Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2007 maakte Wilfred Rubens tijdens zijn sessie gebruik van de SMS Wall die SURFfoundation voor hem geregeld had. Ik schreef daar een kort bericht over, maar heb blijkbaar nooit uitgelegd hoe e.e.a. werkte. Willem Karssenberg had er indertijd al wat meer uitleg over gegeven, hij legde uit dat de SMS Wall in dit geval werd gerealiseerd via het bedrijf met de naam Yaiks. Dat bedrijf werd ook gebruikt bij een sessie op de Hogeschool Domstad vorig jaar.
Via de mail kreeg ik de vraag hoe zo’n SMS wall nu eigenlijk werkt. Omdat ik toen geen post blijk te hebben gemaakt over hoe dat werkt, doe ik dat nu wel even.
De disclaimer vooraf: ik verwijs in dit bericht naar een aantal producten en aanbieders. Dit is slechts ter illustratie. Met uitzondering van het hierboven genoemde Yaiks (waar ik die ene keer tijdens de onderwijsdagen ervaring mee opgedaan heb) heb ik met geen van de producten of diensten zelf ervaring. Mocht je zelf producten of diensten gebruikt hebben die goed (of juist niet goed) bevielen, laat het dan even in de reacties weten (geen reclame SPAM a.u.b.!) Eigenlijk is de werking heel eenvoudig. Als je een SMS bericht naar een mobiele telefoon verstuurd, dan wordt die normaal gesproken op de telefoon zelf gelezen. Maar bij veel van die mobiele telefoons is het zo dat je de telefoon ook met een kabeltje aan een computer kunt aansluiten en dan op de computer die SMS berichten kunt lezen. Van daaruit is het dan een kleine stap naar het vanaf die computer op een beamer weergeven van de berichten die langs komen.
Dus een minimale configuratie voor een SMS Wall ziet er als volgt uit:
Als telefoon kun je een eenvoudig toestel (bijvoorbeeld een Nokia 6021) gebruiken met een prepaid abonnement. Nadeel van een gewone telefoon en abonnement is dat die gebruik maken van een telefoonnummer dat uit 10 cijfers bestaat.
Voorbeelden van software die je op de computer kunt gebruiken zijn: Ozeki SMS Wall en iWall. Beiden zijn niet gratis. Wil je gewoon even er mee spelen, dan kun je beter PC SMS Receiver of SMS Reciever uitproberen. Die zijn namelijk wel gratis ook al zijn het niet specifiek programma’s voor een ‘wall’.
Als je wilt dat deelnemers snel en eenvoudig een bericht naar je SMS muur kunnen sturen dan zul je er waarschijnlijk voor kiezen om een zogeheten ‘shortcode’ aan te vragen. Dat is een verkort kiesnummer voor SMS. Wat de kosten van het aanvragen van zo’n shortcode zijn weet ik niet, maar blijkbaar is het niet goedkoop. Deel van de reden daarvoor zou kunnen zijn dat het nummer bij alle mobiele telefoonproviders aangevraagd moet worden. In theorie zou je dus dan een architectuur als hiernaast getoond wordt op kunnen zetten als je grootschaliger gebruik zou willen maken van SMS Walls.
Elke SMS Wall heeft in het plaatje een eigen shortcode (respectievelijk 1234, 1235, 1236). Maar dat is niet handig. Niet alleen betaal je dan voor elke SMS Wall de kosten van zo’n shortcode, je moet daarnaast dan voor elke SMS Wall een computer en GSM telefoon hebben en onderhouden.
Voor een commerciële aanbieder van zulke diensten is dat niet te doen.
Gelukkig is er ook gespecialiseerde hardware voor het ontvangen van SMS berichten, zoals bijvoorbeeld SMSFoxbox. Dat is een hardware en software oplossing waarbij je alleen nog maar een SIM kaart hoeft te hebben en je bent klaar.
Het probleem van de dure shortcodes is op te lossen door één shortcode aan te vragen en die te delen. Zie onderstaande afbeelding:
Hier wordt één centrale computer gebruikt met daaraan een GSM modem (kan zoals bij SMSFoxbox ook in één apparaat geïntegreerd zijn) gebruikt. Gebruikers moeten niet alleen de shortcode voor het systeem opgeven (hier: 1234) maar ook een keyword dat de SMS Wall waar het bericht terecht moet komen uniek identificeert. In het voorbeeld dus respectievelijk SCN1, SCN2, SCN3.
Dat maakt het voor zo’n bedrijf ook mogelijk om meteen, op basis van de gegevens die de klant op de website invult een werkende SMS Wall aan te maken. Er hoeft namelijk alleen gekeken te worden of het keyword dat de klant kiest nog niet in gebruik is, de klant krijgt toegang tot een pagina of applicatie waarmee de SMS Wall voor dat keyword opgevraagd kan worden en de software zorgt er dan voor dat vanaf dat moment alle SMS berichten die met dat keyword binnen komen op die SMS Wall getoond.
De commerciële aanbieder verdiend zijn geld doordat het mogelijk is om (zelf) een tarief vast te stellen voor de kosten van de SMS berichten die naar de shortcode + keyword gestuurd worden. Vergelijkbaar dus met de kosten voor het bellen naar 0900-nummers. Bij Yaiks is dat bijvoorbeeld 70 cent per SMS bericht indien je kiest voor de ‘gratis’ SMS Wall. Dat betekent dat elk SMS bericht dat naar de SMS Wall verzonden wordt de deelnemer 70 cent kost.
Een organisator van een evenement kan die kosten afkopen door vooraf reeds een bedrag aan Yaiks te betalen. In ruil daarvoor worden de kosten per SMS bericht voor de deelnemers lager of zelfs helemaal nul, maar dan betaal je dat als organisator.
Voor gebruik in het onderwijs is het geen goedkope oplossing. Stemkastjes zijn dat blijkbaar ook niet echt en hebben als beperking dat je geen vrije tekst kunt versturen zoals bij de SMS Wall.