Google zoekresultaten worden steeds complexer

Ik had het aangekondigd gezien, maar vandaag viel het me pas voor het eerst op. Ook Google Nederland toont nu Tweets als onderdeel van de resultaten van een zoekopdracht. En dan niet als berichten uit het archief, maar als een extra “frame” dat live bijgewerkt wordt.

Maar zo stilletjes aan wordt een pagina met zoekresultaten wel een hele verzameling van resultaten van heel verschillende orde. Neem bijvoorbeeld een zoekopdracht naar “ipad”. Je ziet het resultaat van zojuist in de screenshot bij dit bericht.
De eerste paar resultaten zijn ‘gewone’ websites, waarbij de Apple website (staat op plek 1) een extra optie heeft om Meer resultaten van die website weer te geven. Dan komen “nieuwsresultaten”, daar valt het bericht op Tweakers.net overigens niet onder (zullen zij niet over mopperen want ze staan nu een plek hoger). Dan komen de “meest recente resultaten voor ipad” met de Tweets. Storend daar aan vind ik dat het resultaat daar dynamisch is. Even niet opletten en het scrollt door (je kunt het vastzetten door op de link “onderbreken” te klikken). Dan komen de afbeeldingen gevolgd door weer een aantal “gewone” resultaten, dan de video’s en tot slot aan het einde van de pagina de video’s die Google gevonden heeft. Mocht je nou niet de juiste zoekterm kennen dan doet Google nog een aantal suggesties voor alternatieve zoektermen. En dan kun je door naar de volgende 10 van 44.600.000 resultaten die Google in 0,16 seconden voor je gevonden heeft.
Aan de rechterkant van de pagina, bovenaan naast de resultaten staan nog een tweetal tekstadvertenties onder het kopje “Gesponsorde links”.

Klik je boven aan de pagina’s op “Opties weergeven” dan kun je aangeven dat je specifieke deelresultaten wilt zien. De optie om “gewoon alleen maar webpagina’s” terug te krijgen zit daar niet bij. Dat is ook niet het geval als je bij de “Doorzoek” optie aangeeft dat je alleen “pagina’s in het Nederlands” of “pagina’s uit Nederland” wilt zien. Het overzicht wordt dan wel een stuk rustiger. Bij “pagina’s in het Nederlands” verdwijnen de video’s uit het overzicht en bij “pagina’s uit Nederland” verdwijnen ook de Tweets, vreemd genoeg ook de “nieuwsresultaten” (vindt Google niet dat De Telegraaf een pagina uit Nederland is?) terwijl er blogberichten voor in het overzicht terug komen (die staan er standaard niet). Die Tweets en berichten van de Telegraaf kun je wél weer zichtbaar maken door “pagina’s uit Nederland” te combineren met respectievelijk “updates” of “nieuws” uit het “Opties weergeven” overzicht.

De zoekpagina van Google is beroemd om zijn eenvoud. Ik zou willen dat ze dat voor hun resultatenpagina ook zo zouden kunnen houden. Het uitleggen aan iemand van de op welk moment te verwachten (soorten) resultaten wordt namelijk best complex.