nov 272018
 

Na de succesvolle test afgelopen zaterdag en de optimalisaties in de code op zondag (zie dit bericht) mocht de TTGO T-Beam gisteren en vandaag met me mee naar het werk.

Niet in de auto, maar in mijn rugzak in de bus en trein. Dat was gisteren (maandag) tamelijk teleurstellend. Behalve mijn eigen gateway kwam ik, totdat ik in Nijmegen was, onderweg geen enkele actieve gateway tegen. Mijn reis ging van Deurne met de bus naar Venray (Oostrum) en daarna met de boemel via Vierlingsbeek, Boxmeer, Cuijk, Mook-Molenhoek naar Nijmegen Heyendaal. Op zich klopt dat met de info op TTNMapper.org, die geeft daar ook geen actieve gateways (p.s. op moment van typen heeft TTNMapper wat problemen en worden *alle* gateways als offline aangegeven, dat is echter niet zo), maar de grote cirkels op de dekkingskaart deden hopen dat er toch wel ontvangst mogelijk was.
 
Hoe anders was dat vandaag. Toen moest ik namelijk door naar Arnhem. Ook nu tot Nijmegen geen ontvangst, maar vanaf Heyendaal naar Presikhaaf en de wandeling tot op het HAN terrein waren, qua ontvangst in ieder geval, perfect. Tijdens het stukje lopen waren er steeds minimaal 2 gateways die het bericht ontvingen. Het ziet er ook naar uit dat de “beweeg ik of niet?” aanpassing in het script goed werkt. Nu is het zo dat als de TTGO T-Beam wakker wordt (na 30 seconden) er eerst gekeken wordt of de huidige locatie minimaal 50 meter afwijkt van de oude locatie. Zo niet dan gaat de TTGO T-Beam weer 30 seconden in slaap (en als hij na 5 minuten nog niet bewogen heeft stuurt hij alsnog een bericht). Het aantal datapunten op de TTNMapper kaart is precies goed. Maar 1 datapunt terwijl ik op de bus sta te wachten, een viertal datapunten op station Nijmegen, maar daar verplaats ik me ook daadwerkelijk tussen perrons, maar 1 datapunt vanaf station Arnhem waar de stoptrein ongeveer 5 minuten still bleef staan.

Absolute uitblinker was/is een gateway die in Arnhem op een (hoog) flatgebouw staat (zie foto hierboven). Deze gateway was namelijk in staat om berichten te ontvangen vanaf Nijmegen Heyendaal, op ruim 14 km afstand. En dat met SF7, via een node die in mijn rugzak zat met een standaard kleine antenne. Ik vind het indrukwekkend, zeker ook gezien de compacte omvang van de TTGO T-Beam. Natuurlijk, niet iedereen kan een gateway met antenne op een flatgebouw zetten, maar afgaande op de beschrijving is ook dit een gateway op basis van een Raspberry Pi, dus zelfs al je stoer doet qua kabels, antenne etc. is dat een gateway die (zo schat ik) geen 1.000 euro gekost zal hebben. Ben jij de eigenaar van “home-made-second-ic880a-rpi3” en wil je meer vertellen over de gateway/kosten/plaatsing etc dan hoor ik het heel erg graag!!

Er komen nog wel wat dagen aan die de moeite van het tracken waard zijn. Volgende week dinsdag leg ik met de auto het traject Deurne – Druten – Roermond – Arnhem – Deurne af. En en een week later reis ik met de trein het traject Nijmegen – Zutphen – Apeldoorn (daar stap ik dan uit voor een paar uur en dan terug naar huis via) – Amersfoort – Utrecht – Den Bosch – Eindhoven – Deurne. Niet helemaal de route van april 2017 maar wel eentje die in de buurt komt. De TTGO T-Beam gaat beide dagen zeker ook mee.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “TTN Mapper versie 2 – TTGO T-Beam – meer resultaten”

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(verplicht)

(verplicht)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.