Gisterenavond heb ik een tweetal ritjes met de trein gemaakt. De ene van Amersfoort naar Groningen, de andere van Amersfoort naar Winsum met overstap in Groningen. Dat duurde ongeveer een uur.
Uiteraard niet in Real Life, maar in Second Life tijdens de test die de Nederlandse Spoorwegen daar uitvoeren met de OV Chipkaart.
Doel van de test was om te onderzoeken of het gebruik van de chipkaart helder was of niet. We hadden vooraf een document gemaild gekregen met daarin wat toelichting en een tweetal opdrachten in de vorm van bovenstaande treinritten. Daarna was er een online vragenformulier om je ervaringen te verzamelen.
Ik was vooraf heel benieuwd of en zo ja, hoe deze manier van verzamelen van reacties zou werken. Een van de vragen achteraf was of ik het gevoel had dat ik een treinreis aan het maken was. En het antwoord daarop is uiteraard nee. Ik was in Second Life een aantal opdrachten aan het uitvoeren.
Zoals het hoort had ik de instructie vooraf niet goed gelezen. Daarin stond uitgelegd hoe de kaart werkt. Bij de eerste reis is het begin eenvoudig: je moet door een paar poortjes. Ik liep er met mijn avatar tegenaan en ze gingen niet open. Intuïtief klikte ik op het vakje ernaast (ik had overigens een virtuele chipkaart in de hand) omdat dat de plek is waar bij metro’s en andere poortjes systemen ook de kaartjes in gaan. Dat was eenvoudig.
Bij aankomst werd ik echter geacht een paaltje op te zoeken en me daar af te melden. En dat lijkt me iets dat je heel eenvoudig vergeet.
Bij de tweede reis die vanuit Amersfoort startte moest je daar eveneens aan denken. Nou gebruik ik treinkaartjes zonder datum die ik toch al moet stempelen voor vertrek, dus dat gaat nog, maar ik stempel dan beide kaartjes (heen en terug) ’s ochtends al omdat ik al een keer meegemaakt heb dat ik aan het einde van de werkdag zo in de trein stapte zonder te stempelen. Dan ben ik toch wat minder alert blijkbaar.
Nou was het sowieso zo dat je weliswaar niet kon vliegen maar je met je avatar in Second Life natuurlijk een veel beter overzicht hebt dan in het echt op een station. Dus het vinden van die paaltjes gaat nog uitdagingen opleveren.
Bij de tweede reis moest ik overstappen van de NS naar Arriva en dat was ook een uitdaging. Hoewel daar wel groot het overstapstation aangegeven was moet je dan eerst bij de ene paal jezelf afmelden bij de NS en dan bij de paal ernaast jezelf aanmelden bij Arriva. Nu, met een paar avatars die de trein willen hebben ging dat nog, maar als daar toch een rij staat dan is de kans dat je maar een van de twee doet, of dat je twee keer moet wachten wel groot lijkt me.
Conclusie
Kun je iets met zo’n test in Second Life? Ja, ik denk het wel.
Als ik kijk naar de hoeveelheid verschillende ervaringen en opmerkingen die ik hierboven kan maken dan zijn dat zaken die ik alleen in een ‘praktijk test’ zou kunnen concluderen. Dat wil zeggen, alleen kan concluderen als ik geprobeerd heb die reis te maken.
Nu, na een praktijk test in Second Life kom ik ook met die opmerkingen. Ook al was ik me er heel bewust van dat ik niet een echte treinreis aan het maken was, ik kon me voldoende inleven om antwoorden te geven die representatief zijn voor de antwoorden die ik (denk ik) zou geven als ik de test ‘echt’ uitgevoerd had.
Ik hoop dat de NS (of anders het bureau dat de test uitvoert) zelf ook nog iets kan vertellen over in hoeverre dat beeld/gevoel ook bij de andere deelnemers aanwezig was.
Klinkt niet als kind kan de was doen, sterker nog geeft mij het gevoel dat je nog al eens per ongeluk iets kunt vergeten. Maar wellicht dat ze nog verbeteringen kunnen aanbrengen met deze test resultaten. En dan zou de proef binnen second life natuurlijk wel geslaagd zijn.
Een mooie toepassing van SL als simulatieomgeving. Niet helemaal authentiek (in het echt kun je niet vliegen), maar toch. En volgens mijn goedkoper dan een echte simulatieomgeving. Dank voor je bericht.
Hier kon je nu ook niet vliegen. Dat kun je namelijk als landeigenaar uitzetten. Maakt het dus net iets realistischer.
Het zou realistischer zijn als ze er voor zouden kunnen zorgen dat het camera standpunt vergrendeld wordt zodat je niet zoals nu in vogelvlucht een overzicht over de hal of het perron hebt. Kan waarschijnlijk wel, maar vergt dan (denk ik) een apart ‘attachment’ op de avatar.