Ik moest er even op wachten. Hoewel meteen op de NL-releasedag ’s ochtends om 6 uur besteld, kwam mijn Chromecast niet op vrijdag, niet op zaterdag, niet op maandag (er lag briefje in de bus omdat er niemand thuis was geweest) maar pas op dinsdag. Op dinsdagavond meteen aangesloten aan onze TV. Geen beeld. Nou kan onze TV maar 720p aan, dus de monitor bij mijn Tacx geprobeerd. Die heeft HDMI en is full-HD. Ah, daar wél beeld.
App op de iPad geïnstalleerd, verbinding gemaakt met het wifi-netwerk dat de Chromecast zelf start en de setup doorlopen.
Maar wat ik ook probeerde, de Chromecast kreeg wél verbinding met de Wifi-router, maar blijkbaar niet met internet. En dan stopt het. Geen settings die je kunt aanpassen, geen geavanceerde instellingen waar je mee kunt spelen, geen offline gebruik.
Ik heb in huis meerdere Wifi-routers, maar met geen van allen lukte het. Ander, vast, Wifi-kanaal, zorgen dat het zeker 2,4Ghz was (anders ziet de Chromecast de router niet eens, gemakkelijk zat dus), gekeken of uPnP aan staat, geen ouderlijk toezicht, geen MAC-adres filtering.
Geen VPN aan op dat moment. Niets werkte.
Toen mijn Android telefoon geprobeerd, daar een Wifi-netwerk mee opgezet via de 3G-verbinding. En warempel, het werkte!
De Chromecast ging meteen maar even een update over de 3G-verbinding binnen halen. En bedankt.
Via het Wifi-netwerk (3G-netwerk dus eigenlijk) van de Android telefoon doet de Chromecast wat hij moet doen. Als ik mijn laptop aan hetzelfde Wifi-netwerk hang, dan kan ik mijn desktop op de Chromecast weergeven. Ik kon zelfs een YouTube filmpje met geluid zonder stotteren via die Wifi/3G-verbinding weergeven. Mooi.
Maar zodra ik een van de andere Wifi-netwerken uitprobeer, krijgt hij weer geen verbinding.
Ik kon op internet geen mensen met hetzelfde probleem vinden, wel iemand die de USB-verbinding van de TV gebruikt had voor de voeding, en die een verkeerd Wifi-kanaal had, maar ik heb gewoon de bijgeleverde adapter voor de voeding en een Wifi-kanaal dat zelfs in de VS zou moeten werken.
UPC wil niet meedenken:
https://twitter.com/UPC/status/449141736141750272
Toch ligt het probleem bij de combinatie van Chromecast en de UPC router. Ik heb geen zin in een ‘schuld’ discussie. Natuurlijk is het te zot voor woorden dan de Chromecast blijkbaar niet met de router overweg kan. Ik heb geen enkel ander apparaat in huis dat daar problemen mee heeft. Dat UPC het van zich af schuift is ook flauw.
De enig optie die ik nog heb (naast gewoon accepteren dat de Chromecast niet werkt) is om de UPC-router in bridge-modus te zetten en een andere router erachter te hangen die wél met de Chromecast samenwerkt. Maar ja, dat dan weer allemaal voor een apparaat dat het eigenlijk gewoon zou moeten doen….de Apple TV deed niet zo moeilijk… (het moest even gezegd worden). 🙁
Chromecast – nog net niet goed genoeg http://t.co/qkoXpxvrQN
Als ik dit zo lees denk ik meten: Een normaal mens zal er helemaal niet mee uit de voeten kunnen.
De makers moesten zich schamen. Toch?
Tja, hij werkt voor veel mensen probleemloos, ook mensen met UPC en de Horizon box (ik heb een TC-2700) hebben er blijkbaar geen probleem mee. Hij is eigenlijk té eenvoudig want als het niet werkt zoals bij mij, dan is er niet eens een optie om te debuggen.
En je zou natuurlijk kunnen stellen dat mijn router niet op de lijst staat: https://support.google.com/chromecast/table/3477832?hl=nl en ik daarom er ook niet op moet vertrouwen dat het wél werkt. Maar dat wordt bij aanschaf natuurlijk niet benadrukt.
Ook zou ik hem terug kunnen sturen, dat recht heb ik ook in Nederland, dan is mijn “schade” 8 euro en 10 cent.
Ik had natuurlijk gewoon liever gehad dat hij het meteen deed. Dat is waarom ik er van baal.
Gisteren de chromecast binnengekregen. Instaleren ging appeltje eitje….dacht ik. Ready for casting zegt de tv.
De configuratie verliep vlekkeloos maar toen kon ik nog steeds niet casten. Terug naar de app op mijn ipad en die gaf aan dat hij geen chromecast kan vinden. Frustratie.
Ik heb verschillende keren de chromecast gereset. Na drie keer resetten had ik beet. Ik heb toen welgeteld een serie via netflix kunnen casten. Dacht dat het probleem opgelost was.
Nadat ik weer een andere serie wilde kijken gaf de app weer aan dat er geen chromecast vindbaar was. Grrr.
Na hem weer gereset te hebben gaf ik de wifi van de router op die ik ( gemakkelijk met allerlei kabels ) nog steeds aan mijn draadloze modem heb hangen. Eureka, hier pakte hij hem wel en bleef stabiel. Waarom hij niet werkt rechtstreeks op de draadloze modem ( Cisco van Ziggo ) is mij een raadsel.
De hele avond normaal kunnen kijken. Vanmorgen een beetje sceptisch de tv aangezet en gelukkig was mijn chromecast nog steeds present.
Uiteindelijk maakt het niet uit of ik via de modem of router kijk. Voor mij werkt dit systeem en het beeld is prachtig.
Maar na even zoeken op het Internet blijkt toch wel dat de installatie niet altijd zo vlekkeloos verloopt als aangegeven. Meerdere mensen ondervinden problemen en een goede helpdesk is er niet.
In de chromecast kun je niets aanpassen alleen reset.
Beste,
Chromecast werkt geweldig mits je de juiste apparatuur in huis hebt, het werkt sinds de laatste update ook perfect met iOS.
Na installatie van Chromecast altijd even powercyclen.
Routers van providers zijn vaak niet geschikt voor gebruik met Chromecast of andere netwerk intensive taken, soms werkt het even, slecht of helemaal niet. (Technicolor T7200 werkt het momenteel goed op, Cisco EPC39xx en velen anderen hebben kuren)
KPN klanten die de Experiabox moeten gebruiken hebben er in mijn ervaringen niks aan, zelfs als de aangesloten router via DMZ werkt.
Het werkt alleen voor de volle 100% als het door provider geleverde router/modem in Bridge modus gezet kan worden en vervolgens je eigen router gebruikt, in mijn geval een ASUS RT-66AC of Netgear Knight Hawk. overigens is het falen van elke vorm van LAN services/software/programma’s vaak te herleiden naar de Router/Modem van de provider.
(XS4ALL bij geleverde modem werkt wel 100% met Chromecast, zonder issues)
Investeer dus in een kwalitatief goede Router, TP-Link, ASUS, Netgear, Cisco, Linksys of Draytek kijk heel erg goed welke eisen je aan je router wilt stellen, wil je bijvoorbeeld Netflix US kijken dan werkt dit alleen als je Router DNS Filtering of Routes ondersteund (ASUS met Merlin Firmware of Overige modellen met DD-WRT, echter zijn er ook modelen waar dit standaard is ingebakken.)
Laat je echter niks wijs maken door verkopers maar informeer bij uw lokale computer winkel of vraag het via tweakers.net of hardware.info of of dit blog waarbij je een heel erg duidelijke probleem omschrijving geeft en exact welke hardware er gebruikt wordt in uw situatie.
Er zijn echter wel een aantal gevallen waarbij de stick defect is gebleken dus test eerst even de stick in een netwerk waarbij een losse router gebruikt wordt, of laat hem in de computer zaak testen.
Chromecast gekocht en aangesloten. Heeft ongeveer 1 week gied gewerkt.
Nu kan ik vanaf mijn Ipad alleen nog maar YouTube films casten. Netflix casten werkt niet meer. Het hoofdscherm hoe je Netflix kunt afspelen verschijnt op tv maar dan houdt het op.
Dongle Chromecast is zonde van het geld. Spaar door en koop een Apple TV.