Treinkaartjes kopen via internet

NS eTicket - Klik voor grotere versie

Voor vliegtuig tickets is het heel normaal, maar voor treinkaartjes moest je tot vandaag bij de automaat op het perron of op een van de steeds zeldzaam wordende postkantoren zijn. Nu is de NS gestart met een test waarbij ze via internet ook treinkaartjes verkopen.
Volgens nu.nl liep de verkoop vandaag al goed, maar ik neem aan dat dat vooral mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar de werking.
Want, hoewel ik voor mijn reis van morgen ook e-tickets gekocht heb, verwacht ik dat het voorlopig even bij deze ene keer blijft.

Er zitten nog wat haken en ogen aan:
* Je kunt alleen kaartjes op datum kopen. Normaal koop ik kaartjes zonder datum en stempel die dan op de dag dat ik reis.
* De kaartjes zijn nu nog exact even duur als uit de automaat.
* De kaartjes zijn op naam gesteld, niet overdraagbaar en je moet een legitimatiebewijs meenemen onderweg.
* Na het invoeren van alle gegevens en betalen via iDeal duurt het (volgens de NS) ongeveer 15 minuten voordat je de mail met de kaartjes binnen hebt. Ik had ze nu ongeveer na een minuut of 10.
* Die mail bevat PDF-versies van de kaartjes en die moet je printen op A4 voordat ze geldig zijn.
* Volgens het kaartje zelf: “Het kan in geen geval worden aangeboden op een andere drager (elektronisch, scherm enz)”. Ik neem aan dat dat is om te voorkomen dat reizigers met mobiel internet snel een kaartje online kopen als ze een conducteur aan zien komen.

Wanneer zou ik het gebruiken? Waarschijnlijk dus alleen voor incidentele reizen naar plekken waarvan ik toch voor vertrek online opzoek welke trein ik moet hebben.
Maar dan moet het e-ticket strak geïntegreerd zitten in de online reisplanner. Het “1 druk op de knop” principe dus.
En ze moeten toch écht op zoek naar een manier om kaartjes elektronisch te distribueren zonder dat ze geprint hoeven te worden. Bijvoorbeeld door de 2D barcode die er nu ook op geprint wordt voldoende informatie te laten bevatten om fraude tegen te gaan (tijdstip van verkoop van kaartje bijvoorbeeld).

Ik ga morgen met het e-ticket heen en terug naar mijn werk. Ik vrees alleen dat ik ook morgen geen conducteur tegen kom, dus of ik morgenavond ‘gebruikservaringen’ heb van gebruik in de trein betwijfel ik.

0 0 stemmen
Bericht waardering
8 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Pietje
Pietje
15 jaren geleden

….legitimatiebewijs meenemen onderweg….,

Dat moet je ook zonder dat je met de trein reist hoor (Niet dat ik dat doe).

Pierre
15 jaren geleden

Ja klopt, maar ik hoef dat legitimatiebewijs nu niet te tonen. Op de terugweg moet ik nu dus kaartje (groot overigens, ook na vouwinstructie) + kortingskaart + rijbewijs laten zien.

Meta
Meta
15 jaren geleden

ik heb het inderdaad ook geprobeerd uit nieuwsgierigheid. Het feit dat je het kaartje moet printen is idd niet handig. 15 minuten wachten is echt te lang. In die tussentijd ben ik al met iets heel anders bezig, dus voor je het weet vergeet je het te printen.

Of je komt er dan pas achter dat de toner op is (gelukkig hebben we thuis nog een reserve printer)

Het idee is goed, de uitvoering kan nog stukken beter.

André
André
15 jaren geleden

ik begrijp de actie van de NS niet zo goed. Wat voor probleem moet het oplossen? Niet die van de klant want de reguliere reiziger weet allang dat je voor een reis met de trein wat extra tijd moet incalculeren om een kaartje te kopen. Hierop besparen heeft weinig nut want diezelfde NS kan een trein langer laten rijden, later laten aankomen, kortom: vertraging. Veel besparing zie ik hier niet in. Wel voor de NS trouwens want die kan na het sluiten van loketten straks ook een aantal automaten sluiten!. Overigens is het boeiend te zien hoe haaks het staat op wat diezelfde NS wilt: reizen met een OV-chip. Als gebruiker van de rotterdamse metro weet ik niet beter dan dat mijn ov-chipcard én mij plaatsbewijs is én mijn identiteitsbewijs (want persoonlijke kaart). Ofwel NS, investeer in die ontwikkeling en laat de reiziger niet extra investeren in cartridges en papeier

Pierre
15 jaren geleden

Ik kan me voorstellen dat ook binnen de NS verschillende sporen (haha) lopen als het gaat om de doorontwikkeling van hun productaanbod.
De OV-chipkaart en dit e-ticket staan nu nog helemaal los van elkaar. Maar ik kan me voorstellen dat die op termijn te koppelen zijn en dit een goede test is om te zien of reizigers hier al "klaar" voor zijn?

Elbert
Elbert
15 jaren geleden

Als ik met de Thalys naar Parijs ga is een e-ticket ideaal. Even wachten – nou en, ben toch altijd online. Even printen – nou en, de printer staat op tafel. Spaart me wel 45 minuten in de rij voor het loket Internationaal op Rotterdam CS, en biedt de zekerheid dat ik ook echt een kaartje heb. Dat voor het binnenland de ticket-automaten op de stations zo goed werken dat het voordeel vaan het e-ticket minimaal is, kan de online service ook niet helpen.

Pierre
15 jaren geleden

@Elbert: Fijn dat jij er wat aan hebt voor je trips naar Parijs. Met het kopen van internationale e-tickets heb ik geen ervaring.

Maar de NS richt zich met deze nieuwe dienst toch echt op de binnenland-reizigers. Ik kan er namelijk niet eens een plaats in het buitenland invullen.

Had je het zelf al even uitgeprobeerd voordat je reageerde?

B1E
B1E
15 jaren geleden

wat vind jij eigen eigenlijk van de treinkaartje automaat?????