Afgelopen nacht was het dan zover: de iPad 2 zou via Apple.nl beschikbaar komen. Ik had verschillende tijdstippen gehoord. Eerst las ik ergens dat vanaf 1 uur de verkoop zou starten, op andere plekken las ik dat het pas om 2 uur zou zijn. Gisterenmiddag werd de pagina met de verschillende typen iPads al zichtbaar maar stond bij de levertijd nog dat die niet bekend was. Duidelijk was al vooraf dat dat waarschijnlijk niet lang levering binnen 24 uur zou zijn, in Australië en Nieuw Zeeland waren de levertijden al snel opgelopen naar 2-3 weken.
iPadinfo.nl en andere sites hadden de afgelopen paar dagen zicht proberen te krijgen op de plekken waar je vanmiddag vanaf 17:00 uur direct een iPad 2 kon kopen. Het lukte ze lang niet altijd om aantallen bevestigd te krijgen, vaak bleek wel al dat reserveren vooraf ook niet heel veel nut heeft gehad omdat de winkels gewoon te weinig exemplaren binnen gekregen hebben voor de vraag.
Ik heb vandaag geen tijd om voor 17:00 uur op een van die plekken in rij te gaan staan in de hoop er een te kunnen kopen. Ik zou er geen probleem mee gehad hebben als het een paar dagen zou duren voordat Apple mij een online besteld exemplaar zou kunnen sturen. Er vanuit gaande dat ze ook voor Nederland online voorraad gereserveerd hadden.
Dat lijkt echter niet zo te zijn. De site gaf meteen al een levertijd aan van 2-3 weken. Ik had de pagina op auto-refresh staan, dus minder dan dat is het zeker nooit geweest. Ondanks die teleurstelling wist ik wat ik wilde bestellen en heb die bestelling meteen ingevoerd. Je kunt aan de schermafdruk hierboven zien dat de bestelling er direct om 1 minuut voor half 2 doorheen was. Daarna bleek het blijkbaar ook een stuk moeilijker te worden omdat het online heel druk was.
Ik kreeg niet meteen een mail met bevestiging van de bestelling, dus logde ik opnieuw in op de site om te kijken of de order daar goed stond. Dat was inderdaad zo, maar toen bleek ook dat “leverdatum” en “verzenddatum” niet gelijk waren. De verzenddatum was inderdaad gesteld op 3 weken, maar daar komen dan nog eens 12 dagen levertijd bij. Daardoor was de verwachte levertijd afgelopen nacht al 27 april, dus over ruim 4 weken.
Dat vond ik een beetje zot en ik heb de order dan ook geannuleerd. Dat betekent dat ik nu niet meer in de rij lig voor een iPad 2, dat ik er vandaag geen krijg en naar verwachting dus ook geen voor eind april.
Ik ga half mei naar de VS voor UNLEASH 2011. De kans is groot dat tegen die tijd de productieproblemen net als de vorige keer bij de iPad 2, opgelost zijn. Dan loop ik tegen die tijd wel een Apple winkel in Madison binnen om er eentje aan te schaffen. Dan maar geen early adopter van de iPad 2. Het is een heel mooie gadget, maar uiteindelijk toch ook niet meer dan dat.
Als jij er vandaag een te pakken krijgt: veel plezier ermee! Ik zal beloven dat ik de komende anderhalve maand heel jaloers op je zal zijn. 🙂
Ik zal je t nog mooier vertellen; loop stage bij een apple reseller, en zelfs dit bedrijf is niet zeker ze te krijgen en al helemaal niet hoeveel. Ze kunnen iig niet aan de vraag voldoen, te veel vraag, te weinig ipads in Nederland. Waarvan Mediamarkt beweerd de meeste opgekocht te hebben..
Och ja, we doen het ons zelf aan natuurlijk. Wij willen allemaal zo’n ding hebben en wel meteen. Natuurlijk heeft Apple belang bij schaarste, dat is perfect voor de hype-vorming, maar met deze omvang denk ik dat ze ook gewoon echte moeite hebben. Eigenlijk stellen ze op deze manier de lancering in Nederland (en andere landen) toch een maand uit, met uitzondering dan van die pallet die ze over de winkels verspreiden.
Ach ik heb een iPad 1, 1e ochtend voor in de rij gestaan in NL (had geen bestelling in UK/USA gedaan). leuke update hoor die iPad 2, maar ik ga m’n huidige er niet voor in de kast leggen 😉
Ik ga zeker niet de rij lliggen. Heb al een Ipad en de 2 heeft te weinig innovatie naar mijn mening. Ik ga voor de Galaxy Tab 10.1 http://www.galaxytab10-1.nl/ Er zijn momenteel nog te weinig Honeycomb apps, maar dit gaat ongetwijfeld heel hard groeien. Als je nog geen Ipad had, dan is de Ipad 2 wellicht de betere optie (at this point).
Ik ben vannacht voor een online bestelling gegaan. Eerst wat problemen op de bestelsite, maar uiteindelijk tegen 2.15 dan toch erdoor gekregen. En idd, in de bestelbevestiging sta ik ook voor eind april op de rol. Sh*** zeg. Maar ik durfde de gok niet wagen dat ik vanavond de hele avond in een rij ga staan en dan na 5 uur wachten te horen krijgen dat ze het type dat ik wil, net niet meer hebben. Dat gaat me te ver.
Dan maar anderhalve maand gaan wachten, pffff.
Ik zou wel erg balen als blijkt dat verder niemand in de rij stond bij de winkels en ik gewoon binnen had kunnen lopen en er eentje ophalen. Ik dan ook maar niet naar de Apple-store of de Mediamarkt voorlopig, om die frustratie bij mezelf te vermijden.
@Katja het kan ook een reden zijn om vanmiddag juist wél naar de winkel te gaan. Als de rij niet te lang is en ze wél het model hebben dat je wikt hebben, dan koop je hem gewoon daar en annuleert dan de order bij Apple. Dat kan gewoon (zeker voordat ze uitleveren).
Staat er nu een hele lange rij of hebben ze niet meer het model dat jij wilt hebben, nou dan laat je de order gewoon staan en wacht tot eind van april.
@ Pierre – Hey wat een goede tip, dat wist ik niet! Dat je kon annuleren bedoel ik.
Hmmmm, dat verandert de zaak…. *maakt zich op om toch in een kort rijtje te gaan liggen*
Thanks!
@ Katja Mocht je dat straks willen doen, zie dan ook de screenshot hierboven: je gaat naar de Apple website, dan naar de store en naar je account (rechtsboven in de balk) en je bestelstatus. Dan zie je als je je nog niet verzonden order oproept erboven staan “annuleer artikelen” (zie screenshot). Klik daar op, geef aan dat je alle artikelen wilt annuleren en geef aan dat de reden is dat de levertijd langer was dan verwacht (is een optie in het keuzemenu) en klaar. Je krijgt dan een mail om te bevestigen dat hij geannuleerd is.
@Pierre, opnieuw bedankt! Ik had bij eerste lezing van je (leuk geschreven) blog de screenshot over het hoofd gezien. Heel duidelijk zo, goed om te weten! Ik kijk nog wel even of het vanavond of morgen (of nog wat later) lukt in de winkel, en anders niet. Ik ga niet al teveel van mijn vrije tijd in een rij stoppen – tenslotte.zijn er meer dingen (& gadgets) in het leven om je tijd heel fijn aan te besteden :-).
Het is mij vanmiddag dan toch gelukt; net na vieren aangekomen in de Leeuwarder Mediamarkt – rij van 11 personen…..
Ze hadden maar 1of2 van 64en32gig 3g (waren al weg toen ik aan de beurt was) => maar ik ging voor de zwarte 16gig en die was gelukkig gewoon beschikbaar…!
Ben toch behoorlijk verbaasd over de betere vorm en gewicht….
Zal wel weer een succes worden voor Apple, toch wacht ik nog even op de HTC Flyer (http://www.htcflyertablet.nl/). Design, formaat en de stylus spreken me meer aan. Toch weer puik werk van Apple.
Nou, ik heb er eentje hoor! Had een tweede bestelling (zie mijn eerder entries hierboven) online geplaatst bij icentre, op vrijdagmiddag (25-3) rond 18.00 uur.
En icentre leverde gewoon al afgelopen dinsdag! – weliswaar was ik niet thuis dus ik heb hem vanmiddag pas van het postkantoor opgehaald, maar anyway, niks 6-7 weken levertijd zoals Apple.nl, maar gewoon 3 werkdagen. Bestelling bij Apple dus geannuleerd.
Ik heb een witte 64Gb wifi only, met een smartcover.
Wel even wennen aan het niet-retina scherm (ik heb mijn iPhone 4 al een half jaar) maar hij ziet er natuurlijk gelikt uit, lekker dun, en werkt goed.
Het enige wat me niet lukt, is de wifi-verbinding, dus daardoor kan ik nog niet juichen en springen en zo, want geen internet. Best wel een bummer eigenlijk.
Alles zit via mijn router gewoon op internet, mijn laptops, mijn netbook, mijn iPhone. Allemaal prima. En de ipad zegt na het geprobeerd te hebben: geen verbinding mogelijk.
Heb nu de firmware van mijn router geupdated, maar dat helpt ook niet. Firewall van de router uitgezet, helpt ook niet. (Firewall dus maar weer aan).
Aaaaargh!
Nou heb ik eindelijk een ipad, en nou baal ik toch.
Ok, het is toch gelukt!
Nu ga ik dan toch nog juichen en springen 😀
[slikt even heel hard (ik ben *niet* jaloers!) ]
Mooi dat je er al eentje hebt! 🙂
Nou, mss dat iCentre nog steeds over 3 werkdagen levert, je kunt altijd even bellen van tevoren wat de levertijden zijn – dan heb je hem ook a.s. dinsdag… 😉