Natuurlijk had ik na de frustratie(s) van de afgelopen dagen, de Chromecast gewoon moeten afschrijven en retour sturen. Maar vanochtend kreeg ik toch nog een aantal tweets van UPC binnen:
https://twitter.com/UPC/status/449452827535233024
https://twitter.com/UPC/status/449452844752830464
Nee, dat had ik nog niet geprobeerd. Ik ging er namelijk vanuit dat als ik het modem, ik heb een Technicolor TC-2700, in bridge modus zette, de DHCP van het modem ook uitgeschakeld zou worden (zover ik weet was dat bij mijn ADSL-modem wél zo). Maar volgens Rindert van het UPC webcare team is dat niet het geval.
OK, dan alleen al om het principe van “niet opgeven zolang er nog opties om uit te proberen zijn” vanochtend de modus van het modem omgezet naar bridged.
Hij start dan automatisch opnieuw op, maar dan met een ander IP-adres. Je bent dan ook alle opties van port-forwarding etc. kwijt én je hebt dan geen firewall meer. Als er iets zou moeten werken in combinatie met de Chromecast, dan zou het deze modus moeten zijn.
Maar…de Chromecast gaf weer dezelfde melding: geen verbinding met het internet. 🙁
Dus het modem maar weer naar de oorspronkelijke modus (Router Mode) terug gezet en eerst even ander klusjes gedaan.
Voordat ik de Chromecast definitief terug in zijn doos deed, tóch nog een keer geprobeerd, maar dan nu terwijl hij naast mijn laptop lag, in de woonkamer, in plaats van in de serre bij het scherm met werkende HDMI/HDCP-aansluiting.
En het ding deed het opeens!
Ik heb drie keer gecheckt, maar het UPC modem heeft exact dezelfde instellingen als gisteren. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de Chromecast in de serre een té zwak wifi-signaal krijgt. Raar, want de Mac Mini die er naast lag, heeft gewoon verbinding. En toen ik de Chromecast opnieuw in de serre aansloot op het scherm, deed de verbinding het ook. Ik kon toen ook nog weer gewoon de instellingen aanpassen en hem aan een van de andere wifi-netwerken koppelen.
Hij deed het daarna vanaf mijn laptop, vanaf de iPad Mini en vanaf mijn Android smartphone. In Chrome is het een makkie om een tabblad, of video’s van YouTube te streamen.
Vanaf de Android smartphone van de Aldi ging het allemaal wat traag. Foto’s verschenen wel, maar het duurde even, de video speelde uiteindelijk ook af, maar ook hier ging het niet heel snel.
Waarom deed hij het eerst niet? Waarom niet na de eerste keer resetten en/of in de bridge modus? Waarom nu wel? Geen idee.
Nou heb ik nog maar één klein probleempje waar ik noch UPC noch Google de schuld van kan geven: mijn Sharp HD-ready TV heeft besloten een HDCP meer te ondersteunen (deed hij eerst wel, waarom nu niet meer is een raadsel). Gevolg: de Chromecast geeft wel geluid, maar geen beeld op mijn TV. Tja.
p.s. ik was blij met de reactie van UPC via Twitter. Ook als een apparaat niet officieel ondersteund wordt, ook als ze niet hét antwoord paraat hebben, is het wel zo prettig als iemand op z’n minst een poging doet je te helpen!
@bweijer @UPC zie: http://t.co/5De4mXlwom #chromecast
Chromecast – Bizar…. [UPC TC-2700] http://t.co/z5KPM7vIIu
Er schiet mij opeens iets te binnen:
Had je de tijd wel goed ingesteld?
Toen ik dat nog niet gedaan had maakte mijn Android TV stick geen verbinding met Google, dus Gmail, Google Store enz.
Nadat ik de tijd juist had deed hij het wel!
@Moorlag Heb je dit bericht van @Pierre Gorissen gelezen over de chromecast: http://t.co/rUlpzFK9TL ?
Ik heb net een chromecast en ook UPC. Ik kreeg geen opstartscherm maar kan nu wel streamen, echter helaas krijg ik wel beeld maar geen geluid. Iemand enig idee wat te doen?
Staat je TV zo ingesteld dat hij de audio ook via HDMI verwacht? Ik weet dat ik bij die van mij kan kiezen of dat via een een apart ingang (als je bijvoorbeeld versterker gebruikt of zo) of via de HDMI komt.