Een bericht getiteld “Where’s My Bike with Google Maps” op het Google Maps Mania weblog heeft er voor gezorgd dat ik nu al een uur ondergedompeld ben in de voor mij nog volstrekt onbekende wereld van de “Velomobiel”.
Eigenlijk kende ik ze wel. Bij de Kennispoort in Eindhoven loop ik regelmatig langs een knalgeel exemplaar van het type (denk ik) Sunryder. Maar daar bleef het ook wel zo ongeveer bij. Maar laat ik even bij het begin beginnen. Het bericht op Google Maps Mania ging over Wilfred Ketelaar die een GPS unit aan zijn fiets bevestigd zou hebben om daarmee d locatie van zijn fiets op Google Maps te laten zien. Het bericht linkt naar deze pagina. Nu wilde ik wel eens weten wat voor een GPS unit dat dan wel niet was en hoe hij die aan zijn fiets bevestigd had. De beschrijving van de unit kun je hier vinden, online te bestellen voor iets meer dan $100 inclusief verzendkosten is het een GPS unit waar je een SIM-kaart (zoals in je mobiele telefoon) stopt zodat de unit zelf zijn locatie door kan geven. Dat kan als je er een SMS naar stuurt, maar ook bijvoorbeeld als de unit begint te bewegen. Bijvoorbeeld als je fiets weg rijdt (of je auto, want ook daar kun je hem gebruiken).
De fiets waar Wilfred de tracker voor gaat gebruiken is dan ook niet zomaar een fiets, maar een Sinner Mango+, een velomobiel. Hij heeft hem overigens nog niet binnen omdat er een redelijk lange levertermijn (ongeveer 10 maanden) op zit. En dat is niet omdat ze zo vreselijk goedkoop zijn! Het standaardmodel kost €5.490 incl. BTW, maar met de verschillende opties (richtingaanwijzers, ander crankstel, dakje en zo) kwam ik al snel iets boven de €6.000,- uit. Niet iets wat je even als impulsaankoop aanschaft dus.
Wat zoeken op YouTube leverde al snel een aantal interessante filmpjes op die een indruk geven van de snelheid die zo’n velomobiel kan behalen. Op de site van Wilfred Ketelaar kun je ook de nodige berichten vinden en van zijn hand is onderstaand filmpje van een tocht die hij en een aantal anderen afgelopen winter gemaakt heeft.
Los van de prijs en het praktisch probleem van het stallen van zo’n velomobiel ben ik nu toch wel heel nieuwsgierig geworden naar het hoe het is om er in te fietsen. Een ligfiets trok me nooit zo (al heb ik er nooit op gefietst) waarschijnlijk omdat het er complex uit zag en je net zo aan alle elementen bloot staat als op een fiets. Zo’n velomobiel ziet er een stuk comfortabeler uit, je zit uit de wind, beschut tegen niet al te heftige regen (ik kan me voorstellen dat je bij een flinke bui toch door en door nat wordt) en de gemiddeld te halen snelheid ligt redelijk hoog. Jammer dat ze allemaal zo ver in het Noorden zitten. Toch maar eens rondkijken of er ook hier in Brabant verhuurders zitten. Dit lijkt me wel iets om in ieder geval eens een hele dag uit te proberen.
Quote: Zo’n velomobiel ziet er een stuk comfortabeler uit, je zit uit de wind, beschut tegen niet al te heftige regen (ik kan me voorstellen dat je bij een flinke bui toch door en door nat wordt) en de gemiddeld te halen snelheid ligt redelijk hoog. /quote
Het comfort is wat je er onder verstaat. De zithoek en stand van de trappers verschilt per merk en soort fiets enorm. Veel ligfietsers zweren bij hun open ligger, juist omdat ze de elementen dan meer voelen.
Met een velomobiel kun je tot ongeveer windkracht 6 fietsen, daarboven wordt het spannend of moet je zeer ervaren zijn. Als het regent ben je goed beschut. Het verschilt per type, maar in mijn geval is mijn hoofd nat, verder niet. En dat hoofd bescherm je weer door een petje. Waar je het meeste nat van wordt is van het zweet. 😉 Kleden is een kunst…..
De verkrijgbaarheid is overal in nederland hoor. Die van xlnetwork wordt gemaakt en verkocht in Groningen (met een dealer in dronten). Andere zijn in Ijmuiden, dronten, dronten, en dronten 😉 Maar ook in winterswijk is een dealer te vinden en Amsterdam. Kijk anders even op http://ligfiets.net/fietsen en zoek daar op de velomobielen en een wereld gaat voor je open. Of ga naar http://cyclevision.nl om in juni je te vergapen aan het wondere ligfietswereldje.
Om het nog een beetje binnen je topic van je blog te houden. Er rijden veel docenten in/op een ligfiets en er is veel te lezen op het internet.
Nog een waarschuwing: het rijden van een velomobiel is erg verslavend. Een proefrit maken kan al fataal zijn.
Oh, windkracht had ik inderdaad niet aan gedacht.
Over verslavende gevolgen maak ik me niet zoveel zorgen. Liever dat dan dat ik na zo’n proefrit denk “is dit alles” 🙂
Dat ‘ver naar het noorden’ is inderdaad jammer als je zo’n Mango wilt zien en uitproberen.
Maar iets dichterbij heb je in de stad ‘De Liggende Hollander’.
Ze hebben daar naast ligfietsen ook een velomobiel maar dan van een Duits merk (Leiba x-stream)
Zie : http://www.deliggendehollander.nl/
en http://www.leiba.de/
Hé De Liggende Hollander is inderdaad wel hier in de buurt. Ik zit vanzelfsprekend niet vast aan een specifiek merk voor zo’n eerste kennismaking. Dank voor de tip!
Hallo Pierre,
Leuk om te lezen dat je via de Google Maps Mania site op die van mij uitkwam. Ik heb de eigenaar van die site meer informatie gestuurd en deze heeft hij vanochtend geplaatst.
Inmiddels heb ik de fiets iets meer dan een maand (begin februari was ‘ie helemaal klaar), maar er zit idd. een vrij lange levertijd op.
Trouwens, ligfietsen (en velomobielen) zitten door het hele land. Sinner zit toevallig in het Noorden, maar in de Flevopolder (Dronten) zit Velomobiel.nl. Ook heb je de Sunrider, Versatile, Alleweder en dan heb ik alleen nog maar Nederlandse merken genoemd. In Duitsland heb je bv. de Go-One. Bij http://www.ligfiets.net/bedrijven/ kun je zien waar alle bedrijven zitten en of ze ook aan verhuur doen. Gewoon een belletje doen en je kan een middagje proefrijden. TIP: via de kaart kun je op je woonplaats klikken om zo een lijst op ‘afstand’ te krijgen.
Groet,
Wilfred
@
WillemWilfred Zoals ik via Twitter al aangaf: bedankt voor een leerzame middag. 🙂Ik zag overigens dat er meerdere versies van je reactie in de SPAM-filter van WordPress terecht waren gekomen. Ik neem aan vanwege het aantal links in je reactie. Omdat er delen in zitten die dubbel zijn ten opzichte van je reactie hierboven neem ik even de links op die je in je andere reactie(s) wel had:
http://xl-network.com/blog/2010/02/velox-incendia (eerste foto’s, incl. hoe hij bestickerd is)
http://xl-network.com/blog/2010/02/beschuit-met-muisjes (het eerste ritje met de ligfietsclub)
http://xl-network.com/blog/2010/02/sneeuw-en-ijs (fietsen op het Zuiddlaardermeer)
http://xl-network.com/blog/2010/02/vholdr-contourhd-1080p-windshieldmount-test
http://xl-network.com/blog/2010/02/velox-incendia-op-de-foto (fotosessie)
p.s. ik vind de vlammen wel heel erg stoer!
@Pierre: Ja, ik wou wat informatie linkjes plaatsen, maar dat lukt niet echt. Ik vermoedde al zoiets als een spam-filter, maar iig. dank voor het plaatsen. En idd. ik heb de meeste links verwijderd (jou lijstje) en toen ging het wel goed. Beter zou zijn als mensen hierop geattendeerd worden, maar misschien werkt dat spam weer in de hand. Anyway, het staat er nu op.
PS. Het is trouwens Wilfred (maar dat geeft niet, ‘k heb wel meer varianten gehoord).
Oeps, aangepast.
Ik moet bekennen dat ik dat deel van WordPress nog niet zo hard had uitgetest. Ik heb hem wel zo ingesteld staan dat hij een reactie met > 2 links even in de moderatie wachtrij zet. Voor het overige vertrouw ik inmiddels volledig op de SPAM-filter, dus zonder moderatie of CAPCHA codes.
Dit was sowieso voor het eerst dat daar ten onrechte reacties terecht kwamen, maar ik zal eens kijken of het mogelijk is de meldingen helderder te krijgen.