Mijn ADSL-verbinding doet het inmiddels. Ik weet ook redelijk waarom en hoe ik moet zorgen dat het blijft werken. Uit de reactie van Gerard begrijp ik dat ik het eigenlijk helemaal niet slecht gedaan had, maar ik kan nu alvast zeggen: stap niet over naar SURFSnelADSL en/of InterNLNet!! Tenzij je ofwel zelf veel verstand van netwerken hebt óf je iemand hebt die dit voor je kan doen. Gebruik dan sowieso de standaard apparatuur die ze meeleveren (want die supporten ze) en neem de dag nadat BBNed toevallig onaangekondigd je lijn overgenomen heeft vrij. Want de helpdesk is na 18:00 uur niet bereikbaar en het vinden van hulp online voor een niet door InterNLNet geleverd modem levert vooral veel vragen op.
(is natuurlijk een gevaarlijke klacht, want mijn uitleg staat ook nog niet online).
Als klap op de vuurpijl: ik had me al boos gemaakt over het vroegtijdig overnemen van mijn lijn door BBNed, ik had namelijk heel duidelijk aangegeven op het formulier dat dat pas per 15 december mocht, krijg ik vandaag post van KPN dat ze de oude ADSL-aansluiting per 4 december afsluiten. Hoezo? Als dat is naar aanleiding van een seintje van BBNed,InterNLNet of zelfs Tele2 (waar ik eerst zat in combinatie met KPN), dan zou vandaag (eergisteren) het meest logisch zijn, of anders bij geen seintje 15 december toch zeker pas. Want dat is de officiële afloopdatum van mijn contract én de datum die ik ook Tele2 doorgegeven heb als datum van stopzetten. Ik ben eens benieuwd hoe dat met alle facturen gaat. InterNLNet gaf aan te factureren vanaf moment van aansluiten (afgelopen maandag), KPN zegt in hun brief “Het abonnement wordt in rekening gebracht totdat uw contractperiode ten einde is”. Maar dat is pas 15 december en ze sluiten me op 4 december al af.
Maar goed, de telefoon (via het modem en voipdiscount.com) doet het weer, de laatste speedtest liet 9205.6 kbps downloadsnelheid zien en 27,95 euro per maand is natuurlijk niet veel. En omdat ik mijn KPN-abonnement omgezet heb naar Belbudget (98% van de gesprekken lopen via voip) zijn ook daar de kosten een stuk lager.
Nou multicast nog werkend en het setupproces documenteren en ik kan voorlopig weer vergeten dat ik een ADSL-aansluiting heb.
Niet echt een verhaal dat mij (terwijl ik er wel over zit te denken) doet verlangen naar een overstap. :oS
Brrrrrr.
Als je gewoon hoe dan ook wég wilt bij je huidige aanbieder dan zou ik gaan voor de overstap ADSL -> Kabel (of Kabel -> ADSL als je ongelukkig bent met je Kabelinternet-provider). Die overstap is, omdat ze naast elkaar kunnen functioneren probleemloos te maken.
Een overstap van ADSL -> ADSL is waarschijnlijk ook probleemloos als je bij dezelfde onderliggende infrastructuuraanbieder blijft (KPN of BBNed). Feit blijft gewoon dat in mijn geval ik met maar liefst 4 verschillende partijen te maken had/heb die dingen in de juiste volgorde en op het juiste moment moeten doen. Dat blijkt nou eenmaal niet zo gemakkelijk.
En tja, zoals ik al zei, effectief heb ik ruim een dag zonder internet gezeten en worst case kost me de overstap zo’n 100 euro door dubbelbetaalde of onnodig betaalde abonnementen.
Toen ik mijn eerste ADSL abonnement afsloot zat ik 3 dagen zonder telefoon omdat KPN de lijn verkeerd omgeprikt had en betaalde ik zo’n 100 gulden (ok is de helft) aansluitkosten. Het is dus allemaal relatief.
Ik hoor het al. Wij hebben met overgang van (S)DSL naar een ander ADSL abonnement (bij XS4all) soortgelijke ervaringen gehad: KPN had onaangekondigd TE VROEG afgesloten. Vervolgens toch je abonnement betalen voor de hele periode.