Visa zorgt (te) goed voor haar klanten.

Ik moest vandaag (o.a.) twee domeinnamen verlengen en wilde daarvoor mijn visa-kaart gebruiken. Alles ingevuld, zoals ik al zo vaak gedaan heb, verstuurd, maar helaas foutmelding, betaling niet geaccepteerd. De website gaf netjes aan dat ik wel zeker moest zijn dat ik gewoon een typefout gemaakt had want ze zouden meervoudige pogingen registreren en doorgeven aan de creditcard maatschappij. Omdat het mijn kaart was kon mij dat niet veel schelen, maar na vier pogingen zonder succes heb ik toch maar mijn Mastercard gebruikt. Lukte meteen.
Nou wilde het toeval dat ik vandaag, vijf minuten later, op een andere site ook mijn creditcard nodig had (ja ja big spender online). Maar ook hier werd mijn Visa niet geaccepteerd. Balen, maar ook hier hielp het om een Mastercard achter de hand te hebben.
Een half uur later ging de telefoon….
Het was een vriendelijke mevrouw van de Visa. Ze belde omdat er op internet een verdacht groot aantal pogingen gedaan was om met mijn creditcard te betalen. (!)
Ik kon haar geruststellen en vertellen bij welke sites en hoe vaak ik geprobeerd had. Mijn eerste reactie was overigens: Wauw! Toch wel geruststellend dat ze dit soort dingen zo goed in de gaten houden.
Ik werd wat minder blij toen bleek waarom mijn kaart het vandaag niet deed. Het nummer (overigens eentje die ik al een aantal jaar heb en regelmatig op internet gebruikt) blijkt namelijk in een bereik te zitten van nummers die vaak op internet misbruikt worden. En daarom hebben dat hele bereik maar geblokkeerd tegen betalen op internet.
De enige manier om het op te lossen is om mijn huidige kaart te blokkeren en te vervangen door eentje uit een ander bereik. Maar totdat ik die nieuwe kaart ontvangen heb zou ik deze ook niet meer kunnen gebruiken. Omdat ik de komende week in Berlijn ben, en ik na vandaag al helemaal het nut van een tweede creditcard zie, wilde ik dat dus niet. Nou mag ik terugbellen als ik weer thuis ben.
De vraag die ik de vriendelijke dame ben vergeten te stellen (iets voor het volgende telefoontje!) is natuurlijk waarom mij nou niet iemand vooraf had kunnen waarschuwen dat ze mijn kaart voor internetgebruik gingen blokkeren? Dat was pas echt goed zorgen voor je klanten geweest.