Als mensen horen dat we een Wii hebben aangeschaft voor ons ICT en Onderwijs lab, dan kijken ze regelmatig met een blik van “zou je ons geld niet beter aan serieuze toepassingen kunnen uitgeven?”. Dat verandert meestal snel als ze 5 minuten met het apparaat bezig zijn geweest.
En dat is nou precies de reden waarom ik vond (en vind) dat we zo’n apparaat moesten aanschaffen. Kan me niet schelen of een XBox 360 of een Playstation 3 betere graphics of coolere games hebben. Dat zijn consoles zoals de meeste mensen ze wel kennen of er zich iets bij kunnen voorstellen.
Maar zodra je twee mensen hebt laten boksen tegen elkaar in Wii Sports of twee minuten WC-hokjes hebt staan dicht slaan in Rayman Raving Rabbids snap je waar ik het over heb.
De ervaring van het spelen van een spel op de Wii is zo ontzettend anders dan wat je gewend bent, dat kun je gewoon niet uitleggen, dat moet je ervaren.
En ook Wii Fit, een ‘plastic plankje’ dat je gebruikt om je Wii te besturen en dat al voor de lancering op de hak genomen werd valt daar volgens mij onder.
Voorlopig zullen we het even moeten doen met de filmpjes zoals die van Wiifolder, volgend jaar komt hij ook naar Nederland en als het aan mij ligt ook naar ons lab.
Virtual Reality in het klas is nog ver weg, maar de Wii laat zien dat we het stadium van muis en de joystick heel snel (en haast ongemerkt) aan het ontgroeien zijn als het gaat om het aansturen van een computer interface.
Ik was vandaag op een school die binnenkort een wiimbledon organiseren. Dus met zijn allen meedoen aan een wiiwedstrijd tennis En het inschrijfgeld gaat naar het goede doel. Erg leuk initiatief als je het mij vraagt. En een goede invulling van de wii.
Moqub
Ook de andere spelcomputers zijn goed te gebruiken naar mijn idee. Tegenwoordig kan je ook samenspelen tegen de computer. Erg goed om samenspel te bevorderen op een manier die kinderen en tieners aanspreekt
Och die paar honderd Euro die jullie aan een Wii uitgeven is een scheintje vergeleken met de tien- en honderdduizende Euro’s die jaarlijks over de balk worden gesmeten. Volgens mij heb je deze investering al terug verdiend door wat zunigger met energie om te gaan (b.v. alle desktops standaard om 18:00 uit te zetten).
Hoewel ik me ook soms af vraag of die Wii daadwerkelijk zo nuttig is, denk ik wel dat een Wii nuttiger is dan het 3 uur zonder gebruikt te worden aan laten staan van 1000-den desktops.
Wat ik vervelender vind is dat mensen blijkbaar nog steeds overtuigd moeten worden van de waarde de nieuwe toepassingen binnen het onderwijs zouden kunnen hebben.
Mobieltjes, Pc’s, Spelcomputers, GPS, PDA e.d. zijn stuk voor stuk middelen die binnen het onderwijs ingezet kunnen worden en heel erg nuttig kunnen zijn.
Maar helaas gebeurd dit nog veel te weinig. Zelf heb ik het idee dat men zich nog te veel richt op het aantonen dat games e.d. echt wel nuttig kunnen zijn ipv in het daadwerkelijk nuttig gebruiken van games e.d.
Ik wacht met smart op de Wii controle en nunchuck voor de bediening van mijn PC. Wat is dat een droom van bediening. Point en klik, maar dan op een natuurlijke wijze.