Gelezen: Handboek Nieuwe Media

Van de hand van Tom Bakker (UvA) en Piet Bakker (UvA / Hogeschool Utrecht) kom het Handboek Nieuwe Media. De omslag geeft aan dat het een boek is voor mensen die beroepshalve met communicatie en informatie te maken hebben. Het gaat in 12 hoofdstukken in op de eigenschappen en mogelijke toepassingen van Twitter, Communities, Weblogs, Tablets, Browsers, Foto’s, Video, Audio, User-generated content, Google, RSS, Databases en nog een aantal onderwerpen die geen heel hoofdstuk, maar een ‘minihoofdstuk’ (zo noemen ze het zelf) krijgen.

Een boek over nieuwe media is, zoals de auteurs zelf in de inleiding aangeven, al heel snel verouderd. Maar het boek, dat uitgegeven is in augustus 2011, wist gelukkig nog een aantal op dat moment heel recente verschijnselen zoals Google+ mee te nemen in het verhaal. Daarnaast kun je via de website op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen.
Het boek zelf is uitgevoerd in full-color, met in de hoofdstukken veel afbeeldingen/screenshots ter toelichting. Daarbij wordt overigens een combinatie gebruikt van eigen foto’s en ‘standaard’ foto’s van fabrikanten. En juist de eigen afbeeldingen maken het boek persoonlijker.

Het boek leest gemakkelijk, maar zoals je uit het lijstje hoofdstukken hierboven kunt zien, zijn de hoofdstukken niet allemaal gelijk van niveau van insteek. Zo krijgen Google en Twitter hun eigen hoofdstuk, waarbij Google Apps een apart minihoofdstuk krijgt. Facebook echter, deelt de ruimte met o.a. Hyves en LinkedIn binnen het hoofdstuk Communities. Bij het hoofdstuk “Foto’s” gaat het vooral over de techniek van het maken en bewerken van foto’s en krijgen de diensten zoals Flickr en Twitpic maar heel weinig spreektijd. En Facebook, met toch 20x zo veel foto’s als Flickr, wordt hier helemaal niet genoemd. Ik zou me kunnen voorstellen dat de doelgroep van het boek minder vaak zelf met de camera aan de slag gaat, dan dat ze moeten weten hoe ze een keuze maken uit de verschillende online aanbieders. Dat het boek wijst op de “kleine lettertjes” bij bijvoorbeeld Twitpic (en anderen) is overigens juist wel weer een voorbeeld van goede en nuttige tips die je er in zult tegen komen.

En het blijft soms natuurlijk ook moeilijk in te schatten. Voor mij had het hoofdstuk over browsers geen lijstje met belangrijkste toetscombinaties hoeven te bevatten. Maar als blijkt dat 9 van de 10 Amerikanen niet weet waar CTRL+F voor dient in een browser, dan lijkt dat opeens toch een stuk zinvoller.
Ook aardig is dat er in het boek ook onderwerpen als “Tablets” en “Databases” aan bod komen. Met name die laatste, de informatie die je niet via Google kunt vinden, zal voor niet iedereen een vanzelfsprekendheid zijn.

Al met al heb ik het boek dus met plezier gelezen. Ik kwam er geen voor mij echt nieuwe dingen in tegen, ik ben dan ook niet de doelgroep van het boek. Ik denk echter dat ik wel een aantal collega’s heb, die niet dagelijks met dit onderwerp bezig zijn, die er het nodige van kunnen leren.
Het boek is op papier te koop voor €29,95 en elektronische voor €29,75. En dat laatste kan ik natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder daar over te mopperen. Een elektronisch boek dat maar 20 eurocent goedkoper is dan het boek op papier heeft een verkeerde prijsstelling!

Ontvang nu gratis dit boek!
Zelf heb ik het boek voor de review als exemplaar op papier ontvangen. Ik heb met de auteurs afgesproken dat ik het boek, na het afronden van de review, onder een van mijn lezers zou verloten. Dit is dus je kans. Je hoeft er niet veel voor te doen. Geef in de reacties hieronder aan welke ontwikkeling op het gebied van nieuwe media de auteurs zéker in een volgende editie van het handboek aandacht zouden moeten besteden.
Als je het boek nog niet gelezen hebt, dan weet je uiteraard nog niet welke ontwikkelingen zij al beschreven hebben. Dat is ook niet erg, ook dubbelingen op inhoud van het boek dingen mee.

Voeg de reactie uiterlijk donderdag 13-10 hieronder toe om in aanmerking te komen voor het boek. Ik verloot het boek onder alle serieuze bijdragen en neem dan contact op met de winnaar voor adresinformatie.

Met dank aan de auteurs voor het beschikbaar stellen van een exemplaar van het boek!

0 0 stemmen
Bericht waardering
15 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Alet van Elburg
Alet van Elburg
13 jaren geleden

Voor mijn collega’s een leerzaam boek, ikzelf zou wel meer willen weten over cloudcomputing en sharepoint.

Eky Fioole
Eky Fioole
13 jaren geleden

Ik ben vooral benieuwd naar de concepten die worden toegepast om nieuwe media en het gebruik ervan te faciliteren. Een voorbeeld hiervan is de impact van content systemen op publicatiekeuzes en deze neerleggen bij de gebruiker. Op deze manier krijgt de gebruiker veel meer mogelijkheden echt te kiezen via welk medium hij/zij een doelgroep bereikt.

Mario
Mario
13 jaren geleden

Ik zou wel graag een antwoord willen krijgen hoe je een georganiseerde online community kunt combineren met bijvoorbeeld Google+. Waar ligt de grens tussen interne kanalen en openbare social media. Wil je per onderwerp discussies voeren met specifieke mensen binnen een organisatie, dan zouden forumfuncties handig zijn maar juist die functies missen in veel socialmedia. Ik zou wel graag een forumfunctie in Google+ willen zien, waardoor je met je specifieke kringen tevens door een georganiseerde structuur kunt gaan posten en de informatie niet zo snel ‘vervliegt’.

Tons
Tons
13 jaren geleden

Geen idee of het al besproken wordt in het boek. Maar waar ik echt behoefte aan heb is overkoepelende tools om de diverse uitingen via sociale media te kunnen bundelen. Zowel voor het volgen van de diverse nieuwsonderwerpen als voor het zelf communiceren via diverse sociale media kannalen.

Bea
Bea
13 jaren geleden

Probeer zoveel mogelijk te volgen en dit boek is hiervoor een mooie aanvulling om nog mediawijzer te worden. Over Google apps ( in combinatie met Google+) wil ik zeker nog meer te weten komen!

Patrick
Patrick
13 jaren geleden

Mijn vader houdt online een stamboom bij van onze familie. Voor het bijhouden van online stambomen is aardig wat software te krijgen. Maar een relatie naar online communities is er (nog) niet. Dat zou nog eens reuze handig zijn.

jacques
jacques
13 jaren geleden

Inderdaad zou cloudcomputing een welkome aanvulling zijn i.c.m. inzetbaarheid in het onderwijs

Gene Vangampelaere
13 jaren geleden

Ik had graag het een en ander gelezen over Social Media in combinatie met smartphones of andere mobiele devices. In België is dit nog niet echt doorgebroken. Ik zou deze informatie kunnen gebruiken in mijn lessen sociale media op onze hogeschool.

Marco Sebel
13 jaren geleden

Ik probeer altijd op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, maar deze vullen elkaar in zo’n rap tempo op dat het wel heel moeilijk is. Op het moment ben ik bezig met het bekijken van de mogelijkheden van smartphones voor het onderwijs. Ik zou dus graag meer willen weten over sociale media via de smartphone.

Will
Will
13 jaren geleden

Mogelijkheid om aanvullende kennis te krijgen op terrein van sociale media en over de tools die nu vooral worden gebruikt. Ben zelf wel benieuwd naar de impact die het gebruik van sociale media kan hebben en heeft.

Piet Bakker
13 jaren geleden

Dank voor de recensie. De elektronische versie had van ons wel wat goedkoper gemogen… via onze website (bestellen) kom bij bij de website van Kluwer waar ook een proefhoofdstuk (in ePub) is te lezen.

Wie via http://www.managementboek.nl/ naar het boek zoekt, kan het hele hoofdstuk over Twitter al lezen (of downloaden als pdf).

Op onze website http://www.handboeknieuwemedia.nl is de inleiding te downloaden plus delen van enkele hoofdstukken.

PS: ik doe niet mee aan de verloting, ik heb het boek al

Manon Sluijter
Manon Sluijter
13 jaren geleden

Als Communicatieadviseur is het van groot belang te weten welke online mogelijkheden er allemaal zijn. Dit lijkt het juiste boek op het juiste moment. Ga het zeker lezen.

trackback
13 jaren geleden

[…] Gelezen: Handboek Nieuwe Media » ICT & Onderwijs BLOG En het exemplaar van het Handboek Nieuwe Media dat ik te verloten had, gaat naar…… Source: ictoblog.nl […]

Marco Sebel
Marco Sebel
13 jaren geleden

Alet,

Gefeliciteerd.

Groet,

Marco