sep 302005
 
“Hogescholen en universiteiten zijn druk doende hun onderwijs te vernieuwen en aan te passen aan de eisen van deze en de komende tijd. Onderwijs wordt meer praktijkgericht, beroepsprofielen zijn vertaald naar competentieprofielen en onderwijs wordt vraaggestuurd; het blijft voortdurend in beweging. Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor de opleidingen en vereisen blijvende professionalisering van de betrokkenen. Leren gebeurt van en met elkaar (“on the job”): door het uitwisselen van ervaringen, door ervaringen expliciet te maken en (voor anderen) toegankelijk te maken en door samen te werken aan vernieuwingen. Communities of Practice kunnen hier een belangrijke rol in spelen.”

(bron)

De DU-website rond Communities of Practice in het hoger onderwijs is al een tijdje in de lucht. Ik krijg zo af en toe bezoekers vanaf de pagina over weblogs. Dus daarom er toch maar even wat langer rondgekeken.
Laat ik beginnen met het positieve: er staat best heel wat aardige informatie bij elkaar en redelijk overzichtelijk gestructureerd.
Maar het is geen practice what you preach website en de het “Leren gebeurt van en met elkaar (“on the job”): door het uitwisselen van ervaringen, door ervaringen expliciet te maken en (voor anderen) toegankelijk te maken en door samen te werken aan vernieuwingen.” wordt er zeker niet toegepast.

De layout wekt de indruk dat het pagina’s zijn die (automatisch) geconverteerd zijn vanuit Word en dat vermoeden wordt nog eens bevestigd door het feit dat er ook een setje Word-documenten bijgeleverd wordt.

Maar waar kan ik mijn ervaringen kwijt, waar kan ik bijdragen aan de vernieuwing op dit gebied? Nergens.
Als ik kijk naar de moeite die het kost om de wiki op edublogs te laten groeien en te onderhouden dan vraag ik me af hoe men denkt deze COP-site te onderhouden. Waarschijnlijk gewoon niet, zoals je een rapport op papier ook niet steeds bijwerkt. En dat is jammer.
Blijkbaar bestaat er nog steeds heel veel angst voor het gebruik van wiki’s en is men bang dat het dan automatisch een zooitje wordt. Nou, niet dus.
Natuurlijk, je moet iemand hebben die er voor zorgt dat de spamfilters bijgehouden worden zodat je niet helemaal overspoeld wordt door geautomatiseerde spammers. Maar van de echte gebruikers heb je geen last. Die zijn eerder té bang om er gebruik van te maken dan dat ze de tent té grondig verbouwen.

Een gemiste kans dus.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Communities of Practice in het hoger onderwijs”

Reacties (1)
  1. Treurige conclusie, die ik (helaas) met je moet delen. Mijn stelling: met oude tools zul je nooit een CoP kunnen opbouwen.
    Zou er iemand die ‘verantwoordelijk’ is voor CoP durven reageren op dit weblog?
    Oh ja, als je Wiki’s maar heel errug eng vindt, kun je ook nog Writeboard proberen. Zie http://writeboard.com. Zullen we het eens proberen?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.