jul 042009
 
Kindle DX (foto door: PiAir (Old Skool))

Mijn eigen Kindle DX is even op en neer naar de VS (het hoe en waarom daar van is een ander verhaal), dus moet ik het even doen met verhalen van anderen. Op iReader Review kwam ik een interessant samenvattend artikel tegen over het gebruik van de Kindle in het onderwijs.
Er wordt verwezen naar een presentatie (PDF!) over het Seton Hall University Pilot programma, over het gebruik van (o.a.) de Kindle.

De belangrijkste voordelen die studenten zagen waren de draagbaarheid en het eenvoudig mee kunnen nemen van meerdere boeken, de beschikbaarheid van de boeken en de (draadloze) verbinding, de leesbaarheid in zonlicht en de mogelijkheid om woorden op te kunnen zoeken (de Kindle heeft een woordenboek aan boord en als je met de cursor op een woord gaat staan, wordt in de onderste regel van het scherm automatisch de definitie getoond).

Daarnaast werden er ook wel nadelen gesignaleerd. Zo duurt volgens de studenten het bladeren nog steeds te lang, is navigeren te langzaam en was bij de Kindle 1 het per ongeluk bladeren een probleem (vanwege de vorm en plek van de bladerknop). Bij een Kindle kun je niet goed zien hoeveel pagina’s je nog moet (al staat er een teller onder in beeld), er zijn meerdere bestandsformaten en ook studenten vinden een echt boek toch prettiger om vast te houden.

Een tweede artikel waar naar verwezen wordt, is van Colleen O’Conner en daarin levert zij kritiek op de wijze waarin in Californië het introduceren van elektronische lesboeken ‘verkoopt’. Zij is van mening dat je het niet als kostenbesparing moet brengen, maar als een noodzakelijke opwaardering van de voorzieningen. Het bericht The Kindle Factor van Charles Crowell noemt kostenbesparing ook als een van de argumenten voor het gebruik van eBooks in het onderwijs. Hij wijst echter ook op het voordeel van de flexibiliteit van het vaker/sneller kunnen bijwerken van de bronnen en de bredere beschikbaarheid van digitaal materiaal.

En de bibliotheek?
Verontrustender vind ik de conclusies in het rapport M-Libraries: Information use on the move (PDF!) van de Universiteit Cambridge en de Open Universiteit in het Verenigd Koninkrijk.

Daarin wordt geconcludeerd dat studenten nog nauwelijks eBooks op hun telefoon lezen met als conclusie: “These results suggest it is not worth libraries putting development resource into delivering content such as eBooks and e-journals to mobile devices at present”.

Als je onjuiste vragen stelt krijg je onjuiste antwoorden. Ik kan me best iets voorstellen bij het niet willen lezen van een boek op een mobieltje (zelfs niet op een iPhone) als het niet écht hoeft.
Maar ‘mobile devices’ is natuurlijk veel meer dan alleen je telefoon. Een Kindle, BeBook of andere eBook reader is ook een mobile device. En een netbook (al dan niet als tablet) valt daar ook onder.

Toegegeven, ze hebben het over het geschikt maken van de websites voor flexibel gebruik op ander formaat beeldschermen én ze hebben het over het onderzoeken van authenticatie-opties die het gebruik van mobiele devices mogelijk maakt.

Maar, het mist elke innovatiedrang.
Kindle DX (foto door: PiAir (Old Skool)) Neem de Kindle en de Kindle store als voorbeeld: je bladert vanaf je Kindle door de Amazon winkel. Je kunt er zoeken, een preview-versie downloaden én meteen kopen (binnen 60 seconden staat het boek dan op je Kindle).

Wat nou als je als bibliotheek een variant op zo’n winkel aanbiedt? Geen rijtje PC’s met toegang tot de catalogus, maar een Kindle DX (of iets soortgelijks). En als je via die Kindle een boek opzoekt in de bibliotheek catalogus kijg je de opties “#1 Toon vindplek pBoek-versie (1 exemplaar beschikbaar)”, “#2 Download eBoek-versie (begrenst op 3 weken gebruik)”, “#3 Koop eBook-versie (€ 9,99)”.

Ik durf geen voorspelling te doen over het aantal verkochte exemplaren, maar ik denk dat het er heel wat zullen zijn. Stel je eens voor dat je dan per verkocht boek als bibliotheek 15% mag houden. Lijkt peanuts, maar heel veel keer €1,50 voor iets wat voor de bibliotheek een kostprijs van in principe €0 heeft, lijkt me toch niet verkeerd.
En ik denk ook dat de combinatie van optie #1 met ofwel #2 of #3 eveneens groot zal zijn, waardoor studenten/gebruikers een extra reden hebben om naar die bibliotheek te gaan.

Zouden we dat nog ooit meemaken? Wie weet. Ik ben ondanks alles hoopvol.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “De Kindle in het Onderwijs – ervaringen”

Reacties (1)
  1. Hoi Pierre,
    De ideeën die jij voor de bibliotheek hebt, zijn er al . En er zijn ook al verschillende bibliotheken mee aan het experimenteren.

    Het probleem is alleen dat nog niemand een echte visie heeft. Men heeft geen idee waar men precies heen wil.
    Ik denk dat e-books pas een succes gaan worden als er organisaties zoals bibliotheken en uitgevers zijn die een goed oplossing maken met een duidelijke visie en deze ook actief gaan uitdragen (zoals Amazon dit met hun Kindle doet).

    Dit zal in de komende tijd ongetwijfeld nog wel komen. Ik weet dat er binnen de Openbare bibliotheek al hard aan gewerkt wordt. En dat verschillende uitgevers, verkopers en andere organisaties zoals het centraal boekhuis hier actief mee zijn.
    Zodra die met zijn alle een visie hebben, hier volledig voor gaan en de e-bookreaders betaalbaar geworden zijn, dan kan het snel gaan.

    Voorlopig moeten we nog even geduld hebben, maar het tipping ppoint komt eraan!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.