sep 082008
 
Vimeo - Klik voor grotere versie

Het zijn van die moeizame discussies: wat mag je verwachten van gratis? welke eisen mag je stellen als iemand anders je, zonder dat je daar een financiële vergoeding voor geeft, je in staat stelt jouw video bij hen te hosten?
Ik heb een tijd lang er voor gekozen om zo veel mogelijk ‘zelf’ te hosten. Ik maakt zelf een Flash, Windows Media en Quicktime versie en zette die op hier op de server. Veel werk, maar met maximale controle en als de server plat lag dan wist ik tenminste dat het aan mijn keuze voor Dreamhost (op dit moment mijn host) lag. Zo niet echter bij de video’s die ik bij Vimeo.com plaats.

Sinds twee weken maak ik weer gebruik van hun diensten. Voordeel is dat ik filmpjes van langer dan 10 minuten kan plaatsen (kan bij YouTube niet) en de beeldkwaliteit is hoger dan bij Dailymotion. Voor de Flashversie geldt dat zeker ook in vergelijking met SURFmedia.

Maar de uptime is slecht op het moment. Waarschijnlijk omdat meer mensen bovenstaande afwegingen maken. Het heeft tot gevolg dat het erg lang duurt voordat een video beschikbaar is. Een aantal uur is gemiddeld.
Daar is nog mee te leven. Maar de regelmaat waarmee ze de afgelopen twee weken uit de lucht zijn vind ik heel vervelend worden.

Terwijl ik dit bericht aan het opstellen ben zie ik dat de site weer in de lucht komt. Ik neem ook aan dat zij er aan hun kant alles aan doen om e.e.a. stabiel te laten werken en dat zij absoluut begrijpen hoe vervelend dit is.
Gelukkig weet ik ook nog goed genoeg hoeveel extra werk de doe-het-zelf aanpak was. Dus hou ik het nog even bij ze uit.

Mijn excuses daarom als je een video tijdelijk niet kunt bereiken. Ik zal er voorlopig in ieder geval voor zorgen dat ze ook via een van de andere aanbieders te bereiken zijn.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Vimeo – voortaan toch maar weer doe-het-zelf?”

Reacties (2)
  1. Natuurlijk is het irritant, en vast vinden ze het bij Vimeo zelf ook irritant, maar een betaalde service is geen garantie voor geen problemen, toch?

  2. Nee, geen garantie, maar bij een betaalde service heb ik toch wel het gevoel dat ik er meer van mag verwachten (‘ik betaal er immers voor’).

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.