Nieuwe publicaties van SURFnet

illustratie_13trends2016_defIn Rotterdam vinden nog t/m morgen Dé Onderwijsdagen plaats. En traditioneel is dat hét  moment van SURF/SURFnet om nieuwe onderwijspublicaties te lanceren.

Ik zal even beginnen met het linken naar de drie rapporten:

Met name het trendrapport is al op meer plekken beschreven (o.a. bij Wilfred Rubens, Robert Schuwer, Jeroen Bottema, en dan vergeet ik er vast nog). De trends zouden je eigenlijk niet eens zo mogen verbazen:  virtual reality; serious gaming; het virtuele klaslokaal; gamification; internet of things; de student als eigenaar van zijn online identiteit; digitale badges en microcredentialing; van open content via open pedagogy naar open onderwijs; de persoonlijke leeromgeving voor instellingsoverstijgend studeren; adaptieve leeromgeving voor wendbaar onderwijs; learning analytics; digitaal toetsen en learning analytics; kunstmatige intelligentie.

De “Notitie Flexibele en persoonlijke leeromgeving: een modulair functioneel model” is een stuk technischer dan het trendrapport en gaat over componenten, functionaliteiten en standaarden bij leeromgevingen. Meer gericht op mensen die zich bezig houden met de (technische) implementatie.

Het “Whitepaper Onderwijs op maat anno 2016” tenslotte gaat in op vijf dimensies, van hoe studenten leren en wat ze leren. Daarbij gaat het om: inhoudelijke keuzevrijheid, passend bij de achtergrond van de student; eigen tijd, plaats en tempo; op het eigen niveau; op de eigen manier. Op het einde van het whitepaper wordt ook weer de link gelegd naar de trends uit het trendrapport.

De drie documenten zijn beschikbaar via bovenstaande links. Doe er je voordeel mee!