In Nederland zouden we zeggen: “gebruik jip-en-janneketaal”, op internet moet je er dan een infographic van maken. Vaak werkt dat heel goed, maar soms zijn ze zinloos. Zoals de infographic van de Recyclebank. Het gaat over kleine dingen die grote effecten kunnen hebben. Zoals “als alle Facebook gebruikers 1 minuut korter onder de douche zouden staan, dan zouden we genoeg water besparen om 1.136.364 olympische zwembaden te vullen. Of “als alle Twitter gebruikers hun computer 1 uur uitzetten, dan staat dat gelijk aan het van de straat halen van 9.128 auto’s”. Tja. Als ze hun computer nooit aan zouden zetten, zou dat nóg meer schelen.
En dat gevoel heb ik dan ook bij deze: “als je elke dag slechts 2 minuten tijd zou besteden aan het bekijken van een video (op YouTube zo te zien) over het mileu, dan zou je per jaar 12 uur besteden aan je kennis over de natuur”. En als je die 2 minuten niet kijkt, dan heb je per jaar 12 uur computer tijd bespaard, en als alle Twitter gebruikers niet die 2 minuten per dag kijken, dan besparen ze daarmee een uitstoot die gelijk staat aan 109.536 auto’s, veel meer dus dan een uurtje geen Twitter gebruiken.
Zinloos.
(nee, milieubewust zijn is niet zinloos, de infographic is dat wel).
Selectie: Zinloze #infographic http://t.co/BLcqZWpS #internet