Sybilla schreef:
“Interessante presentatie van David Wiley (Autounfocus) onder de titel ‘SCORM: A Comprehensive Review‘, gebruikt bij een workshop in Madison. Wiley laat ziet op welke manieren SCORM behulpzaam kan zijn bij diverse problemen die zich kunnen voordoen bij de implementatie van e-learning.”(bron)
en ik was het daar niet mee eens, maar had na de eerste reactie behoefte aan wat meer ruimte om te reageren dan het reactieveldje bij Sybilla op de site Zoals je kunt lezen bij Sybilla op de site vind ik het nogal een oppervlakkige presentatie. Sybilla vond juist dat SCORM nu eens niet-technisch uitgelegd werd en goed aan de onderwijssituatie wordt gekoppeld. En daar vind ik dat ze geen gelijk in heeft.
Kijk eens naar deze (delen van) slides:
Slide 11
How Does SCORM Help?
* Cost problem
* Reification problem
* Responsiveness problem
* Teacher bandwidth problem
* Social interaction problem
Slide 12 – Cost problem
Under special circumstances, SCORM can decrease the cost of materials production over time.
Slide 13 – Reification problem
SCORM provides an opportunity for proactive people to change the practice of instructional design.
Slide 14 – Responsiveness problem
SCORM enables multiple solutions to the responsiveness problem (by machine or human).
Slide 15 – Teacher bandwidth problem
SCORM provides a family of solutions to the teacher bandwidth problem, but their costs may outweigh their benefits.
Slide 16 – Social interaction problem
SCORM can be an effective platform for teaching lower-level skills. SCORM can also be part of an effective platform for teaching higher-level skills.
The end
Verder dan 16 slides gaat het verhaal niet. Kortom een aantal slides met nietszeggende generieke uitspraken over wat SCORM zou kunnen doen/betekenen. Vul je er bijvoorbeeld IMS Learning Design voor in de plaats zou het verhaal (nagenoeg) ongewijzigd blijven. Is er dan geen verschil tussen die twee? Dacht het wel, maar niet op dit niveau van generalisatie. Ja, SCORM voorkomt niet (automatisch) dat je bovenstaande zaken doet, maar controleerd ook niet of je het wél doet!
Voor mijn gevoel betreft het hier een wervende tekst die deelnemers aan de workshop (mensen uit het onderwijs) een algemeen idee moet geven van wat SCORM kan betekenen en wellicht kan overhalen om zich verder erin te verdiepen. Zoals ik al zei: op het niveau waar jij met dit soort zaken bezig bent, zal dit verhaal al te generaliserend klinken.
Probleem is dat we in het onderwijs wat teveel van deze wervende teksten voor met name SCORM gehad hebben en mensen ermee aan de slag gaan/gingen in de veronderstelling dat als je maar "SCORM gingen doen", alles wel goed komt. Daarom reageer ik er wat allergisch op.
Het leuke aan de presentatie ligt vooral in het aanhalen van de "polo parabel". Dit kom je vaak tegen bij de toepassing. Maar de presentatie op zcih over SCORM; wat vooral interessant zou zijn geweest in de genoemde presentatie is een specifiek voorbeeld.
Het "wat" is al veelvuldig aan de orde geweest (Scorm wordt aangehaald als een soort wonderolie), maar het "hoe" komt bepaald nog niet uit de verf.