OWD2015: Preconference Learning Analytics

Causaliteit versus Correlatie
Causaliteit versus Correlatie

Het is inmiddels 23:00 uur geweest, dus dit verslag van de preconference over Learning Analytics tijdens Dé Onderwijsdagen 2015 is wat compacter.

Hele korte conclusie ook op basis van de gesprekken tijdens het diner: nuttige samenvatting en overzicht van stand van zaken, eigenlijk teleurstellend dat we nog maar zó weinig bereikt hebben.

OK, dat tweede deel klinkt wellicht erg negatief, daarom eerst even wat highlights uit de middag. De eerste sessie werd verzorgd door Hendrik Drachsler. Zijn presentatie staat hier online:

En inderdaad, dat is niet niks, er gebeurt veel onderzoek. Het verhaal van Niall Sclater, die in ging op de activiteiten van JISC in het Verenigd Koninkrijk, sloot daar eigenlijk naadloos bij aan. Voor meer daarover zie deze website en o.a. de code of practice.

Maar daarna ging het (niet voor wat betreft de kwaliteit van de sessies, dat zeker niet!) wel steeds verder bergaf:

In de sessie over learning analytics voor het primair en voortgezet onderwijs kwamen wel de nodige voorbeelden voorbij, maar ook opmerkingen als “we weten eigenlijk gewoon nog steeds niet goed hoe zo’n dashboard er nou het beste uit kan zien”. Met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (zie ook dit bericht)  wordt het er mee experimenteren zeker niet gemakkelijker en voor wie voor vandaag nog blind vertrouwen in statistiek had, had Ionica Smeets een ontnuchterend verhaal.

Moeten we dan maar geen energie meer steken in Learning Analytics?
Nee, wat mij betreft is dat ook weer een wat overdreven reactie. Maar wellicht had de meneer uit Vlaanderen tijdens de sessie voor het primair en voortgezet onderwijs gelijk en moeten we niet alleen op de heel futuristische, nu nog (lang?) niet klaar, toepassingen mikken en gewoon eens beschrijven wat we (leerlingen/studenten, leerkrachten/docenten, onderwijsinstellingen) nodig hebben aan (minimale) informatie om het leerproces van leerlingen/studenten beter te ondersteunen dan nu. En dat verzamelen en gebruiken. Waarbij het systeem waarmee dat gebeurt wel eens tamelijk eenvoudig zou kunnen zijn, de rapportages idem. En waarbij we dan gebruik maken van de kennis die de leerkracht/docent heeft van wat die data zeggen. Zodat we nú (veel vaker/intensiever) gebruik kunnen gaan maken van wat we hebben. Desnoods in een Excel-spreadsheet.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

[…] heb net de impressie van Pierre Gorissen gelezen over de preconferentie learning analytics die gisteren heeft […]