En toen was ook dag 3 van Dé Onderwijsdagen alweer voorbij. En ja, ik heb het over dag 3. Want zoveel dagen duurt de conferentie. Maar door de scheiding in doelgroepen (ho en mbo gisteren, po en vo vandaag) waren er bij de 600 deelnemers van vandaag maar weinig die ook gisteren als een van de 800 deelnemers toen aanwezig waren.
Voor mij was het ook voor het eerst dat ik bij de dag voor po/vo was, beide sectoren zijn partners/doelgroepen van het iXperium/Centre of Expertise leren met ict.
Ik ga niet de hele blogpost besteden aan hoe zot en vooral ook zonde (we kunnen zo veel van elkaar leren) ik de opdeling vindt, ik wil vooral ook even stil staan bij verschillen en overeenkomsten.
Meer leveranciers die sessies verzorgen
Voor mij een direct zichtbaar verschil in de programma’s was dat er meer sessies waren dan bij het ho/mbo waarbij een leverancier (software/content) leading was. Of dat erg is kan ik uiteindelijk moeilijk een oordeel over vellen. De enige sessie waar ik uiteindelijk bij gezeten heb die door een leverancier verzorgd werd was die verzorgd door MediaMission op basis van de slides van de projectleider van het ROC zelf (die het verhaal een dag eerder verteld had).
Zit ik nou op de po/vo dag bij een sessie van @MediaMission 🙂 #OWD2015 pic.twitter.com/dGGlwZZBRu
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) November 11, 2015
Hier was het geen enkel probleem, sowieso ook omdat de spreker dat al heel vaak gedaan heeft en ook het verhaal van een ander soepel over kan brengen.
Meer leerkrachten
Bij de dag voor het hoger onderwijs was de docent nooit de primaire doelgroep en ook veel minder aanwezig. Vandaag heb ik sessies meegemaakt met ongeveer 50% leerkrachten.
Verschil tussen gisteren en vandaag: nu in een sessie met 50% leerkrachten, is bij de dinsdag veel lager. #OWD2015
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) November 11, 2015
Een aantal onderwerpen komt overal voor
Privacy, learning analytics, big data, klaslokaal van de toekomst, mediawijsheid, ict competenties van docenten…onderwerpen die zich niets van grenzen tussen sectoren aantrekken.
Mij lijkt dat Job Vos van @kennisnet ook bij de pre-conference over Learning Analytics goed gepast had #OWD2015 pic.twitter.com/FZYgGESwlV
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) November 11, 2015
Maar…we moeten sprekers wel helpen en ondersteunen als ze hun verhaal (ook) voor collega’s uit een andere sector moeten kunnen vertellen
Bij @PJKoning in de sessie over mediawijsheid. Hij begon met verwijzing naar @trendmatcher #OWD2015 pic.twitter.com/wc3YCBRcLB
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) November 11, 2015
Voor de duidelijkheid: ik vond het verhaal van Patrik Koning van ROC Willem I College over mediawijsheid prima, maar het was voor hem wel duidelijk harder werken want zijn voorbeelden etc. kende hij vanuit de mbo wereld en om dan je verhaal over te brengen op mensen uit een andere sector vergt extra inspanning.
Zaalomvang blijft gok
Ik heb er op de dinsdag geen last van gehad, maar ook toen is het een paar keer voorgekomen dat de zaal voor een sessie te klein was en heel streng geïnteresseerden buiten de deur gehouden werden (met zelfs briefjes op de deur dat er vanwege veiligheid echt niemand in mocht).
De zaalwachten zijn erg streng, mocht niet binnen bij sessie omdat zaal vol was. #OWD2015
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) November 11, 2015
Van elkaar leren kan op veel manieren
Wat mij betreft een duidelijke overeenkomst tussen de drie dagen: niet alle verhalen zijn even sprankelend, niet alles sluit precies aan bij wat je hoopt te horen te krijgen, en soms zeggen sprekers dingen waarmee ze haast ongemerkt hun hele verhaal onderuit halen (bijvoorbeeld als het gaat om de vraag of hun aanpak effect had).
Hawthorne! https://t.co/ddhx3dKxjD
— Pedro De Bruyckere (@thebandb) November 11, 2015
Belangrijk is om te onthouden dat dat allemaal leerervaringen zijn.
Samenvattend
Ik vond vandaag zinvol. Natuurlijk, door mijn werk bij het iXperium / Centre of Exptertise leren met ict is mijn belang om te weten waar het po en vo zich mee bezig houden opeens veel groter. Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven dat we ook nog gaan meemaken dat de aanwezigen van ho / mbo / vo en po, zich gaan realiseren dat ze echt van elkaar kunnen leren, ook voor hun eigen sector.