ICT en elektriciteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder elektriciteit staat alle ICT stil, dus ook de ICT die we in het onderwijs gebruiken. Het vervelende is dat we met al die ICT en andere technologie in huis ook thuis elk jaar steeds meer energie verbruiken. Als je dit weblog al een tijdje volgt, dan weet je dat ik door de tijd heen al de nodige oude PC die als servertje dienst deed de deur uit gedaan heb in ruil voor energiezuinigere NAS apparaten, maar ondanks dat, helpen al die iPads, smartphones, spelcomputers en laptops niet echt.
Zonne-energie is in Nederland een moeilijk onderwerp. Onze elektriciteit is in verhouding tot de aanschaf van zonnepanelen namelijk eigenlijk nog steeds te goedkoop. Want zelfs met de huidige bedragen, die nog maar een fractie zijn van een paar jaar geleden, is zonder subsidie (die de overheid al een tijdje niet meer geeft) de terugverdientijd van een set panelen nog steeds 10 jaar of meer.
Je doet het dus zeker niet alleen voor het geld. En dat deden wij dus ook niet toen we ons meteen bij het open gaan van de actie op 29 januari 2012 aangemeld hebben voor Zon Zoekt Dak. Gisteren op 29 maart 2012 zijn de panelen geïnstalleerd.
Het was de combinatie van “OK, laten we de knoop doorhakken”, het bedrag (€4.705,- inclusief installatie) en het feit dat Natuur en Milieu en de ASN bank achter het initiatief stonden.
Toen ik ons aanmeldde stond de teller van aantal mensen die me voor gegaan waren zo ergens op de 550. En het leek eerst een heel droevig/spannend/vervelend verhaal te gaan worden. Want de actie trok veel meer belangstelling dan dat ze ooit verwacht hadden.
Op 2 februari stond de teller al boven de 2.000 en in plaats van een bezoek van een vertegenwoordiger binnen 7 werkdagen kreeg ik een voicemail dat het langer zou gaan duren.
De vertegenwoordiger kwam uiteindelijk op 17 februari en op 21 februari ging de ondertekende offerte terug naar Solar Living.
Op 6 maart kwamen er meer verontrustende berichten. Er zouden financiële problemen zijn bij Solar Living, maar het zou geen invloed moeten hebben op Zon Zoekt Dak. Ik had toen nog niets van ze gehoord.
Op 8 maart kwam uiteindelijk de orderbevestiging, maar met een fout er in. Er stond dat ik zelf de kabel vanaf de omvormer aan zou leggen. Dat was zeker niet de bedoeling. Dus gebeld.
Inmiddels had Solar Living, het bedrijf dat de actie afhandelde, zo te horen, een call-center ingeschakeld. Dat moest ook wel, want de actie stond nog steeds open en het aantal aanmeldingen bleef stijgen. Toen ze hem op 16 maart sloten bleef de teller staan op 7.150 aanmeldingen! Een mega-actie dus.
Mijn probleem werd genoteerd, ik zou terug gebeld worden. Op 16 maart was ik nog niet gebeld, dus weer gebeld. Ik zou terug gebeld worden. Op 24 maart weer gebeld omdat ik nog steeds niet gehoord had. Ik zou nu echt terug gebeld worden. Dat is het nadeel van een call-center dat alleen maar meldingen mag noteren en verder niets kan.
Afgelopen maandag, 26 maart, werd ik inderdaad terug gebeld. Niet alleen bleek dat het inderdaad een fout in de bevestiging was, ik zou via de mail een nieuwe orderbevestiging ontvangen. Maar de vraag was ook of ik donderdag 29 maart, wellicht tijd had om de zonnepanelen te laten installeren. Nou, die tijd maakte ik natuurlijk wel.
Om 8 uur werden de panelen geleverd, een kwartiertje later was het installatiebedrijf (Installatiebedrijf Correct, helemaal vanuit Geleen) drie man sterk er en vijf uur later lag alles op het dak, was alles aangesloten en produceerde we onze eerste zonnestroom. In het filmpje hierboven kun je het stap voor stap nog eens nakijken.
Waarom nou zo’n lang verhaal?
Van dit soort zaken hoor je vaak ofwel helemaal niet, ofwel alleen het geklaag. Ik heb inderdaad zelf ook stevig gemopperd op het initiatief toen bleek dat ze door de enorme toeloop het helemaal niet meer aan konden. Maar ze lijken de zaken qua planning en uitvoering inmiddels een stuk beter op orde te hebben en dat is dan toch wel weer knap. En de installatie verliep vlekkeloos. Dus daar ook mijn complimenten voor.
En ook bonuspunten voor Natuur en Milieu, die heel actief via twitter berichten over Zon Zoekt Dak volgen en daar ook reageren.
Het is echter ook een traject geweest waar ik nu de panelen er liggen gelukkig op kan terug kijken als “pff, toch nog allemaal goed verlopen”. Maar berichten over financiële problemen bij een bedrijf waar je een aanbetaling van ruim €1.000 bij moet doen of onduidelijkheden over wanneer ze de panelen nu kunnen komen leggen, ‘details’ als het zelf aanleggen van een kabel, of het gewoon niet terug gebeld worden, zorgen wel voor enige extra stress na zo’n “laten we het doen, dit ziet er probleemloos uit” beslissing.
En ik kan me voorstellen dat zulke verhalen ook mensen afschrikt als ze zelf nadenken over zoiets waar je toch een hele tijd aan vast zit. En als jij nu een van die andere 7.149 mensen bent die met deze actie mee doet en jij hebt ook zo’n ervaring tot nu toe: houd de moed er in, je ziet dat het heel snel goed kan komen.
Eind goed, al goed?
Ja, Ik hoop het wel. Het lijkt me logisch dat als er problemen met de installatie optreden (het blijft technologie, er kan dus altijd iets stuk gaan!), dat die dan de komende tijd aan het licht komen. Het is niet iets wat je even aan een stress-test kunt onderwerpen (zoals bij een nieuwe computer).
Dan zal ook blijken of de after-sales service op orde is. Ik hoop het eigenlijk niet te hoeven ontdekken.
Daarnaast heb ik nog wel een vraag aan Solar Living. Er was sprake van een applicatie “Alert Me” waarmee je op je computer de opbrengst van de panelen zou kunnen volgen. Die heeft vertraging opgelopen, maar zou ook een vast bedrag per maand gaan kosten. Terwijl er ook een Bluetooth module voor een euro of 140 zou moeten zijn die je eenmalig aanschaft een installeert en daarna zou je met gratis software van de leverancier ook de opbrengst moeten kunnen bijhouden. De installateurs konden daar verder niets over vertellen, maar het spreekt voor zich dat ik dat veel aantrekkelijker vind. Ga ik dus nog even achteraan. Want als echte gadget liefhebber wil ik natuurlijk grafiekjes op mijn beeldscherm of iPad en niet alleen een getalletje
p.s.
Nee, ik ben uiteraard niet tevreden over het filmpje hierboven. Ik had een timelapse camera opgesteld staan, maar die heeft 5 uur niets staan doen (niet hard genoeg op het knopje gedrukt waarschijnlijk) en foto’s met de iPhone maken werkt prima, maar niet als je die daarna in een filmpje wilt verwerken, want dan heb je met zwarte balken links en rechts te maken. Maar dat zijn allemaal zaken die niets met zonne-energie te maken hebben.
[update van veel later]
Voor het archief ook even de info over de panelen:
8x Yingli YL240-P 29b panelen met 240Wp vermogen.
Celtype: Poly
Afmetingen: 990 x 1650
Efficiency: 14.70%
Tolerantie: 2.5%
Capaciteit: 146.92 W/m2
Cellen: 60
Garantie: 10 jaar
Temp. Coefficient vermogen: -0.33%/K
Zon vindt Dak in Deurne http://t.co/r4csc2LW
Ik heb lang geleden meegedaan met de eerste actie voor zonnepanelen, toen door Greenpeace gestart. Analoog verhaal over miscommunicate en verwarring. Ook is het mij nog steeds niet gelukt de panelen behoorlijk uit te lezen. Daar geen vooruitgang. De nieuwe panelen en omvormers zijn beter, de mijne zijn van de eerste generate en in 20 jaar nog niet rendabel. Daar dus wel verbetering. Het blijft wel mooi dat in de zomer de koelkast de drankjes koud houdt en de elec. meter stilstaat. Dat maakt veel goed.
Ik neem aan dat jij wel nog subsidie kreeg? Maar 20 jaar is inderdaad wel erg lang, dan doe je het echt volledig voor het milieu. De installateur ging er overigens wel vanuit dat we inmiddels de bodem bereikt hadden qua prijzen. En dat door toenemende vraag de prijzen wel weer eens omhoog zouden kunnen gaan. Ik vraag me dat af, dat is een wetmatigheid die in de ICT ook nooit echt gegolden heeft. Toen daar de prijzen eenmaal omlaag gingen, gingen ze ook niet meer omhoog.
Ha Pierre, leuk om jouw verhaal te lezen, vooral omdat vandaag onze zonnepanelen worden geïnstalleerd, via het samenwerkingsverband EnergieU die de installatie uitbesteed aan GSU. Je bent ons dus net een dag voor!
Groeten, Renée
Hoi Renée,
Ik hoop dat jullie dan tegen de middag ook nog een beetje zon krijgen zodat je die meter ook terug kunt zien lopen. Op het moment loopt hij hier weer gewoon vooruit (het is bewolkt en het miezert een beetje) en het geeft toch wel een kick als je dat meteen na installatie ziet. 🙂
@tijnandco Had je dit bericht al gezien? http://t.co/EBrC2Epn Ik ben benieuwd of bij jou de communicatie nu soepeler verloopt #zonzoektdak
Hallo Pierre,
ik ben blij dat na mijn bezoek op 17 februari, de installatie naar behoren is verlopen, inmiddels is de actie op volle toeren bezig en kunnen we doordat we opgeschaalt hebben veel meer van deze positieve klanten blij maken, ga door als ambassadeur van zonne energie dan kunnen we laten zien dat Nederland klaar is voor zonne energie.
René Seelen
technisch adviseur
Solarliving
Hoi René,
Ik hoop dat jullie ze nu snel alle 7150 weten te plaatsen. Ik neem aan dat jullie er de nodige aandacht aan zullen besteden als dat moment zo er is?
Enne, als jullie me nu nog helpen om de opbrengst data snel online te krijgen (mail met vraag daarover is gisteren verstuurd naar [email protected]) dan kan ik mensen ook online elke dag laten zien wat het opbrengt! 😉
@gijsstevers In het kader van alle beetjes helpen: http://t.co/EBrxv4ot
“@Pierre Gorissen: @gijsstevers In het kader van alle beetjes helpen: http://t.co/JCbDYOdB” 6 uurtjes en je zonnepanelen liggen! Filmpje