mei 102008
 
SouthPark_WoW_Expansion (foto door: NecroRogIcon)

De conferentie is al een dag bezig en duurt nog vandaag en morgen: Convergence of the Real and the Virtual. Nee, niet weer een conferentie in Second Life, maar in World of Warcraft.

Helaas geen live videostreams, al is de verwachting dat er wel chatlogs, screenshots en video’s opgenomen worden van de sessies. Ik ben er zeker niet bij, dat is nou eenmaal het nadeel van het niet effe kunnen installeren van een gratis client om toegang te krijgen.
Grappig is het wel. De locaties klinken wat anders (de sessie van vandaag is in de Main cavern of the Undercity sewer) maar de vragen en onderwerpen die besproken worden zijn vergelijkbaar.
Zo gaat het vandaag over:

1. Are friendships formed within VWs real?

2. Do the values encoded into a space (think GTA or WoW) matter? Is anyone playing WoW going to become environmentally more aware (earthy themes among the Tauren and in quests) or racially insensitive (listening to any troll and having a Jar Jar Binks charicature moment)?

3. What is the potential for doing scientific research in WoW or other virtual worlds, relevant to the real world?

4. Why would anyone gender swap?

5. I’ve heard that games can be good for learning, but can anyone really learn anything important in WoW? Is there transfer?

6. Can an MMO really help make someone a leader?

7. To what extent do people act as themselves or not when going into VWs and why?

8. Are people more or less prone to deception and lying in virtual worlds than they are in the real world? What makes someone trustworthy in WoW, and does that track against trust in real-world relationships?

9. Blame Mr. Bungle for all of this, but: Are there good real-world models or practices for governance, management and social organization that aren’t present in World of Warcraft, but that developers and players would benefit from if they were imported into the gameworld? Are there other virtual worlds that approach governance and social organization in a fundamentally different but useful way?

10. True or False: Julian Dibbell is an atrocious ninja looter.

Ik ga eens kijken of ik een van mijn collega’s die meer thuis zijn in WoW hier gek genoeg voor kan krijgen.
En als er andere WoW spelers dit lezen en er vandaag langs willen gaan, ik hou me aanbevolen voor (links naar) verslagen over je ervaringen en/of foto’s/video etc.

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Convergence of the Real and the Virtual”

Reacties (5)
  1. De conferentie wordt gehouden op een Amerikaanse ‘realm'(server). Geen idee of ik daar toegang toe heb, Europese spelers spelen op Europese servers, maar ik kan dat eens nakijken. Overigens heb ik wel ideeen bij de stellingen die op de conferentie voorliggen. Misschien sowieso leuk om die stellingen eens voor te leggen aan mijn eigen WoW guild, die met zo’n 200 personen best voldoende volume heeft voor een onderzoekje. Over Convergence of the Real and the Virtual overigens nog even het volgende: deze zomer trouwen twee van mijn guildleden die elkaar in de virtuele wereld hebben ontmoet met elkaar. En ja, in het echt én in WoW :).

  2. Er staat een link naar een pagina met uitleg voor Europese WoW spelers op de pagina van de conferentie.
    Ik ben benieuwd naar de foto’s van die trouwerij! :-)

  3. Er staat naar mijn idee ook dat je tóch eerst een nieuw account moet kopen. Of lees ik dat dan verkeerd?

  4. Ik mag hopen van niet, want dan krijgen ze geen deelnemers uit Europa. Dan zou een EU versie van de conferentie een goed idee zijn (en dan met live streaming wellicht?)

  5. Nog een keer gelezen en ik lees het goed: je moet een account in beide regio’s hebben en dan kun je inderdaad je spel ‘switchen’ van de EU naar de US en weer terug (zoals uitgelegd). Het gaat me toch iets te ver om een (betaald) US account aan te maken alleen voor deze conferentie. Dan organiseer ik liever een eigen mini-conferentie ;)

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.