Onlangs kwam tijdens een gesprek over het stimuleren van de beschikbaarheid van herbruikbare onderwijsmaterialen ter sprake dat het aantal leslokalen dat standaard voorzien is van een beamer, een daarop aangesloten computer (met netwerktoegang) en eventueel een “smartboard” (van welk merk dan ook) nog heel erg klein is/was.
Hoeveel van de in jouw onderwijsinstelling beschikbare leslokalen is voorzien van een vaste opstelling van beamer, (bij voorkeur) een daarop aangesloten computer en (eventueel) een “smartboard”.
Keuze | Stemmen | % |
---|---|---|
De meeste lokalen (60 – 100%) zijn hiermee uitgerust | 7 | 15.2 |
Ongeveer de helft (40 – 60%) van de lokalen is hiervan voorzien | 0 | 0 |
Ongeveer een kwart (20 – 40%) van de lokalen beschikt hierover | 2 | 4.3 |
Een klein deel (5 – 20%) van de lokalen zijn hiervan voorzien | 13 | 28.3 |
Geen / bijna geen enkel lokaal (0 – 5%) heeft deze faciliteiten standaard | 24 | 52.2 |
Totaal aantal stemmen:46
Wat mij betreft is dat een duidelijke drempel bij het vormen van een mindset bij docenten als het gaat om het gebruik (laat staan ontwikkelen) van elektronisch lestmateriaal, video’s, screencasts etc.
Bij FOK! lees ik “Scholen hebben computers zat“, maar daar gaat het om computers per leerling/student.
Daarom even een korte poll met als doel een (niet-representatief) beeld te krijgen en voor mij in ieder geval de vraag “is het daadwerkelijk zo erg?” te beantwoorden. Ik moet bekennen dat ik de vraag voor mijn onderwijsinstelling niet precies zou kunnen beantwoorden, ik ben eigenlijk ook aan het bedenken hoe ik dat snel zou kunnen achterhalen, een best guess is voor nu prima, de uiterste opties zullen het gemakkelijkst uit te sluiten of te kiezen zijn.
In geval van Fontys stel je die vraag aan afdeling Mediavoorzieningen. Ik heb wel een telefoonnummer voor je.
OK, kom zo even bij je binnen lopen. Overigens is dat dus ook de reden waarom ik zelf ook nog niet gestemd heb.
Met een e-mailtje naar de verschillende AV diensten kun je denk ik al een hoop informatie krijgen.
Binnen onze locatie hebben we voor 114 lokalen waarvan er 24 zijn uitgerust met een beamer en computer en hebben we 6 sets met beamer en computer en 3 (waarvan één voor extern gebruik)losse beamers beschikbaar.
Uiteindelijk is dan 21% van de lokalen met een beamer uitgerust (de losse sets niet meegerekend).
Misschien ook wel interessant om te kijken hoe dit met andere middelen is gesteld. Van de 114 lokalen hebben er bijvoorbeeld wel 88 een overhead projector…
Paul de Maat was zo enthousiast over je poll dat hij een oproep heeft geplaatst op de Scholenlijst met het verzoek masssaal te stemmen om een zo betrouwbaaar mogelijk resultaat te krijgen. Ik ben echter bang dat de penetratiegraad van beamers in het basisonderwijs nog wel eens hoger zou kunnen zijn dan in het MBO of HBO. Bij ons is het in ieder geval bedroevend laag. Mijns inziens heeft dat ook te maken met het feit dat in ons onderwijs docenten vaak geen eigen lokaal hebben, maar hoppen van de ene vrije ruimte naar de andere. In het basisonderwijs zit een leerkracht toch vaak de hele week met dezelfde groep in hetzelfde lokaal. Als in alle lokalen dezelfde faciliteiten aanwezig zouden zijn zou dat niet uitmaken natuurlijk, maar in ROC land zie ik dat nog lang niet gebeuren, terwijl ik steeds meer verhalen hoor van basisscholen die alle krijtjes eruit hebben gegooid en van onder- tot en met bovenbouw voorzien zijn van electronische borden.
Volgens mij geeft dit geen helder beeld aangezien je alle onderwijsinstellingen op een hoop gooit.
@Ronald: Natuurlijk, de vijf stemmen die op dit moment bij 60-100% staan kunnen afkomstig zijn van vijf mensen van dezelfde onderwijsinstelling, terwijl die zeven bij "geen" van verschillende onderwijsinstellingen in verschillende sectoren kunnen zijn. Harde conclusies zijn op basis van één vraag zonder aanvullende informatie zeker niet te trekken.
Maar, los van de discussie die het stellen van de vraag al oproept (= winst!) én de voor mij informatieve (dus waardevolle) aanvullende reacties bij deze post leveren de scores mij wel een completer beeld op dan dat ik vanochtend vóór het posten van het bericht had.
En ik hoop eigenlijk stiekumpjes nog dat iemand een link post naar een onderzoek waar ze dit wél in detail uitgezocht hebben of zegt "we hadden net een grootschalig onderzoek in de steigers staan, daar gaan we deze vraag in opnemen".
Ik ben al érg blij dat ik één beamer heb voor de hele school (met 14 groepen). Dat wil dus zeggen dat áls je de beamer wilt gebruiken je eerst de diatafel klaarzet, het scherm moet pakken, de beamer de verlengsnoertjes de laptop de….. pfff, laat maar, vandaag maar niet…
@Paul: in mijn vorig leven toen ik docent was heb ik het geluk gehad het laatste jaar computerpractica te kunnen draaien in een lokaal mét vaste beamer, pc met netwerk én smartboard. Heerlijk.
Het jaar daarvoor was ik aangewezen op de leen-beamer met laptop. Die moest je dan inderdaad reserveren, aan het begin van de les ophalen in de mediatheek, hopen dat hij daar klaar stond anders verloor je daar al kostbare minuten, door het gebouw naar je lokaal, uit de tas halen, laptop aansluiten, verlengkabel, opstarten, scherp stellen. Ik weet precies hoe ik al die dingen aan elkaar moet aansluiten, maar het was ook voor mij alleen voor een blokuur (2 x 45 minuten) zinvol, want het kostte 10 – 15 minuten van mijn les aan het begin en nog eens aan het einde. Dan moet je wel heel erg gemotiveerd zijn.
Hoi Pierre. Ter info: momenteel loopt een onderzoek onder PO en VO uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Kennisnet Ict op School. Daarin zit ook een vraag over of de school interactieve borden heeft en/of plannen er (meer) aan te schaffen. Exacte vraagstelling heb ik niet achterhaald. Resultaten begin november.
Hoi Raoul, Ah, zie je wel, ik wist wel dat iemand die vraag ook bedacht had.
Weet jij trouwens op wel rapport de uitspraken bij FOK! gebaseerd zijn? FOK! verwijst naar ANP als bron, maar ik neem toch aan dat er ergens een PDF te vinden is met de cijfers hierbij?
Ik heb de poll vandaag, na 10 dagen gesloten. Niet omdat ik geen reacties meer wil, maar omdat hij zijn doel vervult heeft.
Het niet-representatieve beeld hierboven is redelijk helder lijkt mij.
In de Edukast van afgelopen zondag ga ik in op de resultaten. In de shownotes van de aflevering staat ook een link naar de PDF met het rapport.