Het klinkt als de ultieme buzzword-combo: “Flipping the MOOC” of in goed Nederlands: het Flippen van een MOOC (ehm, ja).
Het is één van de negen trends op MOOC gebied die genoemd worden op Your Training Edge. Bij een MOOC gaat het dan niet om het uit de klas naar buiten de klas brengen van het leren. Want dat leren vindt in de meeste gevallen al buiten de klas plaats. Het gaat in dat geval om het verleggen van de aandacht van de docent naar de student.
Klinkt eigenlijk logisch. Veel MOOCs (zeker die bij Coursera) bestaan uit filmpjes door de docent aangevuld met quizzes en opdrachten. Hoe een student hier verder mee om gaat, dat moet hij/zij meestal zelf maar uitzoeken. Verder dan de tip “zoek anderen op in de forums” komen die MOOCs vaak niet.
Vanuit het artikel worden een aantal bronnen aangehaald die er verder op in gaan:
- Can You Flip an Online Class?
- What I Learned By Flipping The MOOC
- Looking for ‘Flippable’ Moments in Your Class
Belangrijkste “probleem” dat ik hier zie, is dat in deze gevallen de docenten zelf tijdens het uitvoeren van de MOOCs heel nadrukkelijk betrokken zijn bij de uitvoering. Bijvoorbeeld via het begeleiden van groepen. Ook heb ook wel MOOCs meegemaakt waarbij de docent bijvoorbeeld wekelijks een Google Hangout verzorgde om zelf op vragen van studenten in te gaan. Dat lijkt ook wel een voorwaarde als je wil gaan flippen. Maar dat lukt natuurlijk niet als je er meerder naast elkaar hebt. Zoals bijvoorbeeld bij de Coursera Specialisation Data Science, waar komende maand maar liefst 9 MOOCs binnen de specialisatie parallel aan elkaar lopen. Daar kun je als docent niet allemaal lijfelijk bij betrokken zijn, dan zou je de studentassistenten nóg meer het werk moeten laten doen. Maar of dat geaccepteerd zou worden?
Ander punt is dat het vinden van de juiste balans bij zo’n MOOC heel nauwkeurig komt. Geef je de deelnemers teveel vrijheid, d.w.z. stuur je ze met een te vage opdracht het bos in, dan gaat het effect volledig verloren. Erger nog: je raakt ze kwijt zónder dat je ziet dat je ze kwijt geraakt bent.
Kortom, ik weet het nog niet wat dit betreft.
Flippen van een MOOC http://t.co/4aqAXD4v1Y
Flippen van een #MOOC http://t.co/LuUVIFcSWZ via @ictoblog