MakerBot Education

makerboteducationIk moet bekennen dat ik MakerBot als bedrijf toch al een tijdje geleden afgeschreven had. Vorig jaar april ontsloegen ze 20% van hun medewerkers, afgelopen oktober nog een keer 20% en ze zijn gestopt met het zelf produceren van hun printers.

Toch leven ze nog en zijn ze bezig met een herstructurering van het bedrijf. Niet langer richten ze zich op de consumentenmarkt. Nu focussen ze zich op bedrijf. En op het onderwijs.
Bedrijven snap ik, daar zit mogelijk nog geld, onderwijs vond ik verrassender. Wellicht gaan ze daar ook uit van de combi “als ze het op school gebruiken, dan ook in het bedrijf” die andere softwareleveranciers al heel lang toepassen.

Hoe dan ook, er hebben een aantal veranderingen plaats gevonden aan Thingiverse, het online platform waar je 3D-ontwerpen kunt delen met anderen. Er is nu een “education” sectie met voorbeelden van ontwerpen die gemaakt zijn door leerkrachten in verschillende leeftijdsgroepen (vanaf K-5 omhoog tot University). Je krijgt dan niet alleen het ontwerp, maar ook het lesprogramma dat je er bij kunt gebruiken en een koppeling naar de doelstellingen van je curriculum. Dat laatste is in de VS nog een uitdaging, want die verschillen deel van staat tot staat. Nederlandse eindtermen zul je er uiteraard (nog) niet vinden.

webinar_makerbotDaarnaast zijn ze zelf ook gestart met het produceren van resources. De moeite van het bekijken waard daarbij is de opname van een webinar dat ze gedaan hebben over tools voor het in de klas maken van 3D objecten. Ik kan hem niet embedden, wel naar linken. En ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik de opname gewoon zonder registratie kan bekijken want de dreigende tekst “A MakerBot Representative may contact you in the next week to see if you have any questions regarding MakerBot Desktop 3D Printers.” eronder komt op mij veel te opdringerig over.

Dat is ook de reden waarom ik de PDF-versie van de bijbehorende instructie niet gedownload hebt.handleiding_makerbot

Want (ook) daar is het duidelijk dat het “voor wat hoort wat” is, waarbij dat “hoort wat” jouw contactgegevens zijn.

Persoonlijk vind ik het geen slimme strategie, maar goed, wie weet weten ze op deze manier genoeg van de onderwijsmarkt aan te boren om het hoofd boven water te houden. Het zou toch ook wel een beetje sneu zijn als ze als bedrijf helemaal kopje onder gaan.