Gisteren werd het weer eens bevestigd: het opnemen van een presentatie voordat ik hem een keer live gegeven heb blijft moeilijk. Het is net alsof pas op het moment dat ik hem een keer voor een groep gegeven heb alle stukjes op hun plek vallen en het verhaal voor mijn gevoel helemaal klopt.
Ik ben dan ook meer tevreden over de live-uitvoering van gisteren dan de filmpjes die ik online heb gezet. Maar ik ben toch net niet genoeg ontevreden over die filmpjes om ze opnieuw op te nemen.
Het zorgde er wel voor dat ik gisteren met een gerust hart tegen twijfelaars (mensen die niet tussen mijn sessie en een andere sessie konden kiezen) kon zeggen dat ze dan die andere sessie konden volgen en de presentatie en demo’s ook online konden bekijken.
Het zaaltje was overigens klein en (daardoor én natuurlijk door het mooie weer buiten) bloedje heet. Er was rekening gehouden met 25 deelnemers en doordat we de tafels aan en een paar staanplaatsen gebruikt hebben waren dat er uiteindelijk ongeveer 35.
Ik denk dat de demo’s (die gelukkig probleemloos werkten) het verhaal wel helder gemaakt hebben.
Het is overigens ook wel weer een beetje jammer dat we nu dit punt bereikt hebben, want ik kreeg gisteren ook het signaal dat het nu tijd werd dit aan anderen over te dragen/laten. Immers, het is nu helder wat we met webservices kunnen, welke nieuwe uitdagingen dat met zich meebrengt en daarmee is mijn taak wat dat betreft afgerond. Ik ben geen programmeur en moet me dus ook niet langer dan nodig bezig houden met het bouwen van voorbeelden zoals ik nu voor de gebruikersdag gedaan heb.
Blijft er nog voldoende over hoor, want vragen als ‘welke webservices hebben we nodig’, ‘hoe gaan we om met metadata’ en dan ook ‘welke metadata’ of ‘gaan we ontbrekende/wenselijke functionaliteit in Natschool of erbuiten realiseren’ zijn nog niet zomaar beantwoord.
Willem Karssenberg schrijft op zijn weblog over de sessie en het bericht hier. Lees dat zeker ook even inclusief mijn reactie daar.