Reviews bij producten zijn belangrijk voor kopers en dus ook voor verkopers. Positieve reviews kunnen anderen aanzetten tot het kopen van jouw product, negatieve reviews zijn heel vervelend. Dat is ook de reden dat je steeds de vraag krijgt om een product te reviewen of te raten als je een online aankoop gedaan hebt.
Maar wat nou als je een product verkoopt en er komen maar geen reviews? Dan zou je ze zelf kunnen toevoegen. Maar als je dat van dezelfde computer onder verschillende namen doet dan valt dat al snel op. Zeker grotere sites, zoals bij Amazon of Bol, zullen dat soort reviews er snel uit pikken (zelfs ik check even de IP-adressen bij reacties als ik vermoed dat er meerdere reacties van dezelfde persoon komen). En als het IP-adres naar jou als bedrijf terug te leiden is, dan kan dat leiden tot negatief nieuws.
Als nou iemand anders dat voor jou zou willen doen….
In een wereld van vraag en aanbod is het eigenlijk helemaal niet gek dat er mensen hun diensten aanbieden op dit gebied. En in een online wereld zetten ze dan geen advertentie in de krant, maar een advertentie op een site als Fiverr. Even voor de duidelijkheid: Fiverr is zo te zien zeker geen site die gespecialiseerd is in het aanbieden van fake zaken. Het is een online platform waarbij mensen hun diensten voor eenheden van $5,- kunnen aanbieden aan anderen.
Ze worden nu echter heel nadrukkelijk genoemd in een rechtszaak die Amazon tegen 1.000 (!) van hun klanten aangespannen heeft vanwege het plaatsen van fake reviews. Belangrijk daarbij is dat het dus niet om een rechtszaak tegen Fiverr gaat maar een rechtszaak tegen aanbieders van fake reviews. En dus niet een paar, maar in één keer duizend tegelijkertijd.
Ik weet dat in het onderwijs ook wel gehandeld wordt in werkstukken, uitwerkingen en verslagen. Voor alsnog gebeurt dat onder de radar, niet via dit soort websites. Is dat slechts een kwestie van tijd?
(getipt door Geekwire)