Ik ben een regelmatig lezer van FOK.nl, deels omdat je er regelmatig interessante berichten tegen komt, maar ook omdat de reageerders bij die berichten altijd zo lekker genuanceerd zijn.
Het bericht op FOK naar aanleiding van de conceptregels van de FAA in de VS voor commercieel gebruik van drones had ik al op een paar andere plekken gelezen. Logischerwijs eerst op sites uit de VS zelf. Want daar heeft de regelgeving betrekking op. Zie deze pagina voor een samenvatting van de regelgeving in Nederland, België en Duitsland. Belangrijk ook op die pagina is dat er verschil gemaakt wordt tussen commercieel gebruik van drones en niet-commercieel gebruik.
Een mooie headline voor sites is natuurlijk zoiets als “Amazon’s delivery drones SHOT DOWN by new FAA rules“. Ha, ha, drones die uit de lucht geschoten worden. Maar goed, het geeft wel meteen aan dat bedrijven zoals Amazon, die gebruik zouden willen maken van semi-autonome drones, dat niet zullen kunnen gaan doen onder deze regels. En dat terwijl je nu al ook voor een particulier betaalbare quadcopters kunt kopen waar je vooraf een vliegpad in punt programmeren dat dan netjes gevolgd wordt.
Niet alleen handig voor Amazon, maar ook bijvoorbeeld voor een boer die zijn land wil inspecteren.
Aan de FOK.nl reacties zie je meteen al weer zo’n mooie dwarsdoorsnede van de gemiddelde reactie: “Oprotten met die drones, ik heb er een heel erg 1984 gevoel bij waarin de drones voor je raam vliegen om je in de gaten te houden, voor jouw veiligheid, je hebt immers niets te verbergen toch?” of “Ik voel een nieuwe sport opkomen….je hebt alleen een luchtbuks nodig…”.
Tja.
En, ik geef het toe. Toen ik de plannen van Amazon voor het eerst hoorde, dacht ik ook “dat gaat toch nooit werken?!”. Maar gold dat niet ook voor de eerste trein, de eerste auto, het eerste vliegtuig (en veel daarna)?
En klinken al die bezwaren die we nu horen over drones niet heel erg als de bezwaren tegen de eerste treinen?
Kunnen we niet de vooruitstrevende benadering kiezen? Een set regels die experimenteren mogelijk maakt? Natuurlijk, je wil veiligheid. Maar je zou ook een markt de ruimte moeten geven om zichzelf te ontwikkelen. Zeker in de VS zou ik zoiets verwachten. Zaken als het maken van opnames van mensen die in hun achtertuin liggen te zonnen, of anderzijds herkenbaar in beeld komen, aansprakelijkheid bij crashes, zijn dat zaken die je apart voor een drone in wetten vast wil leggen?
Ik ben benieuwd. Er is nog ruimte voor een bezwaarprocedure. Het zou een proefballon kunnen zijn. Om te zien of er veel bezwaar tegen komt? Ik weet het niet. Ik hoop in ieder geval maar dat het niet de drogreden van de zure melk is die hier de overhand heeft.
Pas op: van drones gaan koeien zure melk geven! http://t.co/SE8WN8C3nK