nov 192007
 

Morgen verzorg ik de opening van de ULO Studiedag ICT van het Onderwijscentrum VU in Amsterdam. Ter voorbereiding heeft de organisatie een aantal aanvullende materialen rondgestuurd naar de deelnemers. Ook ik had bij het voorbereiden van de opening (ik zal de presentatie morgen online gooien) een hoeveelheid sites en pagina’s tegen. Daarom heb ik even een wiki-pagina aangemaakt. Ik heb de site even helemaal open gegooid, dus mocht je er links of vragen aan willen toevoegen dan kan dat dus.

Een van de bronnen waar door de organisatoren naar verwezen wordt is ‘Leren van jongeren‘ (PDF) van Wim Veen en Frans Jacobs.
In hoofdstuk 2 van dat boekje wordt een typering gegeven van de net-generatie.

Ik wil nog even niet ingaan op de vraag hoe ik daar over denk, maar ik wilde wel even een korte vraag uitzetten:

Herken je het geschetste beeld van de net-generatie?

Keuze Stemmen %
Ja, ik kom ze regelmatig tegen 14 66.7
Nee, wat een onzin ook 4 19
Who cares? 3 14.3
Totaal aantal stemmen:21

[de poll is inmiddels gesloten]
Ik zal de vraag morgenvroeg ook stellen aan de aanwezigen en dan ook mijn mening hierover geven (is wellicht niet eens wat je zou verwachten). Daarna zal ik natuurlijk daar ook hier weer over schrijven.

Deel dit bericht:

  9 reacties aan “Op zoek naar de net-generatie – heb jij ze gevonden?”

Reacties (9)
  1. Lastig om te reageren Pierre.

    Ik herken een hoop uitspraken over de N@tgeneratie wel, maar ben het niet eens met een hoop conclusies die uit die uitspraken worden getrokken.

    Het klopt dat de netgeneratie met internet en de mobiel is opgegroeid en het hiermee werken als iets vanzelfsprekends ziet. Maar ook de ontwikkelingen van het internet, de mobiel en de toepassingen staan niet stil.
    Omdat de huidige generatie jongeren het gebruik vanzelfsprekend vind, betekend niet dat ze per definitie ook met alle nieuwe toepassingen en technieken experimenteren. De mobiel wordt door jongeren gebruikt om de SMS-en en te bellen, niet om te internetten of te twitteren.
    Zo wordt het internet voornamelijk gebruikt om te MSN-en, te googlen en te profielsite-en (Hyven, Sugababes etc), niet om te netwerken, rss-feeds te volgen of te twitteren.

    En hoewel het natuurlijk nuttig is om te weten waar je leerlingen en of studenten mee bezig zijn, wat er in hun wereld speelt en wat hun ideeën en opvattingen zijn moet je misschien ook denken van who cares. Want men kan niet alle ontwikkelingen van en voor jongeren bij houden.
    Wij zijn namelijk geen jongeren meer en jongeren zullen de technieken die ze willen gebruiken op hun eigen manier gebruiken op een wijze die hun zint.

    Het onderwijs moet zich voornamelijk richten op de technieken die zij effectief binnen het onderwijs kunnen inzetten en er voor zorgen dat leerlingen en studenten hier effectief mee kunnen werken.
    Daarnaast heeft het onderwijs (voornamelijk het primair en voortgezet) de taak om leerlingen en studenten voor te bereiden op het latere (online) leven. Ongeacht welke technologie deze leerlingen en studenten gebruiken. Het (primair en voortgezet) onderwijs moeten leerlingen en studenten de basisregels van het leven op internet bijbrengen. Zoals b.v. maak gebruik van een nickname, zet geen dingen online die je ook niet in de kroeg tegen iemand zou zeggen etc etc.

    De n@tgeneratie en hoe zij met techniek omgaan is dus minder belangrijk in het onderwijs dan een duidelijke visie over wat leerlingen en studenten aan basiskennis moeten hebben om veilig met de nieuwe technologie om kunnen gaan

  2. Hoi Pierre,

    Omdat ik niet zeker weet of je die wiki wil laten voortbestaan, heb ik de bronnen gekopieerd en in een eigen wiki geplakt:
    http://netgeneration.wikispaces.com/
    Als je er bezwaar tegen hebt, hoor ik het wel. Dan verwijder ik de pagina. Ik heb trouwens eerst enkele bronnen toegevoegd. Suc6 morgen. BTW: er komt een cd rom met Photoviewer mijn kan op (van Surf). Ra, ra, hoe kan dat? (dank!)

  3. Hoi Wilfred,

    De wiki-pagina blijft gewoon bestaan (net als de anderen die ik voor eerdere bijeenkomsten daar gemaakt heb.
    Maar ik claim geen rechten op de verzameling links hoor, dus laat gerust staan.

    Ik hoop dat deze CD wel werkt! :-)

  4. Een hele goede bron is het SALDO handboek. Ik heb het toegevoegd op de WIKI pagina.

  5. @Jeroen: dank je voor de toevoeging. Je linkte overigens naar de DU website en die is uit de lucht. Deze DU publicatie is (net als de meeste/veel andere) nu te vinden bij SURFfoundation

  6. Beste Pierre,

    Sommige zaken herken ik( ipod)andere zaken zie ik nog niet zo terug. Moeilijk blijft de juiste werkvorm bij het lesdoel te zoeken
    Groetjes,
    Hans Goudsmit

  7. Was een boeiende presentatie vanmorgen. Leuk dat je het accent legt op het denken vanuit de doelen: wat wil ik bereiken met mijn onderwijs en welke tool werkt daarbij het beste? Dat is een bruikbare zienswijze.
    Groetjes, Yke

  8. Goedemorgen Pierre,
    Een inspirerende dag bij het Onderwijscentrum van de ULO.
    Je WEBLOG even bekijken en een zeer fundamentele discussie aangesneden.
    Blijven we de studenten verwennen met het brengen van toegespitste informatie of het activeren van de studenten de noodzakelijke informatie zelf te halen.
    De eind discussie is hierover nog niet gevoerd.

    Groet,

  9. het was een enorm leerzaam verhaal. het gaf een overzicht van ‘didactische’ict-werkvormen. voor de leraaropleiding van de vu kunnen we nu gaan nadenken over hoe deze werkvormen een plaats kunnen krijgen binnen de rol van ontwerper.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.