Het belangrijkste nieuws, als het gaat om aantal berichten die er over geschreven zijn, deze maand als het om Skype gaat is ongetwijfeld de verkoop van het bedrijf aan een groep investeerders. Skype heeft uiteindelijk toch niet de gehoopte meerwaarde gehad voor veilingsite eBay.
Maar het is zeker niet allemaal kommer en kwel als het gaat om de ontwikkeling van Skype als product. Het is nog steeds het meest eenvoudig en breed inzetbare, gratis, programma om via audio of video met anderen te “bellen”.
De gratis clients voor Windows, de Mac, Linux en een toenemend aantal telefoons (er zijn goed werkende clients voor Windows Mobile systemen en de iPhone) hebben haast nooit problemen om een opening in firewalls te vinden om verbinding naar buiten te maken en de audio/video-kwaliteit is alleen maar beter geworden door de jaren heen.
Belangrijk probleem van Skype is dat het protocol altijd gesloten is gebleven. En dat maakte het moeilijk om Skype te koppelen aan andere systemen. Een zo’n systeem is het gratis Asterisk. Dat is een gratis, relatief simpel te installeren, vreselijk krachtig en ver uitbreidbare telefooncentrale. Ik heb er een paar jaar geleden mee gespeeld, maar de noodzaak van een aparte centrale verviel omdat mijn ADSL 2+ modem een eenvoudige VOIP-centrale ingebouwd heeft zitten. Sinds deze week is er een eenvoudige manier beschikbaar gekomen om zo’n Asterisk telefooncentrale te koppelen aan een Skype-account.
Niet gratis, 66 USD per ‘channel’ (gelijktijdige verbinding), maar dat is een eenmalig bedrag. Er is ook een generieke Skype for SIP-optie, die nu nog in bèta is. Die optie is helaas ook een stuk duurder met maandelijkse bedragen.
Er is eigenlijk ook geen reden om niet de Skype voor Asterisk optie te kiezen. Je kunt zo’n Asterisk server heel eenvoudig “voor” je bestaande telefooncentrale hangen. En dan kun je krachtige scenario’s realiseren.
Je maakt bijvoorbeeld een Skype-account “MijnBedrijfInfo”. Een klant (een student) maakt vanaf zijn/haar computer met Skype daarop geïnstalleerd een verbinding met het MijnBedrijfInfo account en wordt door de Asterisk centrale doorverbonden met hetzelfde toestel bij de Informatie-afdeling als wanneer die klant met een telefoon een nummer gedraaid had.
Is de informatiebalie gesloten dan zorgt Asterisk er voor dat de vraag netjes naar de voicemailbox doorgeleid wordt.
Maakt een van de medewerkers via “MijnBedrijfSkype” en Skype verbinding dan wordt zijn/haar Skype-account herkend als zijnde van een medewerker en dan staat het systeem toe om het interne telefoonnummer van de collega die hij wenst te spreken in te voeren. Dan wordt hij doorverbonden met het toestel van die collega.
Er waren overigens wel al oplossingen om verbindingen tussen Skype en Asterisk te leggen, maar deze door zowel Skype als Digium (het bedrijf achter Asterisk) ondersteunde oplossing ziet er heel netjes en “native” uit. Hun beider betrokkenheid schept ook vertrouwen voor de werking ervan (zonder dat ik dat al zelf heb kunnen testen).
Laten we hopen dat een zelfstandig Skype nog verder door kan bloeien.
Ik vrees dat dit voor veel ICT afdelingen toch een stuk ingewikkelder zal zijn. Althans dat er veel ICT afdelingen niet de kennis voor in huis zullen hebben en niet de moeite zullen nemen om dit te installeren.
Dit zou wel eens een mooie oplossing kunnen zijn voor de dure Fontys telefoonnummers.
Een mooie service als studenten via Skype naar Fontys zouden kunnen bellen en naar echte telefoons doorverbonden kunnen worden.
Dat zou inderdaad heel mooi zijn.