De kop boven het artikel bij Gizmodo is veel pakkender en suggestiever (maar ook niet helemaal correct): “Apple Is Tracking You Again in iOS 6 (And How to Turn It Off)“.
Apple heeft het in iOS6 namelijk mogelijk gemaakt voor adverteerders om anoniem, identifiers te koppelen aan iOS toestellen. Het zijn een soort cookies waarmee je dus bijvoorbeeld kunt volgen of iemand vaker op een bepaalde website komt. Het is op zich een verbetering ten opzichte van de situatie van voorheen waarbij de unieke identifier van een toestel werd gebruikt (nu kun je het namelijk wél uitzetten), maar toch ook wel weer slecht omdat 1) het standaard op AAN staat en 2) het niet onder het knop “privacy” zit. Terwijl het daar wel thuis hoort.
Je doet het door naar Instellingen > Algemeen > Info > Reclame te gaan en daar “Beperk reclametracking” op AAN te zetten. Dan zet je daarmee het tracken namelijk UIT (het is even omgekeerd denken inderdaad).
Gewoon even doen en verder niet teveel big deal van maken lijkt me. Het is prettig dat je het uit kunt zetten, en het is natuurlijk niet logisch om het standaard op UIT te zetten. Dan zet geen mens het aan. En het is niet Apple die ons volgt, maar het is Apple die in iOS een optie heeft ingebouwd waarmee adverteerders ons anoniem kunnen volgen.
Getipt door BusinessInsider via Gizmodo)
Voorkom dat adverteerders je kunnen volgen in iOS 6 http://t.co/dukJZT0K
Voorkom dat adverteerders je kunnen volgen in iOS 6 http://t.co/T9Xh5JVe #yam
Erg verwarrend! Moet ie nu aan of uitgezet worden?
De toelichting van Apple wordt namelijk afgesloten met:
“In de toekomst wordt gebruik van de reclame-identificatiecode verplicht voor alle apps. Tot het zover is, ontvangt u mogelijk nog steeds speciaal op u gerichte reclame.”
Ik snap ‘m dus niet 🙁
Ik interpreteer het even op de positieve manier en dan lees ik het als: “in de toekomst mogen apps alleen de reclame-identificatiecode gebruiken voor reclametracking. Als je dan reclametracking beperkt zul je op dat moment geen speciaal op jou gerichte reclame meer ontvangen. Tot het zover is, ontvang je mogelijk nog steeds speciaal op jou gerichte reclame, ook al heb je ‘beperk reclametracking’ aangezet”.
OK. Dat klinkt redelijk. Ik ga met je mee 🙂
Thanks