Hans Mestrum beschrijft op zijn weblog wat de productietijd/kosten zijn van de screencast over MSN Messenger die hij gemaakt heeft.
Zijn berekeningen komen nog een stuk hoger uit dan de twee uur die ik er een tijd geleden al eens voor gegeven heb of de productietijd van de EduKast (zo’n 6 uur).
Ik begon een reactie te typen bij Hans, maar die werd zo lang dat ik hem hier maar als zelfstandig bericht heb opgenomen. We hebben immers trackback-opties.
Kosten van de software
Een onderwijsinstelling betaald 139,40 euro incl. BTW voor een licentiesleutel van Camtasia Studio 3. Scheelt dus wel wat.
Kosten van de productie
Wat betreft de productietijden, daar is natuurlijk wel wat aan te schaven. Hans kiest voor heel brede verspreiding en dus oploaden bij veel sites, dat is een belangrijke kostenpost wat betreft tijd. Als ik de drie versies van de Edukast naar uitsluitend mijn eigen server verstuur is dat in een paar minuten gedaan en door de RSS-feed komen ze toch daar terecht waar ik wil.
Voorbereidingstijd is best veel als je het uitsluitend voor een eenmalige demo van 10 minuten zou doen. Zou het een demo zijn die je voor een paar personen in real life zou geven, dan zou de voorbereidingstijd vergelijkbaar zijn. De extra voorbereiding voor het maken van een screencast is dan beduidend lager.
Hans neemt overigens een zeer complex voorbeeld als uitgangspunt. Een demo met drie personen ‘in het echt’ zou meer voorbereiding kosten.
Screencasts zoals Hans ze ook gemaakt hebt waar hij ‘uit de losse pols’ een website of zijn weblog bespreekt (alleen achter zijn pc) kostten neem ik aan beduidend minder voorbereiding.
Zoals ik zei, het maken van de Edukast (15 – 18 minuten) in audio + MP3-versie kost me ongeveer 6 uur werk. Dat is veel. Maar dat is inclusief bedenken van wat ik wil vertellen, muziek verzamelen, afbeeldingen of filmpjes maken etc.
Als ik een powerpoint-presentatie heb en het verhaal erachter al in mijn hoofd heb zitten (zeker als ik hem al eens live heb gegeven) dan kan ik een presentatie van 15 minuten in 1 uur online hebben staan. Dan is het namelijk een kwestie van aanzetten, inspreken, converteren en uploaden.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niets afdingen op Hans zijn evaluatie, maar wil aangeven dat:
1) je je inderdaad niet moet vergissen in de tijd die dit kan kosten
2) je dus keuzes moet maken in wat je wilt doen (aanpak, verspreiding etc.)
3) je daarmee aanzienlijk kunt snijden in de tijd/investering.
en niet vergeten:
4) zorg ervoor dat niet al je medewerkers/docenten zelf het wiel gaan uitvinden!
Want wat Hans niet in de berekening meeneemt is de tijd die hij al bespaard heeft omdat hij met bijvoorbeeld Flash wél al ruime ervaring heeft. Het kan voor een beginner nóg duurder worden als je niet oppast.
Ha Pierre, bedankt voor je uitvoerige reactie. Helder verhaal dat ik helemaal onderschrijf. De ‘uit de losse pols’-versies kostten inderdaad minder tijd.
De meeste tijd ging zitten in het produceren en converteren van Quicktime mov-files. Eerst een mov file maken (duurt gemiddeld 2x zo lang als flash) en dan weer naar een ipod video format, wat ook lang duurt. Maar daar moet dus de kanttekening bij dat dat tijd is waarin je ‘gewoon’ je ander werk kunt doen. De computer doet zijn werk.
Een ander kritische factor vind ik de filegrootte van de MOV files. Ik wilde die eigenlijk kleiner hebben, vandaar ook mijn vraag afgelopen week. En dan ga je dus wat uitproberen. Ik moet zeggen dat ik daar nog geen goede oplossing voor gevonden heb. De files blijven groot in vergelijking met flash.
Het uploaden naar diverse Shared Video Services kost ook wel tijd, maar dat is weer tijd waarin je andere dingen kunt doen. Ik heb die in de totale doorlooptijd (uiteraard) wel meegeteld. Anders kom je voor verrassingen als je een planning en deadline hebt.
Ik zet die videos op de plaatsen neer omdat ik merk dat ze daar veel bekeken worden (varierend van tientallen tot honderden keren; de google video screencast zelfs meer dan 1000x!). Dus die moeite vind ik het wel waard.
Klopt, omvang van de MOV-bestanden is knudde. Ik heb nog niet getest of de aanpak zoals in het Camtasia-document beschreven (dus via conversieslag in iTunes) structureel kleinere bestanden oplevert. Maar ze zijn in het algemeen 2 keer zo groot als een WMV-bestand met dezelfde schermafmeting en dat is natuurlijk slecht.
Ik heb die conversieslag met iTunes gedaan en dan krijg je zoals ik beschreven heb de veel kleinere m4v files (maar ook kleiner schermformaat natuurlijk). Kijk en daar was ik dus veel tijd mee bezig. Eerst MOV-file maken en dan de conversieslag in iTunes (Quicktime pro levert overigens vergelijkbare filegrootte op).
Hey!! Dat scheelt nogal die 140 euro ipv de >300 dollar. Ik heb onlangs ge-experimenteerd met Camtasia voor een screencast van software die in het eindexamen wordt gebruikt. De licentiekosten zorgden ervoor dat ik het experiment niet voort heb gezet, maar 140 euro is een haalbaar bedrag…
Ik ga kijken of mijn school het wil aanschaffen.
Ha Tom, vertel eens? Wat was dat voor een experiment? Ik ben reuze benieuwd.
Een screencast van het gebruik van het software pakket "Coach" dat wordt gebruikt voor Videometen. Dit is onderdeel van het centraal eindexamen Natuurkunde 1,2 op Havo/Vwo. Mijn school doet als experiment aan deze computerexamens mee, volgend jaar is het voor Natuurkunde verplicht.
Ik heb dus een screencast gemaakt om leerlingen een introductie te geven in het programma. Dat kunnen ze dan stap-voor-stap bekijken en dan hoef ik het niet 10x stap-voor-stap voor te doen en kan ik mijn aandacht richten op andere dingen in de (computer)les.
Zodra ik een licentie heb e.d. dan kom ik natuurlijk naar buiten met deze dingen. Ook leuk voor collega’s natuurlijk.
Overigens worden op mijn school nu ook audiotours voorbereid voor een studiereis. Ook hier zal ik over berichten als e.e.a. in een meer definitief stadium is.