Karel Roos werd getipt door Hans Wisbrun, probeerde het uit en maakte er een filmpje met demo over: Beyond Reality. Via de website van de ontwikkelaars kun je alles downloaden wat je nodig hebt om het zelf uit te proberen.
Grappig was overigens dat ik eerst dacht dat de opname voor de spiegel gemaakt was. Maar Karel had de applicatie fullscreen op zijn beeldscherm staan en dan is het effect inderdaad vergelijkbaar met een spiegel, met een beetje extra.
Karel vraagt op zijn weblog naar ideeën over gebruik ervan in het onderwijs.
Hmmm, niet zo heel eenvoudig. Want hoewel het er heel mooi uit ziet heeft het toch ook zo zijn beperkingen. Je moet immers voor een computer/beeldscherm met webcam zitten om het te kunnen gebruiken. Waarom dan nog de info op papier? En als je toch alle info al elektronische hebt, dan is het helemaal niet zo moeilijk/apart meer. Natuurlijk 3D modellen en instructiefilmpjes zijn altijd handig om dingen uit te leggen, maar daar heb je deze technologie niet voor nodig.
Heb jij wel ideeën? Plaats ze dan bij Karel!
Je noemt Beyond Reality, maar het bergip waar we het hier over hebben is natuurlijk augmented reality. Vorig jaar november besteedde ik er ook aandacht aan, inclusief filmpje en links naar andere voorbeelden:
Toveren vanaf papier
Met name de manier waarop Lego het wil gebruiken vind ik een mooi voorbeeld van hoe je er ook in het onderwijs mee om zou kunnen gaan, maar dat zal ik in een reactie bij Karel neerzetten
Ik wilde met het bericht vooral de aandacht vestigen op het filmpje dat Karel gemaakt had en zijn vraag. Daarom was het niet zo erg dat de techniek zelf niet helemaal nieuw is.
Beste Pierre,
Ik (tipgever van Karel Roos) weet niet hoe het jou vergaat, maar studeren doe ik nog steeds het liefst uit een papieren boek. Ik heb zelf een wiskundeboek geschreven (Wiswijs) en al jaren is er sprake van dat dit aan te vullen met digitaal materiaal (video’s, animaties, applets, oefeningen, …). Dat materiaal (de content) is er vaak al wel, maar via deze Augmented Reality techniek (inderdaad: niet nieuw; maar hij staat nu op doorbreken heb ik het idee) kun je nu een directe koppeling maken tussen de tekst/figuren/grafieken in het boek en dat digitale materiaal. Je hoeft niet eerst moeizaam googelend op zoek naar bijpassend digitaal materiaal. Bovendien is het optioneel: begrijp je de stof in het boek toch wel, dan studeer je rustig verder uit je boek.
Groet!