Ok, een demo is een demo, het is nog geen product dat je zelf kunt gebruiken. De demo is in het Engels, niet in het Nederlands. Maar als voorbeeld van hoe ver het nu al bijna is, vond ik hem zeker een blogpost waard. Zeker omdat Google Duplex dusdanig op echte mensen lijkt qua dialoog dat het voor de partij aan de andere kant van de telefoon niet duidelijk is dát het een computer is die belt. Vinden we dat acceptabel.
Sowieso laat Google zelf ook als voorbeeld zien dat zij bedrijven kunnen bellen om te vragen naar openingstijden (zodat ze die dan op de website kunnen aanpassen als service aan ons allemaal). Je kunt je indenken dat telemarketers dit een schitterende tool zullen vinden. Ongetwijfeld veel goedkoper dan echte mensen, 24/7 beschikbaar en niet gevoelig voor vervelende klanten.
Het is overigens een clip op een niet-Google site, dus ik hoop dat hij blijft staan. De informatie bij Google zelf in ieder geval wel. Daar vind je ook meerdere audiobestanden van interactie tussen Google Duplex en (zo zegt Google) echte personen aan de andere kant van de telefoon.
Wordt ongetwijfeld vervolgd. Ik kan in ieder geval niet wachten totdat ik mijn eigen Google Assistant met deze functionaliteit kan updaten.
Google Assistant maakt grote stappen https://t.co/7g4qmttuix
Zoals eigenlijk altijd viel iedereen meteen weer over Google heen na deze demo. Er zijn mensen die er vanuit gaan dat de demo nooit omgezet gaat worden in een bruikbaar product, anderen maakten zich zorgen om het gebrek aan disclosure en consent in de demo: wisten de mensen die gebeld werden dat ze door een robot gebeld werden en hadden ze toestemming gegeven (vooraf/achteraf) voor het gebruik van de demo in de presentatie?
Google heeft nu aangegeven dat disclosure standaard ingebouwd zit in Duplex. Mensen die daar wat sceptisch over zijn kan ik helemaal begrijpen. 🙂