Blogvangelizing

 Gepubliceerd door om 07:00  Leertechnologie
jul 242004
 
“De quote komt van Weblogg-ed, maar hij had net zo goed van Pierre, Sybilla, of Gerard kunnen zijn, in hun queste naar NL-Edubloggers. Ik ben benieuwd hoeveel ze er uiteindelijk vinden, naast deze bescheiden lijst, en welk deel daarvan ook docent is [geweest]. Een ontmoetingsplaats is in de maak…”

(bron)

De uitspraak van Rino Zandee kwam ik eigenlijk pas echt tegen toen ik de trackbacks vanuit Weblogg-ed volgde. Volgens mij omdat de RSS-feed alleen de quote had en niet de verwijzing naar onze queste :-) De reden dat ik bij weblogg-ed terecht kwam was dat ik in de OLDaily een bericht had gelezen over de presentatie van Will Richardson over weblogs. En daar kwam het citaat van Rino ook vandaan. De presentatie heb ik maar even toegevoegd als achtergrondmateriaal voor de workshop. Gewoon een degelijk overzicht.

Queeste
Ik weet wel wat een queste (of queeste) is, maar kon het toch niet nalaten dat even op Google te checken. Daar vond ik o.a.:
* de Nederlandse variant op de WebQuest.
* een spel in de categorie fantasie rollenspellen.

Maar in de digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren vond ik de beschrijving waar ik naar zocht:

“Langdurige en gevaarlijke zoektocht naar een persoon of een object, waarbij een vaak eenzame held een opdracht krijgt om een bepaalde zaak tegen allerlei hindernissen in tot een goed einde te brengen…”

(bron)

Ik kon me zeker niet helemaal vinden in de omschrijving. Ja, het is een zoektocht, maar hoe langdurig die gaat worden weet ik niet. Het gaat hier zeker niet om een eenzame held, we zijn met meer dan één en zeker niet eenzaam. Die hindernissen, ja dat kon wel weer kloppen. De definitie ging nog een stuk verder, en er was nog een stukje dat ik wilde plakken:

“Een queeste is dikwijls een vorm van initialisatie. De vaak jonge held dient tijdens zijn zoektocht een proeve van bekwaamheid af te leggen of tot een zeker inzicht te komen en zo aan te tonen dat hij zijn plaats als volwaardig lid van de gemeenschap heeft verdiend.”

(bron)

Ook hier ben ik het deels maar mee eens. Ik geloof niet dat het voor ons een proeve van bekwaamheid is (ik zie dat tenminste niet zo). Wél is het zo dat wij hier veel van leren. Onze samenwerking, de voorbereiding van de workshop, het opzetten van de ontmoetingsplaats, maken gebruik van de werkwijzen en hulpmiddelen die we proberen uit te dragen. We leren dus al doende veel van het gebruik van wiki’s en weblogs als middel voor samenwerking, kennisdeling etc.

Hoeveel NL-Edubloggers we gaan vinden? Minder dan ik zou willen, meer dan dat we er nu hebben. Vergelijk het met het aantal ELO-gebruikers van drie jaar geleden of het aantal e-mail gebruikers van vijf jaar geleden. De tijd gaat snel…

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Blogvangelizing”

Reacties (6)
  1. Hi Pierre,

    Even over trackbacks. Na het posten van mijn bericht [wat dus gewone verwijzingen bevat naar de drie edu-bloggers berichten op jullie weblogs] ben ik na een tijdje gewacht te hebben even terug gegaan naar jullie weblogs om te kijken of de trackback was opgepikt. Dat was alleen het geval bij Sybilla. Het werkt dus niet altijd en/of overal. Geen idee hoe dat komt.

    Ik zal op mijn eigen blog verder inhoudelijk op je bericht reageren.

  2. Hoi Rino,

    Er blijken toch meer problemen met het onderling pingen tussen weblogs te zijn dan ik in ieder geval oorspronkelijk dacht. Die van mij hier blijkt in ieder geval vaker de boosdoener te zijn, terwijl die van Sybilla vaak goed werkt.

    Ik heb met haar afgesproken dat we een keertje uit proberen te zoeken waar dat aan ligt.

    Intussen heb ik als tussenoplossing een handmatig pingformulier (zie hieronder). Als je daar de gegevens van je weblog handmatig invoert werkt het gegarandeerd. Sorry voor het ongemak.

    Ik zal meteen doorklikken naar jouw log voor jouw reactie…

  3. Ik had inderdaad de trackback van Rino gelijk gezien. Pierre, het valt me tegen van je dat je de Weblogg-ed feed niet in je reader hebt en via Stephen Downes achter de presentatie van Will R. moet komen… ;) Ik heb er trouwens gisteren ook al naar verwezen: http://www.inter-net-viewer… 4/07/23/building-learning-communities-conference/

    Ik zie dat je op de wiki een nieuwe pagina voor dit soort verwijzingen hebt opgenomen maar ik had al achtergrondbronnen op de pagina’s zelf gezet. Misschien moeten we hier nog iets over afspreken.

  4. :-) Natuurlijk heb ik Weblogg-ed in de RSS-reader, maar daar zag ik natuurlijk Rino’s trackback niet in.
    Wiki-overleg is ok, is voor mij ook nog zoeken wat daar de meest handige structuur voor is. Bij veel link is aparte pagina handiger (leek mij), maar zo’n pagina zou inderdaad niet specifiek voor een workshop hoeven te zijn.

  5. Ok, dan heb ik je ‘omweg’ via Stephen verkeerd begrepen. Excuses ook dat door onzorgvuldig afbreken bovenstaande link niet werkte… Op dat wiki-overleg komen we zeker terug; ik heb nog veel vragen!

    Wat vind je trouwens van het woord ‘Blogvangelizing’? Persoonlijk vind ik het een afschuwelijk woord maar besef ik dat we er misschien een mooi nederlands woord voor moeten bedenken.

  6. Is niet erg, het afbreken van de url ligt ongetwijfeld aan de ‘toegestane tekens’ die volgens Nucleus in een url mogen zitten. Ook nog iets om naar te kijken.

    Het woord ‘Blogvangelizing’ wil ik liever niet vertalen, want dan moet je (inderdaad) naar de betekenis gaan kijken. Ik neem aan dat het hier in de positieve zin van het woord gebruikt wordt als in "met passie je eigen geloof in weblogs uitdragen". En dat het dus niets te maken heeft met "het evangelie uitdragen onder toekomstig webloggers", zoals hier beschreven wordt voor watersporters: http://www.stichtinghetanke;)

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.