jan 082011
 

Ik ben een regelmatige treinreiziger. Dat betekent ook dat ik meestal mijn schouders op haal als mensen klagen over de NS. Het is nu eenmaal zo dat er van tijd tot tijd een trein uitvalt. Soms springt er iemand voor, steelt iemand een paar meter koper, rijdt er iemand met een vrachtwagen tegen een viaduct aan, vallen er bladeren van de bomen of wat sneeuw uit de lucht. Kan gebeuren.
Ik had ook begrepen dat er wat ophef was onder de vaste klanten over de “compensatie” die de NS hen aangeboden had. Ik heb een kortingskaart en OV-chipkaart 2e klas reizen met automatisch opladen. Dat betekent dat ik tegenwoordig niet meer in de buurt van een kaartjesautomaat hoef te komen, maar gewoon even de kaart langs de daar voor bestemde paal scan bij vertrek en aankomst. Ik ging er eigenlijk niet vanuit dat ik in aanmerking zou komen voor een of andere compensatieregeling. Totdat ik vanochtend een mail van de NS ontving.

Geachte heer Gorissen,

Het strenge winterse weer heeft in het Europese verkeer huisgehouden. Daar heeft u mogelijk hinder van ondervonden. Zo heeft u wellicht gemerkt dat ook wij speciale winterdienstregelingen hebben moeten inzetten, om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden.
Op dit moment rijden wij de normale dienstregeling. Toch kunnen treinen korter en daardoor drukker zijn. Wij zetten alle beschikbare treinen in en werken volop aan het herstellen van de treinen die door de winter buiten dienst zijn geraakt. Om drukte in de spits te beperken, introduceren wij diverse ‘zoutacties’. Hiermee stimuleren wij reizigers zoveel mogelijk buiten de ochtend- en avondspits te reizen.
Voor u als vaste klant hebben wij ook een speciale ‘zoutactie’. Wij bieden u aan om met uw Voordeelurenabonnement voor slechts €2,50 met NS in de 2e klas te reizen op werkdagen na 19.00 uur. Om gebruik te maken van dit aanbod koopt u een Railrunnerkaartje. Dit aanbod geldt van vrijdag 7 januari tot en met maandag 31 januari 2011.
Voor meer informatie over de ‘zoutactie’ en actuele reisinformatie kijk op ns.nl.

Met vriendelijke groet,
Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt

En nu ben ik boos. Ik ben zwaar beledigd. Ik ben voor het eerst ook even gaan kijken op die speciale pagina van de NS over Zoutacties voor vaste klanten. Wie haalt dit in zijn hoofd? Wie komt er op het idee dat het na 19:00 uur voor €2,50 mogen reizen (en dan moet ik een kaartje bij de automaat gaan kopen) een vorm van compensatie is? DOE DAN NIETS!
Met mijn OV-chipkaart liggen al mijn reisbewegingen met de trein vast. Ik heb afgelopen jaar waarschijnlijk in totaal 5 keer of zo na 19:00 uur een reis met de trein gemaakt. En zeker niet in januari.
En waarom een kaartje kopen? Die OV-chipkaart maakt het toch mogelijk om flexibele prijzen te hanteren? Lijkt me een prima moment om daar in positieve zin gebruik van te maken.

Dit is een bedrijf waar ingegrepen moet worden. Dat ze het technisch niet allemaal perfect voor elkaar kregen, daar kon ik nog begrip voor opbrengen. Maar als ze hun klanten op deze manier behandelen, dan komt dit nooit vanzelf goed.

Deel dit bericht:
 Tags:

  4 reacties aan “Bij de NS zijn ze nu écht het spoor bijster!”

Reacties (4)
  1. Normaal zeur je niet veel, maar nu wordt je kwaad omdat de NS ‘een vorm van compensatie’ aanbiedt? Bovendien lees je de mail dan ook simpelweg niet goed. Er staat in de mail dat het is, om de zorgen dat mensen UIT DE SPITS blijven.

    Verder kan je hoog of laag springen, maar de OV-chipkaart is nu eenmaal een onflexibel ding, die alleen maar dingen kan doen die ruim van tevoren ingesteld zijn.

  2. Waar in het mailtje van de NS staat dat het compensatie is? Het wordt toch uitgelegd als een manier om vaste klanten te verleiden om buiten de spits te reizen?

  3. Jan,

    Ik begrijp dat jij bij de mensen hoort die van mening is dat Eric Trinthamer onjuist geciteerd is toen hij het over een compensatieregeling had?

    “De NS heeft welwillend op het verzoek van Rover gereageerd. Volgens woordvoerder Eric Trinthamer moet nog even aan de compensatieregeling worden geschaafd en moet de directie de regeling goedkeuren. “Maar we willen hoe dan ook een gebaar maken naar onze vaste klanten”, aldus Trinthamer. Van de dagelijkse 1,2 miljoen NS-passagiers reizen er 600.000 in de spits, velen met een abonnement.” (bron)

    Los daarvan zijn de spits vermijdende maatregelen natuurlijk nog steeds zot. Met die, volgens jou inflexibele, OV-chipkaart betaal ik namelijk in de avondspits terug naar huid (Eindhoven-Deurne) ook exact €2,50 voor die reis. Zonder extra zout.

    En los van alle discussie over fout citeren: als je iemand korting biedt (lijkt te bieden) als hij/zij op een minder populair tijdstip wil reizen, dan heet dat gewoon “compenseren voor het ongemak”.

    Wat de NS nu doet is een excuus verzinnen voor volle treinen. Immers, ze hebben stimuleringsmaatregelen in het leven geroepen waarbij ze reizigers iets extra’s bieden als ze bereid zijn buiten de spits te reizen. Als wij daar als reizigers geen gebruik van maken, kunnen zij er uiteraard ook niks aan doen.

    Het weer kan overmacht zijn, dit soort maatregelen en communicatie is incompetentie.

  4. Ronald,

    Zie mijn reactie op Jan. Je hoeft niet het woord compensatie in een mail te gebruiken om het een vorm van compensatie te laten zijn.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.