“I have written about the potential of MS Sharepoint earlier. More than one year ago I pointed to the potential for Microsoft in terms of hijacking the Enterprise 2.0 market. My feeling has become stronger and stronger in that direction since then.”(bron)
Marcel de Ruiter vraagt zich op zijn weblog af of de weblog- en wiki-functionaliteiten die in de Sharepoint 2007 versie van Microsoft zijn opgenomen er voor gaan zorgen dat een bedrijf social software gaat gebruiken (zie Wikipedia over Enterprise 2.0).
Ik denk het wel. En ik denk ook dat de strategie die hij voorstelt, waarbij je het moment van het stimuleren van het gebruik van web 2.0 functionaliteiten laat samenvallen met de introductie van die functionaliteiten als onderdeel van het grotere, bedrijfsbreed ondersteunde Sharepoint, goed kan werken.
RSS in Outlook
Ik herinner me een verhaal (maar helaas even niet de link naar dat verhaal) van een bedrijf waar ze medewerkers aan het gebruik van RSS wilden krijgen. Daar gingen ze niet helemaal uitleggen wat RSS was. Ze gebruikten gewoon een RSS-plugin voor Outlook (voor een milde RSS-gebruiker meer dan overzichtelijk genoeg bij een niet al te groot aantal feeds), noemden het niet RSS, maar zeiden tegen gebruikers na installatie van de plugin + een aantal voorgeselecteerde feeds dat ze er een paar mapjes met interessante berichten in Outlook bij gekregen hadden.
Bedrijfsbrede ondersteuning en geleidelijke groei
Het voordeel van opname van weblogs en wikis in Sharepoint binnen een bedrijf is dat het er niet uit ziet als iets nieuws. Als een bedrijf de Sharepoint omgeving gebruikt als een soort bedrijfsbreed intranet met projectomgevingen, dan is de stap naar een weblog daarbinnen waar bezoekers kunnen reageren of waar de berichten die er geplaatst worden in chronologische volgorde staan een heel kleine.
Voor de systeembeheerders is het eveneens een relatief kleine stap. Hun beheer wordt niet of nauwelijks anders, het is gewoon een nieuwe versie van de software die ze toch al beheerden.
Integratie v.s. Webservices
En dat brengt me eigenlijk ook vanzelf bij een andere discussie. Die van geïntegreerde omgevingen v.s. omgevingen die (losjes gekoppeld) gebaseerd zijn op webservices.
Want dit soort integratie en de te verwachten verlaging van de drempels voor gebruikers hierdoor bevestigt voor mij dat de rol van geïntegreerde omgevingen aan de ‘voorkant’ nog lang niet uitgespeeld is.
Webservices hebben aan de ‘achterkant’ van systemen een belangrijke rol bij het tot stand brengen van koppelingen tussen systemen.
Maar zolang naadloze integratie van systemen zoals de gebruiker die ziet voorbehouden is aan geïntegreerde systemen blijft het alternatief slechts een second best.