jun 142005
 

CWIS bijeenkomst 14 juni 007 Ageeth Veenemans (senior adviseur Onderwijs en ICT, HAN/SCO) vertelde na de lunch over de inzet van RSS in combinatie met hun HANovatie-website. ze halen via RSS berichten van de digitale didactiek website binnen, ze kijken of die informatie relevant is voor hun doelgroep en voegen er eventueel een HAN-specifieke toelichting bij. Bijvoorbeeld bij een IDEE over streaming video geven ze aan dat zij SURFnet gebruiken en wie bijvoorbeeld intern de contactpersoon is. Daarmee verrijken ze de informatie voor hun doelgroep. CWIS bijeenkomst 14 juni 008 John van den Hooven (senior webdeveloper, HAN/MCV iMedia) “schaamde” zich om nog te komen vertellen over hun ouderwets CMS-systeem ;-) Hij stipt het probleem aan waarbij ze vaak heel veel problemen hadden met het aan elkaar koppelen van systemen via internet. Complexere zaken als IDE, SOAP etc. bleken te complex te zijn en niet goed te werken. RSS was/is simpel en deed het gewoon.
Hun uitgangspunt is het koppelen van websites met andere websites (dus de HANovatie-website en de Digitale Didactiek-website).

Bij de HAN willen ze zowel gemodereerde als ongemodereerde koppelingen voor nieuws van buiten naar de HANovatie-website tot stand brengen. In het ene geval worden de feeds in de HANovatie database geparsed en direct getoond. In het andere geval zit er een moderator tussen (zoals door Ageeth besproken).

Ze bieden ook RSS-feeds aan. De redacteur bepaalt dan of hij een bericht op de RSS feed wil laten verschijnen of niet. Hier geen ongemodereerde feeds.
Mixed feelings nog een beetje, maar wat moeilijk om precies aan te geven waar de pijn zit. Mijn eerste reactie op het moderen was er eentje van “niet doen, mensen zelf laten bepalen”. Van de andere kant zorgen de moderatoren ook voor een verhoging van de kwaliteit van de berichten op de site. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ik te veel gewend begin te raken om dat zelf te bepalen in plaats van dat door iemand anders te laten doen. Ik realiseer me dat dat niet voor iedereen het geval is.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “RSS brengt nieuws en digitale didactiek dichter bij uw docent”

Reacties (1)
  1. Geweldig, zo’n snel verslag, complimenten! Ik begrijp jouw gevoelens. Maar mensen, die ongemodereerd willen, kunnen ze toch gewoon zelf in hun rss-reader inlezen (althans, als ze de url weten)? Mensen kunnen kiezen. Wij gebruiken gewoon de rss-technologie omdat dat handig is, maar op een andere manier dan gebruikelijk.

    Verder zijn we inmiddels drie jaar geleden met HANovatie gestart. Steeds meer collega’s weten de weg naar HANovatie te vinden. Daar doen we al jaren veel moeite voor. Ik denk, om didactische IDEEën via rss bij collega’s onder de aandacht te brengen, is op dit moment voor velen nog een stap tever. Wij denken, dat we, door de IDEEën naar onze eigen site te halen ipv docenten naar http://www.digitaledidactiek.nl te sturen, de drempel weer een stukje verlagen.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.