Er staat weer een nieuw filmpje online bij Kennisnet Ict op school. Dit keer naar aanleiding van het vierde Di-beter debat dat plaats vond op 3 oktober 2007. Niet een integrale opname van het debat van anderhalf uur, maar een filmpje van ruim 5 minuten waarin een aantal van de aanwezigen (de mensen uit de discussie) hun mening geven over het onderwerp.
Sowieso een leuk voorbeeld van het in kaart brengen van zulke bijeenkomsten. Ik ben er nog niet uit of ik naar een integrale opname gekeken zou hebben, waarschijnlijk nu niet omdat ik op dit moment niet meer dan die 5 minuten de tijd heb voor dit onderwerp. En daarnaast geven ook die 5 minuten al genoeg stof tot verdere discussie (of een blogpost).
Zo vielen me drie uitspraken van Ellen Hopman (“docente” er wordt niet uitgelegd van welke school) op. Ze komt na ongeveer 3:18 minuut aan het woord. Ik heb ze even zo letterlijk mogelijk hieronder neergezet:
“…tijd krijgen om zich de vaardigheden eigen te maken om content om te zetten naar hun eigen vakgebied.”
“Ik denk dat het een groepsgebeuren is.”
“Het zit hem in het vertalen naar het onderwijs, het gaat niet om de technische zaken, het gaat om de vertaling.”
Nou ben ik het dus met haar oneens dat al die docenten het allemaal wel kunnen en dat er altijd wel iemand in de buurt is die die kleine technische dingetjes kan uitleggen.
Keer op keer hebben we al gemerkt dat ook alle andere onderdelen van de hele keten in orde moeten zijn, van de technische voorzieningen (PC’s, netwerk, internet-aansluiting), de mensen die dat in de lucht houden (systeembeheer) maar ook de ondersteuners (mediatheekmedewerkers, onderwijsontwikkelaars) die docenten kunnen helpen bij het vertalen van de techniek naar hun onderwijs.
Onderschat niet wat die allemaal aan technische en inhoudelijke kennis in huis moeten hebben voordat zij die docent kunnen ondersteunen. En daar schort het regelmatig aan en dan heeft het in beweging krijgen van je docenten geen enkele kans van slagen.
Maar als ze bedoelde dat het er niet om gaat om al die docenten naar een knoppencursus te sturen omdat ze daar niets aan hebben als ze niet de tijd en mogelijkheid krijgen om het gebruik van die technologieën naar hun onderwijs te vertalen, dan ben ik het helemaal met haar eens.