Suspended

 Gepubliceerd door om 05:17  Persoonlijk
dec 062006
 

Je zult wellicht gemerkt hebben dat ik gisterenavond op het strafbankje van Servage zat. Vanwege te hoge belasting van de server was mijn account tijdelijk (tot half 2 vannacht) geblokkeerd.
Ik zal je de lange samenvatting geven, het komt er op neer dat ik gisteren (5 december) om 16:50 uur de eerste melding kreeg van “high load”, zo ongeveer op het moment dat ik van mijn werk naar huis ging en tegen de tijd dat ik thuis aangekomen was (18:30 uur vanwege het noodweer dat losbarstte), was het al te laat, toen hadden ze de zaak er al tijdelijk uitgegooid.
De helpdesk van Servage was nu weer, net als toen mijn hele site verdwenen was, het toonbeeld van domheid met een glimlach.
Verder dan “From the statistics we see you have quite many requests on your web site today.” kwamen ze namelijk niet. Want “Due to the clustered structure of our systems there is no single log file for you to use as your site is served by many servers. For statistic purposes we recommend using the statistic system which is pre-installed in the control panel. We are continue working to improve this system. We are sorry not able to provide you the exact information you are looking for.“. En toen was ik al drie heen-en-weer posten van support requests verder.
Het enige dat ik uit die statistics kon opmaken was dat iemand gisteren als een gek de RSS-feed van de Edukast aan het opvragen was. Hoe dat uiteindelijk voor 389.324 Pageviews, 517.352 Hits en 73.67 GB aan dataverkeer op één dag kon zorgen konden ze me bij de helpdesk niet uitleggen. In de drie uur tussen de eerste waarschuwing en het afsluiten was er 50 GB aan dataverkeer veroorzaakt (volgens de Servage-statistieken). Maar géén van mijn download- en bezoek-statistieken (de download-statistieken tracken de grote bestanden ook bij directe links naar het bestand) liet iets vreemds zien, en Servage wist het ook niet te verklaren. Deed ook geen moeite het te verklaren, gooide me met een “As stated in our terms of service we are allowed to take offline accounts which harm other customers. In your case we have determined that it would badly affect other customers if we kept your site online. Therefore we have temporarily suspended your account.” tijdelijk van het grid.
Overigens, het gaat hier ook niet om de totale hoeveelheid dataverkeer, die mág namelijk gemiddeld 70 GB per dag zijn, het gaat hem hier om de load die die ruim 10 GB per uur veroorzaakte.
Ik kan de actie ook begrijpen (zelfs verstandig vinden) áls dat ook van hen kant uit betekende dat ze actie zouden nemen om te zoeken naar de oorzaak, iets waarvoor ze mij namelijk onvoldoende informatie (geen toegang tot de logfiles etc) bieden.
Pas na een boze reactie waarin ik vertelde dat ik nu meer dan genoeg van hun incompetence had en dat ik de tijd die de site down was zou gebruiken voor een transfer naar dreamhost kreeg ik als antwoord “I am extremely sorry for the problem caused to you. So, I have forwarded your question to our admin and he will look into your issue as the first thing tomorrow morning (Wednesday). Thank you in advance for your patience” (altijd vriendelijk blijven staat in het handboek).

Voor mij was/is het echter al duidelijk, de FTP-toegang was er gelukkig wel nog gewoon en ik ben dus bezig met de migratie van de 10 GB aan data.
Daarom ook tijdelijk de reactie-optie dicht. Niet omdat ik geen reacties van jullie wil hebben, maar omdat die reacties na het overzetten dan verdwenen zouden zijn.
Ik hoop dat het allemaal een beetje soepeltjes verloopt (dat zou natuurlijk voor het eerst zijn, maar ik blijf hopen), dan ben ik zo weer 100% online.
[update] Zie ook dit bericht over het vervolg

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.