Ik gaf afgelopen week al aan dat mijn pogingen om zelf een birdcam in de tuin te realiseren nog niet zo vlot verliepen. Die opmerking maakte ik naar aanleiding van de binnenkomst van de door mij bestelde birdspy. Het is een product van een minionderneming aan het Koning Willem I college en ik was voor de versie gegaan met nestkast met ingebouwde camera en aangesloten buitenkabel. Kost 89,95 euro exclusief 8,70 euro verzendkosten.
De doos werd afgelopen maandag aangeboden, maar omdat ik niet thuis was en het met handtekening voor ontvangst werd verzonden kon ik het pas op dinsdag ophalen op het postkantoor. De nestkast zag er goed uit, stevige materiaal, zoals je ook op de website kunt zien. De camera zat al gemonteerd, ik hoefde alleen maar de stekker in het stopcontact te steken, de antenne op de ontvanger te schroeven en aansluiten op mijn laptop. Helaas bleek het niet zo eenvoudig te zijn.
Windows 7 herkende de ontvanger niet, iets wat me niet heel erg verbaasde, normaal gesproken moet je voor dit soort apparaten eerst de drivers installeren, maar de handleiding repte daar niet over. Toch maar even losgekoppeld en geprobeerd de drivers te installeren vanaf de meegeleverde CD. Dat lukte helaas niet. Uiteindelijk kreeg ik het met andere drivers wel aan de praat, maar de beeldkwaliteit was slecht. Heel veel ruis in het beeld en ‘storingen’ alsof er een elektrische storing optrad. Ik heb het geheel daarna aan de TV gehangen en daarbij leek het alsof de harde storingen veroorzaakt werden door de contacten/aansluitingen van de kabels op de ontvanger.
Het beeld was niet scherp te krijgen, er was ook geen enkele mogelijkheid om dit handmatig bij te stellen (niet op de camera en niet op de ontvanger).
Vergeleken met de beeldkwaliteit van de IP camera die ik al had was het heel slecht, maar belangrijker nog was dat het zelfs op die kleine afstand, zonder muren ertussen, simpelweg een beeldkwaliteit opleverde die het aankijken niet waard was. Dus is hij op woensdag retour naar het bedrijf gegaan.
Ik heb nog even snel een filmpje gemaakt van de beeldkwaliteit. Het filmpje is wat donker, maar mij lijkt dat je er een indruk mee moet krijgen en je zult begrijpen dat ik na een uur gedoe met het aan de praat krijgen nou niet echt nog heel gemotiveerd was om een zo goed mogelijk demofilmpje te maken. Maar de bibberingen in het beeld die je ziet komen niet van het gebrek aan licht, die waren op de TV ook te zien.
Jammer. Ik had echt gehoopt dat ik hiermee een kant en klare oplossing had kunnen kopen. Ik hoop ook echt dat de minionderneming in staat is hun product te verbeteren. Ik heb ze overigens ook aangeboden dat als ze me een filmpje kunnen leveren van hun nestkast in actie (dus met vogels/eieren er in), ik die hier ook zou plaatsen. Op dit moment kan ik het echter op basis van mijn korte ervaring ermee niet aanraden.
Ik heb inmiddels van de minionderneming bericht gekregen dat ze het geld teruggestort hebben. Dat is dus gewoon netjes afgehandeld.
Belangrijk om in de gaten te houden is wel dat ze de technische informatie op hun website inmiddels hebben aangepast. Toen ik de birdspy bestelde stond Windows 7 nog in het lijstje van ondersteunde besturingssystemen. En bij het draadloos bereik stond 30 meter, zonder de toevoeging over “weinig tot geen muren”. Het bedrijf heeft aangegeven hard te werken aan een oplossing voor het Windows 7 probleem.