mrt 202010
 

Onderweg met de ligfiets Oef, ik ben een beetje af. Mijn benen hebben het voor vandaag eventjes gehad. Reden: een tochtje van Eindhoven naar Deurne en terug op een M5 City Cruiser. Een ligfiets.

Na het lezen over de velomobiel van Wilfred Ketelaar stuurde een collega me een link naar een filmpje dat hij in 2009 gemaakt had van de wereldkampioenschappen voor ligfietsen, gehouden hier in Nederland. En, weet niet meer hoe ik er kwam, maar ik zag dat volgende week zondag 28 maart de nationale ligfietsdag is. Ook bij de Liggende Hollander in Eindhoven worden er dan activiteiten georganiseerd.

Ik kan dan niet, maar wilde dat niet als smoes gebruiken, dus gisteren gebeld of het mogelijk was om vandaag een ligfiets te huren. Dat kon, dus vanochtend met trein en bus eerst heen naar Eindhoven.
Na wat overleg over waar ik mogelijk een ligfiets voor wilde gebruiken zocht de verhuurder een City Cruiser voor me uit. Op het pleintje achter de zaak kon ik even proefrijden. Dat ging niet vanzelf, maar na een kwartiertje ging ik toch op weg.

Mijn doel was op en neer naar Deurne, maar toen ik eenmaal op de fiets zat was ik daar eigenlijk helemaal niet meer zo zeker van. Leren fietsen op een ligfiets in Eindhoven is niet eenvoudig. Ik had een route uitgeprint en bij me, gemaakt met de ANWB routeplanner voor fietsen. Vanaf het Fontys-terrein zou dat 24,5km moeten zijn, moest in een uurtje te doen zijn leek mij.

Nou had ik er even geen rekening mee gehouden dat het van de Liggende Hollander (mijn vertrekpunt uiteraard) naar het Fontys-terrein ook nog eens 6,5km zou zijn. Ook had ik er niet echt rekening mee gehouden dat het lezen van een kaart terwijl je aan het leren bent om een ligfiets te rijden nou niet echt soepeltjes gaat. Op de heenweg heb ik dus de nodige extra meters gemaakt. Met dan aan de vriendelijke meneer die op een bankje zat en me wél de juiste richting wist te wijzen (ik zie net die reclame over vriendelijke mensen voorbij komen. Nou ik was er blij mee).

Dat de ANWB routeplanner voor fietsen nog niet feilloos is heb ik ook gemerkt (erg handig). Één weg had al een tijdje een andere naam, de ANWB wilde me een onverhard fietspad opsturen (de eerste alternatieve route die ik koos liep dood, de tweede kwam gelukkig op een prachtig fietspad langs het kanaal tussen Geldrop en Mierlo uit. Hier heb ik op de heenweg voor het eerst flink doorgefietst.
Na dat fietspad ging het weer mis, want de ANWB stuurde me de Goorse Baan op en die blijkt onverhard en erg hobbelig (dwarsgroeven) en nat. Vast heel lekker op een ATB maar niet op een ligfiets.
In Helmond kon ik mijn stop en opstapvaardigheden verder oefenen. Jeetje, wat heb ik een hekel aan stoplichten gekregen. De verhuurder zei dat hij aan de knopjes kon komen zonder op te staan, ik kon dat als beginner nog niet dus moest ik regelmatig opstaan.

Het stuk tussen Helmond en Deurne (Helmondsingel) is met een gewone fiets een lange en saaie weg waar je vaak last van de wind hebt. Op een ligfiets is het daar kicken omdat je hard rechtdoor kunt. Ik heb heen de iPhone als GPS-tracker gebruikt (omdat hij ook live verstuurde was de accu bij thuiskomst leeg) en zag dat ik daar steeds 27-30km/uur gereden heb. Lag er maar zo’n fietspad zonder verkeerslichten van Deurne naar Eindhoven, dan wist ik het wel.

Al met al duurde de rit van Eindhoven naar Deurne veel te lang en het was al 13:30 uur voordat ik thuis aan kwam. Om uiterlijk 17:30 uur moest de fiets weer terug zijn in Eindhoven, dus niet veel tijd om uit te rusten. Na wat drinken, het opzoeken van een alternatieve route die niet langs onverharde wegen ging en het met de hand even uitschrijven van die instructies ging ik weer op pad.

Dit ging een stuk beter. Ondanks dat mijn benen toch af en toe al begonnen te mopperen heb ik in totaal 1x op de kaart hoeven kijken om te checken of ik goed door Helmond ging (was zo) en voor de rest fietste ik probleemloos terug naar mijn startpunt. Volgens Google waren dat 34km. De oorspronkelijke ANWB-route was op de kaart ook zichtbaar korter/directer, maar dit was het enige alternatief voor de veldweg die ik kon vinden.
Ik heb, zonder te stoppen de terugweg afgelegd in 1 uur en 45 minuten waarvan de laatste kilometers in Eindhoven weer langs veel verkeerslichten (en trage fietsers die gezellig met twee naast elkaar fietsten).

Na wat nakletsen weer met de bus naar het station, trein naar Deurne en (heel raar aanvoelend) rechtop op mijn fiets naar huis. Pfff.

Conclusie
Een beetje ligfiets is een investering. Het exemplaar dat ik gehuurd heb vandaag kost 2.750 euro nieuw. Huren kost 40 euro per dag. Ik zou dit graag een week of zo willen uitproberen. Mijn spieren hebben vandaag heel veel dingen moeten doen die ze nog nooit in deze mate gedaan hebben. Ik heb geen idee hoe ze zich morgen gedragen. Een ligfiets heeft als voordeel ten opzichte van een velomobiel dat hij wél in onze garage past. Een velomobiel is nog eens twee keer zo duur maar heeft weer als voordeel dat je 3 wielen hebt en het opstappen en stoppen kostte me nu nog best wel wat concentratie. Dat niet meer hoeven doen zou wel relaxed zijn, maar een velomobiel is niet alleen in de garage een stuk breder, ook op de weg.

De ligfietsverhuurder bleek geen fan van tweedehands ligfietsen, dan moest je maar net mazzel hebben met wat je vond, voor mij zou bijvoorbeeld een wat langer stoeltje handig zijn. En ook de prijzen zouden niet zoveel uitmaken. Ik ga daar in ieder geval nog eens wat dieper induiken. Het gezegde is immers dat je het op een oude fiets moet leren en ik ben er nog niet aan toe om zomaar de gok de nemen dat ik vaak genoeg deze zomer op en neer naar Eindhoven zou fietsen om een aanschaf te verantwoorden.

Dit wordt echter ongetwijfeld vervolgd.
Oh, en meer dan een paar foto’s heb ik niet gemaakt onderweg. Had wel de videocamera bij me, maar had meer dan genoeg aan mijn hoofd voor deze eerste keer. 🙂

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Retourtje Eindhoven – Deurne op de fiets”

Reacties (3)
  1. Hoi Pierre,

    Een herkenbaar stukje schreef je. Een vergelijkbare ervaring van mij is al weer zo’n 15 jaar oud, toen ik het ligfietsen herontdekte…..
    Een hoop van de probleempjes die je meldde kun je rustig onder beginnerskwaaltjes scharen. Het begin is de fiets wat zenuwachtiger, de rust komt vanzelf hoor!! En dan kun ook jij zonder afstappen knopjes van verkeerslichten bedienen. De snelheid heb je er al wel aardig in, en de route heb je al vrij snel onder de knie. Je kunt eventueel lid worden van de ligfiets-mailinglijst, en daar advies vragen aan andere ligfietsers. Helaas is de fietsrouteplanner van de Fietsersbond nog niet klaar in Brabant, anders was dat ook nog een goede optie. Een geode fietskaart kan overigens ook nog veel waarde hebben bij het opzoeken van alternatieven voor je huidige route, en soms kan je met een beetje omrijden net die serie stoplichten omzeilen en dus sneller doorrijden. Een tweedehands fiets is vaak wel degelijk een goed alternatief, en kan betekenen dat je tegen weinig meerkosten een tijd kan testrijden waarbij je veel beter leert wat je wel en niet wenst in je ligfiets. Met die kennis kun ej dan altijd je tweedehandsje doorverkopen en eventueel overstappen op een nieuwe. De aanschaf van een ander en beter passend zitje weegt vast wel op tegen een nieuwe fiets. Op de onvolprezen site http://www.ligfiets.net zie je een breed aanbod. En dat Frank je graag een nieuwe verkoopt snap ik natuurlijk ook wel.
    Een Velomobiel heeft weer heel andere eigenschappen, en die moet je maar net willen. Je hebt drie wilen, dus evenwicht is geen probleem, dat is waar. Maar dat evenwicht is voor jou al heel vlot geen issue meer. Kwestie van even doorrijden, en dan komt het vanzelf. Daarnaast heb je de hogere aanschaf, de parkeerproblemen thuis maar vooral ook op je werk, meer geluid onder het rijden (klankkast) maar ook lekker warm rijden in de winter, geen last met gladheid door drie wielen etc. etc.

    Tja, ik ben een echte Velomobiel-adept en rijdt nu zo’n 13.000 km/jaar. (google maar eens op Quesjer)

    Veel plezier bij een volgende testrit, en een tip: leer jezelf aan licht en snel te gaan rondtrappen. Een laag toerental kan je heel snel knieklachten opleveren waar je met wat pech nog lang mee sukkelt. In de loop van de jaren heb ik mezelf aangewend om vanaf 75 naar 100 RPM te gaan. Met verstand hiermee omgaan kan je nog jarenlang ligfietsplezier opleveren. Een kilometerteller met cadansteller kan behulpzaam zijn.

    Met sportieve groet:

    Paulus den Boer, Zwolle
    (Doe Frank de groeten van me)

  2. Hoi Paulus,

    Dank je voor je uitgebreide reactie. Voor de duidelijkheid (al verwacht ik niet dat jij dat verkeerd begreep), Frank heeft me ook geen nieuwe fiets proberen aan te smeren, ook hij ging er vanuit dat ik na zo’n eerste keer nog wel wat meer testritten te maken had om een keuze te kunnen maken.

    Wat dat verzet betreft, daar waarschuwde Frank ook voor, maar ik geloof dat dat wel goed zat. Sowieso probeerde ik bij stoplichten altijd in de 2 te schakelen zodat ik gemakkelijk weg kwam, maar daarna was de 3 of 4 een lekker verzet (weet even niet wat dat in RPM oplevert). Opschakelen naar hoger deed ik alleen als anders mijn beentempo onprettig hoog zou worden.

    Enne, voor velomobielrijders heb ik heftig respect. Als ik de afstanden zie die jullie in een jaar rijden, dan was vandaag en opwarmrondje. 🙂

  3. Bij Falk hebben ze ook een online fietsrouteplanner staan met de optie om op maat een route via het knooppuntennetwerk te plannen. Niet altijd persé de kortste route zo te zien, maar wél routes die echt voor fietsers geschikt zijn. Daar kun je ook online fietskaarten kopen.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.