jan 122011
 

Een van de veel genoemde sterke punten van Second Life of OpenSim is dat het een omgeving biedt waar studenten die niet in dezelfde ruimte zitten toch met elkaar in gesprek kunnen zijn, kunnen samenwerken etc.
Het voordeel van zo’n virtuele omgeving ten opzicht van gewone chat is dat je elkaar kunt “zien” terwijl het goedkoper is dan dure videoconferencing systemen voor meerdere personen. Nadeel is dat de interactie binnen zulke omgevingen nog redelijk beperkt was. Lichaamstaal bijvoorbeeld is nog maar moeilijk door te geven (ondanks experimenten op dat gebied).

Na het zien van de demo van Avatar Kinect vraag ik me af of Microsoft hier niet precies dat biedt wat we in Second Life aan het zoeken waren.

Avatar Kinect maakt het mogelijk om een virtuele chatomgeving in te richten met maximaal 8 deelnemers. De Avatars zien er wellicht iets minder apart uit dan de avatars in Second Life, maar ze hebben een belangrijk voordeel: je hoeft ze niet met het toetsenbord te bedienen. Je gaat gewoon voor je scherm zitten en de Kinect controller ziet jou, jouw bewegingen én jouw gezichtsuitdrukkingen (mond / wenkbrauwen).
Het betekent dus dat je veel beter dan in Second Life kunt zien hoe de andere persoon zich voelt. Waarschijnlijk ook of de anderen wel zitten te luisteren, want als ze voor hun controller de andere kant op zitten te staren zal hun avatar dat ook doen.

Nadeel van Kinect is dat de opstartkosten wat hoger liggen. Je moet allereerst een XBox360 met Kinect hebben. Een set met 4GB opslag kost op het moment zo’n €270, de duurdere set met 250GB harde schijf kost zo’n €350, beiden zijn inclusief de controller. Daarnaast moet je een abonnement hebben op Xbox Live Gold, dat kost zo’n €43 per jaar.
Van de andere kant, als je de vergelijking helemaal eerlijk maakt: voor €313,- kun je zo dus al één persoon een jaar laten vergaderen. Een netbook is niet goedkoper en daar kun je nauwelijks Second Life op laten draaien.

Een ander nadeel, in dit geval ten opzichte van ‘echte’ videoconferencing systemen, is dat je niet met meerdere personen op dezelfde locatie kunt zitten te vergaderen. Tenminste ik ga er vanuit dat dat zeker in het begin nog niet zo is. Er zijn spellen die ook meerdere spelers via de Kinect controller kunnen herkennen, dus wellicht gaat dat voor Avatar Kinect ook het geval zijn (in het filmpje lijkt dat zo te zijn, maar het is niet duidelijk of ze ook allebei hun eigen avatar aansturen).
Daarnaast zul je natuurlijk je eigen avatar aan moeten maken, dat is iets dat je met videoconferencing normaal gesproken ook niet hoeft te doen.

En natuurlijk staat Second Life nog niet helemaal buitenspel. Gezien alle activiteiten rond de alternatieve Kinect drivers voor de PC is het te verwachten dat avatars in Second Life in ieder geval voor een deel dezelfde functionaliteit zullen krijgen. Al is het even afwachten in hoeverre dat er dan ook ze “levensecht” uit gaat zien.

Ik ben benieuwd welke hogeschool als eerste aan haar studenten een XBox 360 met Kinect mee geeft als ze op stage in het buitenland gaan om regelmatig contact met de stagedocent mogelijk te maken. Ik hoor het graag!

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Wordt Avatar Kinect voor het onderwijs wat Second Life had moeten zijn?”

Reacties (2)
  1. Interessante tussenoplossing! Natuurlijk kun je er binnenkort voor kiezen dat jouw avatar en jij er hetzelfde uitzien,
    en dat vanaf elk apparaat, en gratis, bijvoorbeeld met de software van de OpenWonderland Foundation.
    Groet, Roland Sassen, WonderSchool

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.