jul 072014
 

Adblock Mijn eerste reflex reactie bij het lezen van het bericht op Emerce vanochtend was “zucht”. Leren bedrijven het dan nooit? dacht ik er achteraan.

De titel geeft de samenvatting: een aantal Duitse mediabedrijven hebben aangegeven dat ze Eyeo GmbH, het bedrijf achter Adblock Plus, gaan dagvaarden/ hebben gedagvaard (het bedrijf geeft aan dat ze de dagvaarding nog niet binnen hebben). Waarom? Vanwege de plugin Adblock Plus waarmee je als gebruiker het bezoek aan veel websites tenminste dragelijk kunt maken. De plugin filtert namelijk de meeste advertenties uit de pagina’s. En ik kan zeggen dat dat een genot is.

Natuurlijk, er is het nodige te bediscussiëren bij de rechter. Daar kwam de zucht vandaan, maar zo aan het einde van de dag zie ik het wat genuanceerder. Kijk, de zucht te maken met het gegeven dat ik die advertenties niet wil zien. Punt. Ja, maar zeggen mensen dan: dat is de enige manier waarop de site-eigenaren de kosten van het aanbieden van de content kunnen dekken. Anders moet je op een andere manier betalen voor die content die je ‘gratis’ leest.
Helder. Duidelijk punt ook. Maar….als ik me hoogstens erger aan die advertenties, de kans bijna 0,0% is dat ik er op klik, de site mogelijk links laat liggen vanwege de indringende banners…dan levert dat de aanbieder van die advertenties ook geen geld op. Het aantal keren dat ik voor mij niet relevante advertenties te zien krijg is vele maar dan ook vele malen groter dan het aantal keer dat ik advertenties zie die wél enigszins relevant (voor mij, op dat moment) zijn.

Inderdaad, is ook zo bij tijdschriften, de krant en andere traditionele media. Maar dat zijn media die geen mogelijkheid hebben om alleen voor mij relevante advertenties te tonen. En ook online is dat niet allemaal even gemakkelijk omdat het niet zomaar toegestaan is alles van iedereen te loggen.
Niet gemakkelijk dus voor uitgevers.

Maar eisen dat ik de advertenties zie, levert je van mij geen extra euro’s op. Dus als je een site-eigenaar daar voor betaald, dan betaal je voor iets wat je ook online niet krijgt.

Wel is het zo dat de praktijken van Eyeo GmbH een beetje in het grijze gebied terecht aan het komen zijn. Want als het bedrijf, adverteerders gaat laten betalen om wél doorgelaten te worden, dan brengt dat adverteerders natuurlijk in een moeilijke positie. Of het een illegale actie is, daar zou het geen kwaad van kunnen als de rechter daar iets van vindt.

Maar het zal nog wel even duren voordat de traditionele mediabedrijven in de gaten hebben wat sommige auteurs van boeken nu ook beginnen te begrijpen: het gaat er niet meer om dat *iedereen* die je leest ook betaald, het gaat er om dat je überhaupt gelezen wordt, want de concurrentie (lees: het aanbod) is groot.
Wordt vast vervolgd.

p.s. zie ook dit bericht dat ik hierover eind vorig jaar schreef.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Duitse mediabedrijven willen Adblock voor de rechter slepen”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.