Als het goed is moet de DNS-wijziging die ik heb doorgevoerd voor het gorissen.info-domein nu overal zijn doorgevoerd. Door het gedistribueerde principe van de DNS-servers die er voor jou, mij en iedereen anders voor zorgen dat die domeinnaam in een IP-nummer wordt omgezet kan het tot zo’n drie dagen duren omdat het hier gaat om een wijziging van DNS-server.
Ik heb gisteren ook het Edukast-domein omgezet naar de server bij Dreamhost. Doordat ik daarvan niet de DNS-server heb hoeven aanpassen, maar alleen het IP-nummer dat in de DNS-server voor het EduKast-domein bijgehouden wordt zou dat sneller moeten zijn gegaan en zou iedereen nu al de nieuwe lokatie moeten zien. Je kunt dat zien door de “Hosted By” informatie in de linker menubalk op de voorpagina van zowel het weblog hier als de EduKast-site.
Daarmee is de verhuizing van Servage naar Dreamhost compleet.
Overigens: doordat Dreamhost wél in staat is standaard mij van gedetailleerde rapportages te voorzien kon ik heel eenvoudig zien dat met het verhuizen het probleem van de enorme hoeveelheid keren dat één bestand op de server opgevraagd werd niet opgelost was. Want met de DNS-aanpassing verhuisde dat probleem mee.
In de statistieken kon ik zien dat een host met IP-nummer 130.208.204.5 (een IP-nummer in Ijsland) inmiddels al weer 77.409 keer een PHP-pagina opgevraagd had die hem niets opleverde anders dan een redirect naar de RSS-feed bij Feedburner. Het toevoegen van:
<Limit GET>
order allow,deny
allow from all
deny from 130.208.204.5
</LIMIT>
in de .htaccess op site-niveau loste dat daarna snel op en blokkeert toegang tot de site voor dat IP-adres. Alles wat ik van Servage verwacht had was dat ze me dat IP-adres hadden aangeleverd. Die kon ik daar namelijk niet uit de statistieken aflezen.
Hallo Pierre,
Nog geen spam probleem op Dreamhost zoals Alex Halavais? Wat zou jouw remedie zijn?:
http://alex.halavais.net/no-comment/
Hoi Rino,
Nee, gelukkig nog niet. Het probleem waar hij op doelt is overigens wel vergelijkbaar. Hij geeft aan dat zijn tool de spam "tegenhoudt" en voorkomt dat het zichtbaar wordt in het weblog.
Maar als een spammer gewoon heel hard blijft proberen (zoals bij mij iemand heel hardnekkig vaak één PHP-bestand bleef opvragen) dan gaat ofwel de teller voor maximaal aantal hits ofwel gewoon de serverbelasting tellen.
Op dit moment heb ik het IP-adres dat dat PHP-bestand opvroeg in een .htaccess bestand geblokt en dat helpt gelukkig. Bij Servage kon ik zijn/haar IP-adres niet ophalen uit de statistieken die mij ter beschikking stonden, bij Dreamhost gelukkig wel.
Overigens, een "gewone" spammer zul je afdoende tegenhouden met de filters die Alex beschrijft.
Pfff, vandaag heb ik daar overigens wél last van gehad (vast een spammer die Nederlands kan lezen en mijn vorige opmerking gelezen had).
Er zat een foutje in mijn spamfilter waar de spammer doorheen glipte. IP-ban was niet bruikbaar, ik telde 20 verschillende IP adressen bij de comments.
Laat het "heb" nog maar even weg. Ik ben al de hele avond op zoek naar het lek. Het is blijkbaar nog niet boven.
Net gelezen bij Hans Mestrum:
"Dreamhost heeft wat problemen met de server. Dit betekent dat het kan zijn dat de weblog helemaal niet te benaderen is of traag is. Er wordt aan gewerkt daar."
Je bent toch niet van de regen in de drup geraakt hoop ik?
Nee, die spammer heeft niets te maken met serverproblemen bij Dreamhost.
Ik heb zojuist de Captcha-plugin geïnstalleerd in een poging de spammer buiten te houden.
Sorry hiervoor, ik heb zelf een hekel aan het moeten invoeren van die codes.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over Dreamhost. Is pas de eerste keer dat ik malleur had en het was vrij snel opgelost.
Ik heb zelf ook een commentchallenge plugin geinstalleerd en bean-token (ik geloof dat dat zo heet) en moet zeggen dat er nu niets meer door glipt.
Je hebt groot gelijk dat je de captcha-plugin geinstalleerd hebt. De drempel om dat in te vullen is niet zo groot vind ik.