“Leerlingen die luisteren naar een op de computer voorgelezen boek met bewegende beelden, vergroten hun woordenschat tot wel zes woorden per dag. Hiermee bewijzen de zogeheten interactieve Levende Boeken hun waarde tegenover de ouderwetse juf-leest-voor-methode waarbij kinderen tot drie woorden per dag leren. Nieuw onderzoek leert dat leraren zitten te springen om meer digitale voorleesboeken.”(bron)
Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, dan verbaasd me deze conclusie niks. De vraag die mij wel meteen te binnen schoot was (uiteraard): “zou dit ook gelden voor moeilijkere onderwerpen en oudere studenten, dus bijvoorbeeld die van 17 en ouder?”. Hoe dan ook, het onderzoeksrapport (PDF) staat online en je kunt uitleg over digitale voorleesboeken krijgen op de website http://www.levendeboeken.nl. En die website is een heerlijk voorbeeld van hoe luisteren en kijken kan bijdragen aan lezen. Want de verschillende hoofdpagina’s bevatten een filmpje waarin meteen de zaken uitgelegd worden. Dat gebeurt op een heel toegankelijke en prettige manier. Waardoor je je al meteen zou kunnen voorstellen dat de voorleesboeken “prettig” aanvoelen.
Dan kan ik je – met een knipoog- dit aanbevelen:
http://www.burorenkema.nl/2007/03/dat…
Ik ben vast een vreselijke droogkoker, maar dit is nou het tweede filmpje van Buro Renkema dat ik bekeken heb en ik vind ze (de filmpjes, niet jouw knipoog) ontzettend flauw.