dec 132006
 

Bij de business- en marketing-bloggers in Nederland is het al lang geen onbekend verschijnsel meer: ieder zichzelf respecterend bedrijf dat een aankondiging doet stuurt dat persbericht niet alleen naar de traditionele kanalen, maar ook naar de lijst bloggers die ze kennen en waarvan ze vermoeden dat die er wel over gaan schrijven. In de onderwijswereld is dat zeker nog niet zo. Maar het lijkt haast wel alsof na het aanbod van Harm Weistra tijdens EduExchange vorige week om de aanwezige bloggers z.s.m. van de resultaten van de stellingen te voorzien er een trend gezet is.
Afgelopen maandag kreeg ik (net als Wilfred) een mailtje van Kennisnet waarin verwezen werd naar de eindrapportage ECK waarvan ik had geschreven dat ik die nog niet had kunnen vinden. Vandaag was het het mailtje van OSS in het onderwijs over het podcast startpakket. Dat is in ieder geval ook bij Wilfred, René en André terecht gekomen en via de interne post bij Ict op School. Een simpele en effectieve manier om het bereik van je bericht te verhogen.
Niet onbeperkt houdbaar want als ik weet dat een mailtje ook bij X andere bloggers terecht komt moet ik het al extra de moeite waard vinden om er over te schrijven. Maar toch, laat maar komen die aankondigingen. Enne, voor diegenen die het nog niet wisten, hier zijn een paar tips: How to Suck Up to a Blogger.

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “PR 101 – Hoe vergroot je het bereik van je persbericht?”

Reacties (4)
  1. Volgens mij is het geen beleid om bloggers op de ‘perslijst’ te zetten bij Kennisnet. Maar waarom zou je geen mailtje sturen naar een aantal enthousiaste bloggers?

    In het geval van het podcast startpakket heeft het zo’n 7 berichten opgeleverd op verschillende blogs. En dat was m’n enige doel. Het startpakket is inmiddels 453 keer gedownload.

  2. Ook ik behoorde tot de "gelukkigen" maar toen ik zag dat zowel Wilfred als jij het bericht al opgepakt hadden heb ik er geen aandacht meer aan besteed. We hoeven elkaar tenslotte niet te herhalen. Als Lucas dit leest kan hij natuurlijk gaan denken: "Willem hoef ik niet meer te sturen". Nu zal er een groot overlap zitten in onze lezersgroep, in die zin dat ik denk dat mijn lezers in ieder geval ook jouw lezers zijn (andersom niet) maar dat hoeft natuurlijk niet!
    Het zou dus slim zijn van Kennisnet dit juist wél tot beleid te maken. Ik ben het bericht "in de pers" tenminste nog niet tegengekomen…

  3. Ik ben het helemaal met Willem eens dat het verstandig is hier beleid voor/van te maken (al vind ik beleid wel een vies woord ;-). Je zult er intern wat over moeten afspreken. Het voorbeeld van EduExchange waarbij Willem en Wilfred de resultaten van de stellingen eerder online hadden dan dat ze op de "officiële" site stonden is niet direct iets wat ik logisch zou vinden. Bloggers een sneak-preview geven met een kijkje achter de schermen van een nieuwe dienst/product die je gaat aanbieden lijkt me wél voor de hand liggend.
    En natuurlijk is het aan een blogger om te beslissen er wel of niet over te schrijven. Ik neem aan dat Lucas er ook niet op gerekend had dat elke blogger die een mail kreeg er een bericht over zou schrijven.

  4. Gezien het interessante onderwerp, had ik het wel verwacht ;)

    Maar op zich een leuke vraag: Waarom plaats de ene blogger iets niet als de andere blogger het al plaatst. Bestaat er dan echt een te grote overlap van de doelgroep? Gaat het om de uniciteit?

    Wat mij betreft begint een aantal bloggers een nieuw collectief blog. Scheelt weer een aantal feeds in ieders RSS-reader en het levert een aantrekkelijker blog op.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.