sep 232009
 

Ik kreeg via de mail een vraag van een docent waarvan ik vond dat ik daar eigenlijk geen goed genoeg antwoord op had. En daarom plaats ik de vraag hier ook even in de hoop dat jullie mij (en de vraagsteller) verder kunnen helpen:

“Ik sta voor de klas en stel de klas een vraag: welke begrip komt bij je op als… wat denk je dat ….?
Slechts één of twee dapperen durven een antwoord te geven, het merendeel is met zijn gedachten elders en een enkeling is reeds ingedut.
Dus dat pak ik anders aan. Ik deel post-it’s (geeltjes) en stiften uit en vraag aan de studenten op drie geeltjes steeds één woord te schrijven dat bij hen opkomt in een situatie die ik hen shcets: waar denk je aan bij….?

Ik krijg honderden reacties: iedereen doet mee. Bij het op het bord plakken van de geeltjes bediscussieer ik deze met de auteurs en de klas. Volop interactie!
Nadeel echter: dit kost veel tijd.

Toen ik de klas vroeg om de laptop te pakken en via het W-lan naar een site te surfen waarover we wat zouden gaan discussieren bleek de gehele klas over een laptop te beschikken (ik had verwacht dat ca 30% een laptop bezat en dat ik de studenten in groepjes zou moeten gaan indelen).

Kijk die laptop’s kunnen we gebruiken! Ik ben gaan zoeken naar een Classroom Response System waarbij ik de studenten de gelegenheid geef een antwoord in te typen, waarbij de antwoorden getoond worden real time via een server pc op een beamer. Ik hou de interactiviteit maar raak het tijdvretende verzamelen en verwerken van de geeltjes kwijt! (hoop ik…)

Zo een CRS lijkt niet te bestaan. 99% maakt gebruik van speciale (inmiddels overbodige) hardware en biedt alleen de mogelijkheid een numerieke response te geven. Een enkel systeem, zoals het Student Response Network maakt gebruik van wifi/pc of wifi/tablet (Classroom Presenter). Ik loop in mijn zoektocht wat vast, dus.

Ken jij een softwarepakket welke in staat is alphanumerieke responses te ontvangen, te verwerken en te tonen? Bij verwerken denk ik aan het maken van een TAG-cloud of Graph van de inzendingen (visuele weergave meestgebruikte termen en samenhang tussen de termen: wie A riep, kwam meestal ook met B of C…..)”

Tot zover de vraag. In mijn mail terug heb ik al verwezen naar de formulieren-optie van Google Docs (maar daar zul je de analyse zelf moeten toevoegen aan de spreadsheet waar de data automatisch in opgeslagen worden en ThinkTank (maar dat is niet goedkope toepassing waar ook in de verwerking toch nog het nodige ‘handmatig’ moet gebeuren).

Conclusie zou kunnen zijn dat zulke software inderdaad gewoonweg niet bestaat. Het verzamelen van de data lukt waarschijnlijk wel met meerdere tools, maar automatisch analyseren van alphanumerieke responses op een manier die ook bruikbaar is in de les zou wel eens een stap te ver kunnen zijn (op dit moment) Maar als dat niet zo is, dan hoor ik het graag in de reacties. Want ik vind het wél een heel logische vraag, zou het zelf ook graag gebruiken als het bestaat.

Dank alvast ook namens de docent die de vraag stelde!

Deel dit bericht:

  12 reacties aan “Op zoek naar een classroom response systeem”

Reacties (12)
  1. Hoi Pierre,

    in google docs heb je bij formulieren ook de mogelijkheid om een overzicht van reacties weer te geven. Deze laat ook de tekstreacties zien.

  2. Zoeken naar bijvoorbeeld ‘free classroom response software’ levert diverse interessante links op. Ik dacht eerst aan de software die bijvoorbeeld Media Plaza gebruikt. Die kon ik echter niet vinden.

    Via stemmen, stemsoftware, laptops software respons, <bepaalde software> alternatief, classroom software en (list) classroom repons(e) kwam ik op deze query.

    Zou bijvoorbeeld ‘ Poll Everywhere‘ met ‘free response polls’ iets kunnen zijn?

    ‘Onderweg’ kwam ik het overzicht ‘ Classroom Response Systems‘ tegen. Misschien staan daar ook nog mooie oplossingen tussen!?

    Hmmm, ik had de Google query willen invoegen maar plustekens worden omgezet in spaties in deze commentaarbox. Vreemd!

  3. De Universiteit van Tilburg (toen nog KUB) experimenteerde in 2000 met SMS als interactieve functionaliteit in een college. Heel wat later is dit communicatiemiddel ook gebruikt op de HAN (2008 ) en de VU Amsterdam (2009). Google op ‘sms’ en ‘college’.

    Een hyperlink naar een oplossing: http://chat.sms2screen.nl.

    Ik betwijfel of deze oplossing ook automatische analyse kan bewerkstelligen, maar wellicht geeft het een interessante ingang voor het vraagstuk…

  4. Classroom 2.0

    – Beyond Question – Student Response Systems??
    Student Response Systems – Which one to choose??
    Student Response Systems – Practically Speaking

    http://tinyurl.com/l5w9m6

    Behalve de ‘plus’ kan ik een ‘ampersand’ hier dus ook niet gebruiken :-(

  5. Hoi Joost,
    Dank voor de aanvullingen, zeker gezien de problemen met het posten (ik weet het: het is een open source tool, ik zou in de code kunnen duiken om te kijken waar het probleem ligt, maar het ontbreekt me even aan de tijd om dat te doen).
    Ik gebruik zelf altijd http://tinyurl.com/ als snelle workaround voor dit soort lange urls. Ik heb het in jouw reactie hierboven ook even aangepast zodat de links allemaal weer werken.

  6. Ik voeg ook even de reactie toe die ik via Twitter van Pedro De Bruyckere kreeg: "Ik zou zelf twitter en een hashtag gebruiken en tagcloud installeren op de computer van de docent. Gratis en makkelijk"

  7. Die reactie van Pedro ( thebandb) vind ik een hele aardige !

    Ah, een goede suggestie voor wat betreft die lange url’s. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. 😯 Dank je. :-)

  8. Mijn eerste reactie was ook een back channel (zoals backnoise), maar jij voegt niet ten onrechte een analysetool toe. Ik zou wellicht kiezen voor Google Doc (de spreadsheet, zodat je kunt sorteren).

  9. Als ze allemaal een laptop hebben, zou je ook kunnen kijken naar http://www.twiddla.com Het geeft geen analysetool o.i.d., maar volgens mij kun je ingegeven reacties wel sorteren.
    Ik schreef er over in januari: http://witblauw.blogspot.com/2009/01/

  10. Ik dacht eigenlijk meteen aan een online enquête tool, daar zijn diverse sites voor. Even googelen op online enquete. Vaak zit daar ook wel een soort grafische weergave van de resultaten bij.
    Misschien zit er ook nog iets geschikts tussen deze lijst van Quiz en Poll tools. Heb ze zelf niet aan een test onderworpen, want het zijn er wel erg veel!

  11. en ik dacht aan een mindmapping tool:
    http://www.mindmeister.com of
    http://www.mind42.com

  12. @Annet Waar doel je op met ‘deze lijst’? Zat daar een link onder?

    Ik heb ook nog aan een wiki gedacht. Dat is echter vaak niet helemaal anoniem. Bijvoorbeeld in MediaWiki (open source, vrije software Wikipedia) worden standaard ip-nummers gelogd.

    Ik ben benieuwd naar wat de docent van al onze reacties / suggesties vindt?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.