CRM waarbij de leerlingen centraal staan en er een flexibele vakkenpakket keuze bestaat, is het tijd dat de volgende stap wordt genomen. eLearning zal een steeds grote rol gaan spelen in de toekomst. Niet dat ik zozeer geloof dat wij in 2015 allemaal achter onze computer les krijgen. Maar het mag duidelijk zijn dat eLearning een belangrijke toevoeging en flexibliteit aan het onderwijs geeft.
Bij het bedrijf waar ik werk houden we altijd rekening met de inzet van ICT in het formuleren van een strategisch meerjaren plan. We benadrukken het belang van kosten besparing en klantgemak voor het onderwijs.
Toch opvallend hoeveel scholen deze kansen nog laten liggen….